Dating violence and experiential avoidance in psychology interns

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2022.6.2.1510

Keywords:

Violence, unmarried couple, conduct, students, psychology intern

Abstract

The objective of the study was to establish the relationship between dating violence and experiential avoidance in psychology interns of a private university in the city of Huancayo in 2021. The research was basic, had a non-experimental design, was cross-sectional, prospective and relational. The sample consisted of 125 inmates, 84% female and 16% male, with a mean age of 23.37 (SD=2.191) who were drawn probabilistically from a population of 184, through a simple random sampling technique, to whom the Dating Violence Questionnaire (CUVINO) and the Acceptance and Actions Scale (AAQ-II) were applied. The results indicated that there is a correlation between dating violence and experiential avoidance ( ,364; p= ,000), in addition, it was found that experiential avoidance correlates positively with the factors: detachment ( ,364; p= ,000), sexual violence ( ,293; p= ,001), coercion ( ,299; p= ,001), humiliation ( ,261; p= ,003), gender violence ( ,308; p= ,000), physical violence ( ,190; p= ,034) and emotional punishment ( ,223; p= ,013); however the same was not true for instrumental violence ( ,020; p= ,828). It is concluded that victims of dating violence would tend to avoid unpleasant behaviors, which would increase their suffering in the long term.

Author Biographies

  • Arquímides Rojas Torres, Universidad Continental

    Bachelor's degree in psychology from the Continental University in 2021. He conducted works entitled: The Pygmalion effect in the educational field and Behavior analysis and corruption: A literature review (protocol)

  • Héctor Francisco Molina Soria, Universidad Continental

    Bachelor's degree in psychology from the Continental University in 2022. He carried out works entitled: The Pygmalion effect in the educational field.

  • Angélica Stephany Igreda Cámac, Universidad Continental

    Economist from the Continental University in 2017, Bachelor’s degree in Psychology from the Continental University in 2021, who carried out work entitled: Implementation of a liquefied petroleum gas bottling plant in the province of Huancayo

References

Andrés, A., López, S. y Álvarez, E. (2008). Valoración del riesgo de violencia contra la pareja por medio de la SARA. Papeles del Psicólogo, 29(1), 107-122. http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1543.pdf

Barnes-Holmes, D., Rodríguez, M., y Whelan, R. (2005). La teoría de los marcos relacionales y el analisis experimental del lenguaje y la cognición. Revista Latinoamericana de Psicología, 37(2), 255–275. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rlp/v37n2/v37n2a03.pdf

Barraca, J. (2007). La Terapia de Aceptación y Compromiso (ACT): fundamentos, aplicación en el contexto clínico y área de desarrollo. Miscelánea Comillas, 65(127), 761-781. http://jorgebarraca.com/wp-content/uploads/Terapia-de-Aceptacion-y-Compromiso-ACT.pdf

Correo (2017, 2 de mayo). Junín entre las regiones con mayor índice de violencia contra el hombre. Diario Correo. https://diariocorreo.pe/edicion/huancayo/junin-entre-las-regiones-con-mayor-indice-de-violencia-contra-el-hombre-747114/

Corsi, J. (1995). La violencia hacia la mujer en el contexto doméstico. Fundación Mujeres. http://tiva.es/articulos/www.corsi.com.ar.pdf

Dirección General de Salud de las Personas. (2004). Guías nacionales de atención integral de la salud sexual y reproductiva. Ministerio de Salud. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/417354/376522507664001567020191106-32001-1crabwq.pdf

Gabonal, C. y Vizcarra, J. (2017). Estilos de amor y violencia en el noviazgo en estudiantes de Psicología de la Universidad Nacional de San Agustín, Arequipa - 2017 [Tesis de pregrado, Univeridad Nacional de San Agustín. Arequipa, Perú]. Repositorio institucional. http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/UNSA/5854

González-Santos, B., Puerta-Cortés, D. y Ramírez, N. (2020). Relación entre el uso problemático de Facebook y la evitación experiencial en jóvenes colombianos. Psicología desde el Caribe, 38(3), 1-20. https://media.proquest.com/media/hms/PFT/1/K7P4I?_s=eMfbbU3PlNIN8pXO6cA3PFq7hdk%3D

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill.

