Self-care health behaviors in university students of Health Sciences
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2021.5.1.830Keywords:
estudiante universitario, autocuidado, saludAbstract
The objective of the study was to identify self-care behaviors in the physical and mental health of university students in Health Sciences during the beginning of the first quarter of 2020. The study involved the use of quantitative methodology, descriptive type and transversal design. The population was 481 university students, being the sample 215, selected probabilistically by strata. A scale of self-care behaviors was applied. Measurements of frequencies and proportions were used. The results reveal that 78.6% (169) show healthy self-care behaviors in the mental health dimension, compared to 56.3% of healthy self-care behaviors in the physical health dimension of self-care. Overall, there was a predominance of healthy self-care behaviors [60.9% (131)]. When comparing the sociodemographic characteristics of the sample under study, according to the types of self-care (healthy/unhealthy), it was found that both women and the group of young people, university students who are dedicated only to study, students of the nursing program and people with cohabitation status, show greater healthy self-care. It is concluded by evidencing the predominance of healthy self-care behaviors in its dimensions: self-care of mental and physical health.
References
Baader, T. M., Rojas, C. C., Molina, J. L. F., Gotelli, M. V., Alamo, C. P., Fierro, C. F. y Dittus, P. B. (2014). Diagnostic of the prevalence of mental health disorders in college students and associated emotional risk Factors [Diagnóstico de la prevalencia de trastornos de la salud mental en estudiantes universitarios y los factores de riesgo emocionales asociados]. Revista Chilena De Neuro-Psiquiatria, 52(3), 167-176. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-92272014000300004
Bastías, E. M. y Stiepovich, J (2014). Una revisión de los estilos de vida de estudiantes universitarios iberoamericanos. Ciencia y enfermería, 20(2), 93-101. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95532014000200010
Becerra, S. (2016). Descripción de las conductas de salud en un grupo de estudiantes universitarios de Lima. Revista de Psicología (PUCP), 34(2), 239-260. https://dx.doi.org/10.18800/psico.201602.001
Bustos, M. C., Jiménez, D. M. y Ramírez. N. Y. (2018). Agencia de autocuidado según el modelo de dorothea orem en estudiantes de enfermería de la Universidad de Santander campus Cúcuta a-2018 [Trabajo de pregrado, Universidad de Santander]. Repositorio UDES.
Cerezo-Prieto, M., y Frutos-Esteban, F. J. (2020). Impact of university students lifestyle in the promotion of public health policies. the case of nudges. [Impacto del estilo de vida de los estudiantes universitarios en la promoción de políticas públicas en salud. El caso de los nudges] Revista Espanola De SaludPublica, 94:e202007072.
Contreras, A., Hernández, C., Castro, M. T. y Navarro, L. L. (2013). Capacidad de autocuidado en pacientes diabéticos que asisten a consulta externa. Sincelejo, Colombia. Investigaciones Andina, 15(26),667-678 https://www.redalyc.org/pdf/2390/239026287005.pdf
Escobar, P. M, Pico M. M E. Autocuidado de la salud en jóvenes universitarios, Manizales, 2010-2011. Rev. Fac. Nac. Salud Pública, 31(2): 178-186. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-695831
Flores, E., García, M. L., Calsina, W. C., y Yapuchura, A. (2016). Las habilidades sociales y la comunicación interpersonal de los estudiantes de la Universidad Nacional del Altiplano - Puno. Comuni@cción, 7(2), 05-14. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682016000200001&lng=es&tlng=es
Hernández, L., Arenas, L. M., Martínez, P. C. y Menjívar, A. (2003). Autocuidado en profesionistas de la salud y profesionistas universitarios. Acta Universitaria, 13(3): 26-32. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41613302
Espinoza, L. O., Fernando, R., Gálvez, C. y Norman, K. (2011). Eating habits and physical activity in university students. [Hábitos de alimentación y actividad física en estudiantes universitarios] Revista Chilena De Nutricion, 38(4), 458-465. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-75182011000400009
