Assessment of the SISCO SV Academic Stress Inventory adapted to the context of COVID-19 in a Peruvian university population

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2021.5.1.814

Keywords:

COVID-19, estrés académico, universitarios, baremación

Abstract

The objective of the study was to measure the SISCO SV Academic Stress Inventory adapted to the context of the COVID-19 crisis, the instrumental research was of quantitative approach, basic type, descriptive level and non-experimental, cross-sectional, simple descriptive design. The participants were 974 university students from the Junín region, to whom the inventory was applied online. The instrument was validated under construct evidence with the corrected Pearson's r correlation coefficient and confirmatory factor analysis; reliability was excellent, evaluated with Cronbach's alpha internal consistency coefficient (0.946); the scale was established based on the uniform statistical distribution with three equiprobable categories: mild (0-78), moderate (79-157) and severe (158-235). In conclusion, the SISCO SV academic stress inventory, adapted to the context of the crisis by COVID-19, was successfully barcoded, which will allow measuring and interpreting the academic stress levels of the university student population.

References

Alfonso Águila, B., Calcines Castillo, M., Monteagudo de la Guardia, R., y Nieves Achon, Z. (2015). Estrés académico. Edumecentro, 7(2), 163-178. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-28742015000200013&script=sci_abstract

Alania Contreras, R. D., Llancari Morales, R. A., Rafaele de la Cruz, M., y Dayan Ortega Révolo, D. I. (2020). Adaptación del cuestionario de estrés académico SISCO SV al contexto de la crisis por COVID-19. Socialium, 4(2), 111-130. https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2020.4.2.669

Arango Oloarte, R., Chanca Flores, A., Ñahuincopa Arango, A. (2020). Pandemia y crisis en Huancavelica - Perú desde la perspectiva fenomenológica, antropológica y filosófica. Revista Científica Arbitrada de la Fundación Mente Clara, (5), 1-27. https://doi.org/10.32351/rca.v5.174

Barraza, A. (2020). El estrés de pandemia (COVID-19) en población Mexicana. Centro de Estudios Clínica e Investigación Psicoanalítica. http://www. upd. edu. mx/PDF/Libros/Coronavirus. pdf.

Barraza, A. (2009) Estrés Académico y Burnout Estudiantil Análisis de su relación en Alumnos de licenciatura. Psicogente, 12(22), 272-283. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=49755235400

Barraza, A. (2018). Inventario SISCO SV-21 Inventario Sistémico Cognoscitivista, para el estudio del Estrés Académico. Segunda versión de 21 Ítems. ECORFAN.

Cabanach, R. G., Souto-Gestal, A., y Franco, V. (2016). Escala de Estresores Académicos para la evaluación de los estresores académicos en estudiantes universitarios. Revista iberoamericana de psicología y salud, 7(2), 41-50. https://doi.org/10.1016/j.rips.2016.05.001

Cabezas, E. D., Andrade, D. y Torres, J. (2028). Introducción a la metodología de la investigación científica. Universidad de las Fuerzas Armadas. http://repositorio.espe.edu.ec/jspui/bitstream/21000/15424/1/Introduccion%20a%20la%20Metodologia%20de%20la%20investigacion%20cientifica.pdf

Cadena, P., Rendón, R., Aguilar, J., Salinas, E., De la Cruz, F. R. y Sangerman, D. (2027). Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 8 (7), 1603-1617. https://www.redalyc.org/pdf/2631/263153520009.pdf

Canqui-Flores, B., Mendoza-Mollocondo, C. I., Torres-Cruz, F., Fuentes-López, J., Gómez-Campos, R., Viveros-Flores, A., Viveros-Flores, A., Rivera-Portugal, M. y Cossío-Bolaños, M. (2019). Validez, confiabilidad y baremación para medir la auto-percepción del estrés académico de estudiantes universitarios. Gaceta Médica de Bilbao, 116(4), 158-165. http://www.gacetamedicabilbao.eus/index.php/gacetamedicabilbao/article/view/717

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ta ed.). McGrawHill.

Gonzales, L. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios asociado a la pandemia por COVID-19. Espacio I+D, innovación más desarrollo, 9(25), 158-179. http://dx.doi.org/10.31644/IMASD.25.2020.a10

Jiménez, M. (2013). Adaptación del Inventario SISCO del Estrés Académico en estudiantes universitarios cubanos [Tesis de pregrado, Universidad Central Marta Abreu de la Villas]. Repositorio Institucional UCLV https://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456789/203?show=full

McKay, M, Davis, M., y Fanning, O. (1998). Técnicas cognitivas para el tratamiento del estrés. Martínez Roca.

Marín, M. (2015). Estrés en estudiantes de educación superior de Ciencias de la Salud / Stress in college students of Health Sciences. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 6(11), 675 - 687. https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/145

Sánchez, H., Reyes, C. y Mejía, K. (2018). Manual de términos en investigación científica, tecnología y humanística. Universidad Ricardo Palma. https://www.urp.edu.pe/pdf/id/13350/n/libro-manual-de-terminos-en-investigacion.pdf

Silva-Ramos, M., López-Cocotle, J., y Meza-Zamora, M. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios. Investigación y Ciencia, 28(79), 75-83. https://www.redalyc.org/jatsRepo/674/67462875008/html/index.html

Published

2021-01-03

Issue

Section

Artículos originales

How to Cite

Assessment of the SISCO SV Academic Stress Inventory adapted to the context of COVID-19 in a Peruvian university population. (2021). RSocialium, 5(1), 242-260. https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2021.5.1.814

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1-10 of 76

You may also start an advanced similarity search for this article.