Family and environmental citizenship in a public educational institution in the province of Huancayo, Junín
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2018.2.1.533Keywords:
family, environmental citizenship, socialization, studentsAbstract
The research was carried out with the objective of analyzing the role played by the family in the formation of the environmental citizenship of the students from the “17 de Setiembre” School, El Tambo, Huancayo, for which, the scientific and analytical method was used. The research is of a basic type, with a mixed methodological approach, a descriptive level and a nested or embedded design of the dominant model (DIAC, by its acronym in Spanish). Data was collected through two instruments: questionnaire and semi-structured interviews. The questionnaire was applied to a sample of 43 students (from both sexes), 28 women and 15 men who are in the fifth grade of secondary education. Interviews were applied to a mother of family and 2 teachers who teach subjects related to the environment in the same educational institution. The data was processed using the statistical software SPSS V. 21, and for the hypotheses verification, the binomial test statistic of Bernoulli was used with the help of the statistical program Minitab V. 21. For the qualitative information processing, the interviews were transcribed through Microsoft Word. The research concludes that the family, as the first agent of socialization, did not manage to train environmental citizens, since it does not contributed to the formation of rights, responsibilities, values, norms and habits in favor of the environment of its members.
References
Bernabé, M., y Mora, M. J. (2011). Sociología de la educación. Los agentes educativos: sociedad, familia y educación. En A. Digitalización de contenidos docentes para el máster de profesorado de secundaria, en la asignatura sociedad, familia y educación: sociología de la educación y uso de recursos Google en la docencia. (pp. 1-28) Recuperado de http://ocw.umh.es/ciencias-sociales-y-juridicas/sociedad-familia-y-educacion/materiales-de-aprendizaje/unidad-1/unidad-1.pdf
Bernardo, J. (2011). La familia como escenario para la construcción de ciudadanía: una perspectiva desde la sociología en la niñez. Ponencia presentada en el II Encuentro Internacional, V Encuentro Nacional: Escuela, Familia y Medio: Escenario para la paz y desarrollo humano, Colombia.
Fantin, M. (2008). La construcción social del ciudadano: medio ambiente, responsabilidad y participación (Tesis de maestría). Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago de Chile. Recuperada de http://www.estudiosurbanos.uc.cl/respaldo/wp-content/uploads/2011/11/ConstruccionSocialdelCiudadano_Medioambienteresponsabilidadyparticipacin_MAUROFANTINONETO.pdf
González, A. (2002). La preocupación por la calidad del medio ambiente. Un modelo cognitivo sobre la conducta ecológica (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, España. Recuperada de http://biblioteca.ucm.es/tesis/psi/ucm-t26479.pdf
Jiménez, G. (s. f.). La sociología de Pierre Bourdieu. Instituto de investigaciones sociales de la UNAM. 1-23. Recuperado de https://docs.google.com/open?id=0B5DgQx9G3Yu2cUQzdXRkZGNMaFE
López, H. (2005). Pautas de transmisión de valores en el ámbito familiar (Tesis doctoral). Universidad de Murcia, España. Recuperada de http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/10808/LopezLorcaHortensia.pdf;jsessionid=CF3F9E5466DD5D111CF704A82F46A03C.tdx1?sequence=1
Rodríguez, M. (2011). La ética: punto de encuentro de la educación ambiental y el ser profesional. Espiral, Revista de Docencia e Investigación, 1(1), 13-20.
Sánchez, I. (2008). Familia como primer agente socializador. Revista Digital de Educación. 10 (1), 1-5. Recuperado de http://www.st2000.net/cdocencia/numero010/art01005.pdf
Sandoval, M. (2007). Sociología de los valores y juventud. Última década, 15(27), 95-118. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22362007000200006
Telias, A. (2010). Educación para la ciudadanía. Educación para la ciudadanía y educación ambiental: una articulación necesaria. Simposio llevado a cabo en el Congreso Iberoamericano de Educación, Buenos Aires, Argentina. Recuperado de http://www.ficad.org/lecturas/lectura_cuatro_unidad_ocho_eca.pdf