Remote education and academic satisfaction of students FCCSS UNFV LIMA – 2020
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2023.7.1.1335Keywords:
remote education, virtual technology, university satisfactionAbstract
The objective was to determine how remote education is related to the academic satisfaction of FCCSS UNFV 2020-1 students. The research was basic, with a descriptive scope or level and a non-experimental design. There was a population of 503 students with regular enrollment and attendance from the three schools of the Faculty of Communication Sciences. After applying probabilistic sampling there were 132 students. The results indicated that the students are not very satisfied with the dimensions: Subjects (21.3 %), Teaching 11.3 % and Contents of the syllabus (26.8 %), but with the dimensions communication and platform or virtual environment, satisfaction is average (43 %). It is concluded that a platform based on open software adapted to the reality of the FCCSS-UNFV is necessary, training for students and teachers in the use of new technologies and virtual environments. Acquire new equipment and high-speed modems to keep up with the needs of the students and the prestige of the university.
Keywords: Remote education, Virtual technology, university satisfaction.
References
Bravo, E. y Magis, C. (2020). La respuesta mundial a la epidemia del COVID-19: los primeros tres meses. Boletín sobre COVID-19 Salud Pública y Epidemiología, 1(1), 3-8. https://dsp.facmed.unam.mx/wp-content/uploads/2022/03/COVID-19-No.1-03-La-respuesta-mundial-a-la-epidemia-del-COVID-19-los-primeros-tres-meses.pdf
Bournissen, J. (2017). Modelo pedagógico para la faculta de estudios virtuales de la Universidad Adventista de La Plata. [Tesis doctoral, Universidad Adventista del Plata]. https://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/402708/tjmb1de%206.pdf
Baelo, A. y Arias A. (2011). La formación de maestros en España, de la teoría a la práctica. Tendencias Pedagógicas, 18, 105-131. https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=1054277
Cóndor, M. (2020). Nivel de satisfacción del alumno respecto a la enseñanza recibida. [tesis para titulación en Medicina, Universidad Continental]. https://repositorio.continental.edu.pe/bitstream/20.500.12394/7322/3/IV_FCS_502_TE_Condor_Galvez_2020.pdf
Figallo, F. (2020). Educación superior en el contexto de la pandemia por el covid-19. Revista de Educación Superior en América Latina. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/esal/article/view/13407/214421444835
Durán, R. (2020). Educación virtual es una alternativa didáctica para el desarrollo de competencias genéricas y para la adopción de buenas prácticas educativas dentro del proceso de enseñanza – aprendizaje. [tesis doctoral, Universidad Politécnica de Cataluña] https://www.tdx.cat/handle/10803/397710#page=1
Gutiérrez, L. (2016) Deliberación entorno a la educación virtual. Interconectando Saberes 1, 77-89. https://is.uv.mx/index.php/IS/article/view/1112/2057
Hernández, S. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill. 21-34.10.6148/IJITAS.2013.0601.02 http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/SampieriLasRutas.pdf
Latino Decisions (2020). Encuesta para la organización nacional de padres “Abriendo Puertas. https://enlacelatinonc.org/salud-mental-ademas-de-rendimiento-academico-critica-en-educacion-remota/#.YBsi5uhKgdU
La Madriz, J. (2016). Factores que promueven la deserción del aula virtual. Orbis. Revista Científica Ciencias humanas, 12(35), 18-40. https://www.redalyc.org/pdf/709/70948484003.pdf
Llorente, M. (2008b). Satisfacción del alumnado universitario en procesos de formación. En R. Roig. Investigación e innovación en el conocimiento educativo actual, 259-279. Marfil: Alcoy. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2860386
Morales, M. (2020). Docencia remota de emergencia frente al COVID-19 en una escuela de medicina privada de Chile. [tesis de maestría, Universidad de Concepción] http://repositorio.udec.cl/jspui/handle/11594/617
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura - Unesco (2014). Position Paper on Education. Post-2015. http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002273/227336E.pdf
Organización Mundial de la Salud (OMS). Un mundo más justo y saludable tras la pandemia de COVID-19. https://www.who.int/es/news/item/06-04-2021-who-urges-countries-to-build-a-fairer-healthier-world-post-covid-19#:~:text=Al%20menos%20la%20mitad%20de,millones%20de%20personas%20cada%20a%C3%B1o.
UNESCO (2020). UNESCO presenta en Perú informe que busca replantear la educación para un futuro justo y sostenible. https://es.unesco.org/news/unesco-presenta-peru-informe-que-busca-replantear-educacion-futuro-justo-y-sostenible
Salgado, M. (2019). La retroalimentación del equipo directivo a las prácticas docentes en el aula y los procesos de evaluación de un establecimiento educacional. [tesis de maestría, Universidad del Bío-Bío]. http://repobib.ubiobio.cl/jspui/bitstream/123456789/2814/3/Salgado%20Quezada%2C%20Margarita%20del%20Rosario.pdf
Supo, M. (2018). Metodología de la investigación científica. Para las ciencias de la salud y las ciencias sociales. https://www.Supo/dp/B08BWFKWLB?asin=B08BWFKWLB&revisionId=&format=4&depth=1
Surdez E., Sandoval M. y Lamoyi C. (2018). Satisfacción estudiantil en la valoración de la calidad educativa universitaria. Educación y Educadores, 21(1), 9-26. http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v21n1/0123-1294-eded-21-01-00009.pdf
Valdez, E. (2017). La educación virtual y la satisfacción del estudiante en los cursos virtuales del Instituto Nacional Materno Perinatal 2017. [tesis de maestría, Universidad César Vallejo] https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/21504
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pedro Saturnino Peña Huapaya, Nora Amalia Camacho Manrique
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.