Galdames, S., Jamet, P., Bonilla, A., Quintero, F. y Rojas, V. (2019). Creencias sobre salud y prácticas de autocuidado en adultos jóvenes: estudio biográfico de estilos de vida. Hacia Promoc. Salud, 24 (1): 28-43. https://dx.doi.org/10.17151/hpsal.2019.24.1.4
Navarro, Y. y Castro, M. (2010). Modelo de dorothea orem aplicado a un grupo comunitario a través del proceso de enfermería. Enfermería Global, 19, 1-14. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412010000200004&lng=es&tlng=es
Macías, A., Rincón, T., Sanipatin, J. y Zambrano, R. (2018). Sobrepeso y autocuidado en estudiantes de la carrera enfermería. Revista Vive, 1(3), 139-146. https://doi.org/10.33996/revistavive.v1i3.14
Millán, I. (2010). Evaluación de la capacidad y percepción de autocuidado del adulto mayor en la comunidad. Rev Cubana Enfermer, 26(4): 202-234. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192010000400007&lng=es
Parrales, A. y Silvia, I. (2013). Autocuidado en pacientes con Tuberculosis Pulmonar que reciben tratamiento antifímico en un centro de salud del norte de la ciudad de Guayaquil [Tesis de pregrado, Universidad Católica de Santiago de Guayaquil]. Repositorio UCSG. http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/7580
Sánchez, V. y Aguilar, A. (2015). Hábitos alimentarios y conductas relacionadas con la salud en una población universitaria. Nutrición Hospitalaria, 31(1), 449-457. https://dx.doi.org/10.3305/nh.2015.31.1.7412
Sánchez, M. A. y Luna, E. D. (2015). Hábitos de vida saludable en la población universitaria. Nutrición Hospitalaria, 31(5), 1910-1919. https://dx.doi.org/10.3305/nh.2015.31.5.8608
Simón, L., Genoveva, M., Ampudia, R., Sandoval, I. y Magaña, B. (2016). Nivel de autocuidado en estudiantes universitarios de cinco licenciaturas del área de la salud. Revista CuidArte, 5(10): 32-43. http://www.revistas.unam.mx/index.php/cuidarte/article/view/69114/61902
Soares, A. B., Gomes, F., Gomes, O. y Monteiro, M. C. (2016). Relações interpessoais na universidade: o que pensam estudantes da graduação em psicologia? Estudos Interdisciplinares em Psicologia, 7(1), 56-76. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-64072016000100005&lng=pt&tlng=
Rivas-Espinosa, J. G., Verde-Flota, E. E. J., Correa Argueta, E., Moreno-Galicia, L. A. y Cortés-Bautista, Y. J. (2018). Consultoría de enfermería: identificación de los requisitos universales de autocuidado en estudiantes de una licenciatura en enfermería. Rev Enferm IMSS. 26(2): 89-98. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=80648
Rivas, G., Feliciano, A., Verde, E., Aguilera, M., Cruz, L., Correa, E. y Valencia, A. (2019). Autopercepción de capacidades de autocuidado para prevención de enfermedades crónicas no transmisibles en estudiantes universitarios. Enfermería universitaria, 16(1), 4-14. https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.1.575
Rocha, M., González, A., Juárez, E., Olvera, A., Márquez, A., Rosales, S. y García, M. (2015). Agencia de autocuidado en alumnos de nuevo ingreso en la unidad académica multidisciplinaria zona media. Ciencia y enfermería, 21(1), 103-113. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95532015000100010
Rojas J, y Zubizarreta, M. (2007). Reflexiones del estilo de vida y vigencia del autocuidado en la atención primaria de salud. Revista Cubana de Enfermería, 23(1) http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192007000100007&lng=es&tlng=es
Ruiz, M. y Díaz, M. (2019). Patrones de estilo de vida de los estudiantes ingresantes a la universidad de Huánuco; Rev Peru Cienc Salud. 2019; 1(3): 127-34. Doi: https://doi.org/10.37711/ rpcs.2019.1.3.43
Vivan, M. A., Pereira, M., Reus, T. L. y Limberger, A. (2014). Diagnóstico de comportamientos y de hábitos de salud de los estudiantes universitarios. Paradígma, 35(1), 167-179. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1011-22512014000100008&lng=es&tlng=
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Mely Ruiz-Aquino, Juliana Echevarría Dávila, William Enrique Huanca Solis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.