Iparraguirre, M., Cangahuala, R., Javier, L., Del Carmen, D. y Remón, N. (2017). Clima social familiar y violencia en el noviazgo en estudiantes de una universidad privada y pública [Informe final de investigación, Universidad Peruana Los Andes]. Repositorio institucional. https://repositorio.upla.edu.pe/handle/20.500.12848/839

Ministerio de la Mujer y Poblaciones Vulnerables. (2021). Formas de la violencia (enero-diciembre) 2021. Portal Estadístico. Programa Nacional Aurora. https://portalestadistico.aurora.gob.pe/formas-de-la-violencia-2021/

Montoya, S. (2020). Agresión y su relación con flexibilidad psicológica, ira y hostilidad en estudiantes universitarios de 18 a 30 años [Trabajo de maestría, Fundación Universitaria Konrad Lorenz]. Repositorio institucional. https://repositorio.konradlorenz.edu.co/handle/001/2358

Organización Mundial de la Salud (OMS). (2021, 9 de marzo). La violencia contra la mujer es omnipresente y devastadora: la sufren una de cada tres mujeres [Comunicado de prensa]. Organización Mundial de la Salud. https://www.who.int/es/news/item/09-03-2021-devastatingly-pervasive-1-in-3-women-globally-experience-violence

Organización Panamericana de la Salud (OPS). (2013). Comprender y abordar la violencia contra las mujeres: violencia infligida por la pareja. Organización Mundial de la Salud, Iris, 1-12. http://apps.who.int/iris/handle/10665/98816

Páez, M. y Montesinos, F. (2016). Tratando con… terapia de aceptación y compromiso: habilidades terapéuticas centrales para la aplicación eficaz. Ediciones Pirámide.

Páramo, M. y Arrigoni, F. (2018). Violencia psicológica en la relación de noviazgo en estudiantes universitarios mendocinos (Argentina). Archivos de Medicina, 18(2), 324-338. https://doi.org/10.30554/archmed.18.2.2738.2018

Patrón-Espinosa, F. (2013). La evitación experiencial como dimensión funcional de los trastornos de depresión, ansiedad y psicóticos. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 5(1), 85-95. http://www.journals.unam.mx/index.php/jbhsi/article/view/38728

Pedrosa, I., Suárez-Álvarez, J. y García-Cueto, E. (junio de 2014). Evidencias sobre la validez de contenido: avances teóricos y métodos para su estimación. Acción Psicológica, 10(2), 3-18. https://scielo.isciii.es/pdf/acp/v10n2/02monografico2.pdf

Pérez, M. (2006). La terapia de conducta de tercera generación. EduPsykhé, 5(2), 159-172. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2147830

Ramos, M. (2008). Violencia y victimización en adolescentes escolares [Tesis de doctorado, Universidad Pablo de Olavide]. Repositorio institucional. https://www.uv.es/lisis/manuel-ramos/tesis_ramos.pdf

Román, D. (2021). Ansiedad y evitación experiencial en estudiantes de Psicología de una universidad estatal de Lima Metropolitana (Tesis de pregrado, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. Repositorio institucional. https://hdl.handle.net/20.500.12672/16320

Ruiz, M., Díaz, M. y Villalobos, A. (2012). Manual de técnicas de intervención cognitivo conductuales. Desclée De Brouwer.

Salazar, D. y Vinet, E. (2011). Mediación familiar y violencia de pareja. Revista de Derecho, 24(1), 9-30. https://doi.org/10.4067/S0718-09502011000100001

Sánchez, H., Yarlequé, L., Javier, L., Nuñez, E., Arenas, C., Matalinares, M., Gutiérrez, E., Egoavil, I., Solis, J. y Fernández, C. (2021). Indicadores de ansiedad, depresión, somatización y evitación experiencial en estudiantes universitarios del Perú en cuarentena por Covid-19. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 21(2), 346-353. https://doi.org/10.25176/rfmh.v21i2.3654

Skinner, B. (1994). Sobre el conductismo [About behaviorism, 1974]. Planeta De Agostini.

Tenorio, M. (2014). Violencia de pareja en estudiantes de psicología de una universidad de Lima [Tesis de doctorado, Universidad Femenina del Sagrado Corazón]. Repositorio institucional. http://hdl.handle.net/20.500.11955/227

Törneke, N. (2016). Aprendiendo TMR: una introducción a la teoría del marco relacional y sus aplicaciones clínicas. Didacbook.

Valencia, P., Paz, J., Paredes, E., León, M., Zuñe, C., Falcón, C., Portal, R., Cáceres, R. y Murillo, L. (2017). Evitación experiencial, afrontamiento y ansiedad en estudiantes de una universidad pública de Lima Metropolitana. Interacciones, 3(1), 45-58. https://doi.org/10.24016/2017.v3n1.43

Vizcarra, M. y Póo, A. (2011). Violencia de pareja en estudiantes universitarios del sur de Chile. Universitas Psychologica, 10(1), 89-98. http://www.scielo.org.co/pdf/rups/v10n1/v10n1a08.pdf

Wilson, K., y Luciano, M. (2002). Terapia de aceptación y compromiso (ACT): un tratamiento conductual orientado a los valores. Pirámide. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=232618

Published

2022-07-05

How to Cite

Dating violence and experiential avoidance in psychology interns. (2022). RSocialium, 6(2), 1-15. https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2022.6.2.1510

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1-10 of 159

You may also start an advanced similarity search for this article.