Organizational culture and teachers performance at the Universidad Nacional del Centro del Perú
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2020.4.1.475Keywords:
university, teachers, performance, organizational cultureAbstract
The research was intended to determine the relationship between organizational culture and teacher performance in the perception of teachers from the Universidad Nacional del Centro del Perú (UNCP); The descriptive level study and correlational descriptive design had a stratified probabilistic sample consisting of 88 teachers, to whom the Denison Organizational Culture Survey (Denison & Neale, 2000) was applied, whose reliability calculated using Cronbach's alpha was 0.949, and the Questionnaire of Teaching Performance adapted of Valdés (2006), whose reliability was 0.969. As a result, it was found that there is a relationship with a level of significance of 0.05, that there is a direct and significant relationship (Ʈ = 0.722) (Z = 1.96) between organizational culture and teaching performance; Likewise, 78.41% of teachers perceive a regular organizational culture; At the same time, 77.27% believe that teaching performance is good. It was concluded that there is a direct and significant relationship between organizational culture and teaching performance in the perception of teachers from the Universidad Nacional del Centro del Perú, therefore, to better organizational culture, better teaching performance, and vice versa.
References
Añez, S. (2006). Cultura organizacional y motivaciones laborales de los docentes universitarios (Tesis de maestría). Universidad Rafael Belloso Chacín, Venezuela.
Bonavia, T., Prado, V. y Barberá, D. (2009). Adaptación al castellano y estructura factorial del Denison Organizational Culture Survey. Psicothema. 21(4), 633-638. Recuperado de http://www.psicothema.com/pdf/3683.pdf
Caballero Cavazos, A. (2003). Factores que influyen como motivadores para un buen desempeño laboral en los docentes de una escuela de nivel medio superior (Tesis de maestría). Universidad Autónoma de Nuevo León.
Caligiori Corrales, I. y Diaz Sosa, J. (2007). Clima Organizacional y desempeño de los docentes en la Universidad Los Andes: Estudio de un caso (Tesis de maestría). Universidad Los Andes, Mérida- Venezuela.
Charón, L. (junio de 2007). Importancia de la Cultura Organizacional para el Desarrollo del Sistema de Gestión de la Calidad. Ciencias en su PC, 87 - 95.
Cuenca, R. (2011). Discurso y Nociones sobre el Desempeño Docente: Diálogos con maestros. Lima: Fundación San Martin.
Denison, D.R., y Neale, W. (2000). Denison Organizational Culture Survey. Ann Arbor: Denison Consulting.
Denison, D., y Misha, A. (1995). Toward at theory of organization culture and effectiveness. Organizational Science, 2(6), 204-223.
Francis Salazar, S. (08 de noviembre de 2006). Hacia una caracterización del docente universitario "excelente": Una revisión a los aportes de la investigación sobre el desempeño del docente universitario. Educación, 30(I), 31-49.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6° ed.). Mexico D.F.: Mc Graw Hill.
Jericó, P. (2001). Gestión del talento: del profesional con talento al talento organizativo. Madrid, España: Prentice - Hall.
Malinowski, B. (1984). Una teoría científica de la cultura. Madrid: Sarpe.
Montenegro, I. (2003). Evaluación del desempeño docente, Fundamentos , modelos e instrumentos. Bogotá: Editorial Magisterio.
Ñaupas Paitán, H., Mejía Mejía, E., Novoa Ramírez, E., y Villagomez Páucar, A. (2014). Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis. Bogotá: Ediciones de la U.
Ollarves Levinson, Y. (2005). Cultura organizacional y propiedades motivantes del puesto de trabajo en una institución de educación superior (Tesis de Maestría). Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Venezuela.
Robbins, S. (2004). Comportamiento Organizacional: Teoría y Práctica (7° ed.). México D.F.: Prentice Hall.
Sierra Bravo, R. (2007). Técnicas de investigación social : Teoría y ejercicios (14º ed.). Madrid: Thomson.
Valdés Veloz, H. (2004). El desempeño del maestro y su evaluación. La Habana: Pueblo y Educación.
Valdés, H. (2006). La evaluación del desempeño docente: un pilar del sistema de evaluación de la calidad de la Educación en Cuba. Recuperado de http://www.opech.cl/bibliografico/calidad_equidad/Valdes%20-%20Evaluacion%20del%20desempeno%20del%20docente.pdf