Anxiety according to gender, age and education degree in adolescents from San Martin de Porres, Lima
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2022.6.1.1106Keywords:
anxiety, adolescence, gender, school population, preventionAbstract
The objective of the research was to identify anxiety levels and analyze the differences in anxiety according to gender, age and education degree in adolescents from two state educational institutions of the San Martín de Porres distric, Lima. The study has a descriptive comparative design. The sample consisted of 370 adolescents between 13 and 17 years old. The measuring instrument used is the Multidimensional Anxiety Scale (MASC). The results concluded that there is a tendency to present a mild level of anxiety in 28.3% and a severe level in 22.9%. In addition, the sample predominantly presents a severe level on the separation/panic and social anxiety scales. While there are significant differences according to gender in the physical symptoms and separation/panic scales, women score higher; as well as differences according to age in the anxiety variable, with the youngest having the highest score. Finally, differences were found depending on the degree of studies in the anxiety variable and the physical symptoms and social anxiety scales. In conclusion, anxiety disorders are presented as a mental health problem with a high rate of frequency in the adolescent population.
References
Barlow, D. (2014). Manual clínico de trastornos psicológicos. Tratamiento paso a paso. Manual Moderno.
Bassas, N. y Tomas, J. (1996). Carencia afectiva, hipercinesia, depresión y otras alteraciones en la infancia y en la adolescencia. Laertes.
Bueno, D. (2019). Funcionalidad familiar y ansiedad en adolescentes de una institución educativa nacional [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional Federico Villarreal]. Repositorio institucional UFV. http://repositorio.unfv.edu.pe/bitstream/handle/UNFV/3833/UNFV_BUENO_SUYBATE_DALILA_LUCIA_TITULO_PROFESIONAL_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Caballo, V. y Simón, M. (2013). Manual de psicología clínica infantil y del adolescente: Trastornos Específicos. Pirámide.
Domínguez-Lara, S. (2017). Magnitud del efecto, una guía rápida. Educación Médica, 19(4), 251-254. http://dx.doi.org/10.1016/j.edumed.2017.07.002
Echeburúa, E. y De Corral, P. (2009). Trastornos de ansiedad en la infancia y adolescencia. Picramide.
Field, A. (2017). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics (5ª ed.). SAGE.
Gaeta, L. y Martínez – Otero, V. (2014). La ansiedad en alumnos mexicanos de primaria: variables personales, escolares y familiares. Revista Iberoamericana de Educación, (66), 45-58. https://rieoei.org/historico/documentos/rie66a03.pdf
Genise, G., Genise, N. y Crocamo, L. (2019). Manual de psicoterapia y psicopatología de niños y adolescentes. Akadia.
Goicochea, P. y Narváez, A. (2011). Adaptación del instrumento Escala de Cohesión y Adaptabilidad Familiar [Tesis de licenciatura inédita]. Universidad César Vallejo.
Gómez – Ortiz, O., Casas, C. y Ortega -Ruiz, R. (2016). Ansiedad social en la adolescencia: factores psicoevolutivos y de contexto familiar. Psicología Conductual: Revista Internacional Clínica y de la Salud, 24 (1), 29-49. https://www.behavioralpsycho.com/producto/ansiedad-social-en-la-adolescencia-factores-psicoevolutivos-y-de-contexto-familiar/
Gonzáles- Fuentes, M. y Andrade (2021) Percepción de prácticas parentales y ansiedad en adolescentes mexicanos. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 8 (1), 54-59. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7802649
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6ª ed.). Mc Graw Hill.
Hogan, Th. (2004). Pruebas psicológicas. Manual Moderno.
Instituto Nacional de Salud Mental (2012). Estudio Epidemiológico de Salud Mental en Niños y Adolescentes en Lima Metropolitana y Callao 2007. Informe General. Anales de Salud Mental Año 2012, 28(1). https://www.insm.gob.pe/investigacion/archivos/estudios/2007-ASM-EESM-NYA.pdf
Instituto Nacional de Salud Mental (2013). Estudio Epidemiológico de Salud Mental en Lima y Callao Replicación 2012. Informe General. Anales de Salud Mental Año 2013, 29 (1). https://www.insm.gob.pe/investigacion/archivos/estudios/2012%20ASM%20-EESM%20-LM.pdf
Llacchua, A. (2020). Ansiedad estado-rasgo y estilos de afrontamiento en estudiantes de secundaria de una institución educativa del distrito de Pachacámac [Tesis de pregrado, Universidad Autónoma del Perú]. Repositorio institucional. http://repositorio.autonoma.edu.pe/bitstream/AUTONOMA/1107/1/Llacchua%20Vasquez%2C%20Andrea.pdf
Linares, J. y Huarca, S. (2019). Funcionamiento familiar, ansiedad ante los exámenes y rendimiento académico en alumnos de secundaria de la I.E. Fe y Alegría 45 – Arequipa [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa]. Repositorio institucional UNSA. http://repositorio.unsa.edu.pe/bitstream/handle/UNSA/8562/PSligujg.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Morales, J. (2017). Ansiedad y agresividad en estudiantes de 13 a 17 años de dos instituciones educativas del distrito de Puente Piedra, 2017. [Tesis de pregrado, Universidad César Vallejo]. Repositorio institucional UCV. http://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/UCV/3572/Morales_NJL.pdf? sequence=6&isAllowed=y
Organización Mundial de la Salud (2000). La salud de los jóvenes: un desafío para la sociedad. Informe de un grupo de estudios de la OMS acerca de los jóvenes y la “Salud para todos en el año 2000”. OMS. http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/36922/1/WHO_TRS_731_spa.pdf
Organización Mundial de la Salud (2020, 28 de setiembre). Salud mental del adolescente. OMS. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health
Orgiles, M., Médez, X., Espada, J., Carballo, J. y Piqueras, J. (2012). Síntomas de trastornos de ansiedad en niños y adolescentes: Diferencias en función de la edad y el sexo en una muestra comunitaria. Revista de Psiquiatría y Salud Mental, 5 (2), 115-120. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2173505012000362
Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
Quispe, Y. (2020). Ansiedad e impulsividad en adolescentes víctimas de violencia de una institución educativa pública del distrito de Jesús María, Lima [Tesis de pregrado, Universidad César Vallejo]. Repositorio institucional UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/47741/Quispe_RYB-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ruiz, A. y Lago, B. (14 de octubre de 2005). Trastornos de ansiedad en la infancia y en la adolescencia. En AEPap (Ed.). Curso de Actualización Pediatría 2005 (p. 265-280). Exlibris Ediciones. https://www.aepap.org/sites/default/files/ansiedad_0.pdf
Valderrama, L. (2016). Problemas de ansiedad en niños y adolescentes y su relación con variables cognitivas disfuncionales [Tesis doctoral, Universidad de Magala]. Repositorio institucional UMA. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/14038
Vivar, R., Alvarez, M., Mahr, B., Moron, G., Noli, I. y Padilla, M. (2006). Adaptación, estandarización y validación de la Escala Multidimensional de Ansiedad – MASC. Revista de psicología Universidad Femenina del Sagrado Corazón, 14(1), 185 – 200.
Vega, K. (2020). Funcionalidad familiar y ansiedad en los adolescentes de una zona de Independencia – 2020. [Tesis de pregrado, Universidad César Vallejo]. Repositorio institucional UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/57657/Vega_CKP-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Wicks, R. y Israel, A. (1997). Psicopatología del niño y del adolescente. Prentice Hall.
Yunga, G. (2016). Ansiedad y su relación con la funcionalidad familiar en los estudiantes de la unidad educativa particular José Antonio Eguiguren la Salle [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de Loja]. Repositorio institucional UNL. https://dspace.unl.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/17080/1/Galo%20Fabian%20Yunga%20Bravo.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Milagros Marilú Pampamallco Manrique, María Luisa Matalinares Calvet
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.