Nomophobia and its implication in the mental health of university students: a bibliographic review
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2025.9.2.2430Keywords:
Nomofobia, tecno adicción, estudiantes universitarios, phubbing, tecnoestrés, estudiantesAbstract
Mobile phones are part of the new information technologies, and their excessive use may be associated with the presence of nomophobia, which is defined as the irrational fear experienced by individuals when they are unable to use their mobile phones continuously. This fear involves various anxieties related to not receiving or sending messages, or simply not being connected to an application or social network. The aim of this study was to identify the implications of nomophobia on the mental health of university students in relation to problematic mobile phone use, through a scientific review of the literature. This literature review followed the PRISMA guidelines, with searches conducted in Google Scholar, Scopus, EBSCOhost, ProQuest, Dialnet, and Redalyc. The inclusion criteria were: articles written in Spanish, published between 2013 and 2023, addressing the relationship between nomophobia, mental health, and problematic mobile phone use in university populations. Exclusion criteria included studies focused on children, adolescents, older adults, or written in languages other than Spanish. A total of 31 scientific articles were analyzed. The main findings show that nomophobia in university students is associated with social isolation, anxiety and depressive disorders, techno-addiction, phubbing, sleep difficulties, technostress, and academic procrastination. It is concluded that there is a direct relationship between excessive mobile phone use and the presence of nomophobia, with university students being a particularly vulnerable group due to their high technological exposure and digital dependence.
References
Álvarez-Cabrera, P. L., Parra, R. F., Jerez, R. E., & Arias, C. G. (2021). Niveles de Nomofobia y Phubbing en estudiantes de la Universidad Santo Tomás de la Ciudad de Arica. Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 22(22), 91-108. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-081X2021000200006&lng=es&tlng=es.
Ato, M., López-García, J. J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 29(3), 1038-1059. https://revistas.um.es/analesps/article/view/analesps.29.3.178511/152221
Casas-Mas, B., & Homont, L. P. P. (2024). La hiperconexión y la resignación digital entre el estudiantado de enseñanza superior. Doxa Comunicación. Revista Interdisciplinar de Estudios de Comunicación y Ciencias Sociales, (38), 99-118. https://revistascientificas.uspceu.com/doxacomunicacion/article/view/2056/3883
Castillo-Riquelme, V. F., Lamilla-Cifuentes, Y. E., Araya-Fernández, M. E., & Martínez-Lecaros, B. N. (2023). (Des) regulación emocional en estudiantes universitarios: cuando la adicción a dispositivos móviles pasa factura. Propósitos y Representaciones, 11(2), 1-19. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992023000200001
Catone, G., Senese, VP, Pisano, S., Siciliano, M., Russo, K., Muratori, P., ... y Broome, MR (2020). Los inconvenientes de las tecnologías de la información y la comunicación: interacción y riesgo psicopatológico de la nomofobia y el ciberbullying, resultados del estudio de Nápoles sobre acoso y salud mental juvenil (BYMHNS). Las computadoras en el comportamiento humano, 113 , 106496. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S074756322030248X
Colina, F. J., Aldana, J. J., Vallejo, P. A., & Isea, J. J. (2021). Dependencia y adicción al teléfono inteligente en estudiantes universitarios. Formación universitaria, 14(5), 129-136. https://repositorio.utp.edu.pe/handle/20.500.12867/4559
Contreras, D. R., & Ortiz, H. G. (2020). Factores asociados a ideación suicida en estudiantes universitarios [Archivo PDF]. Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/bitstream/20.500.12744/4847/1/Contreras_Ortiz_2020_TG.pdf
Cruz, K. E. B., Rodríguez, E. D., Alarcón, M. E. B., Domínguez, J. E. V., & Rodríguez, P. B. D. (2019). Relación entre ideación suicida y dependencia al teléfono móvil en estudiantes universitarios. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 28(5), 815-822. https://www.revistaclinicapsicologica.com/pdf_files/trabajos/vol_28/num_5/RACP_28_5_815_DOT6J5P2G0.pdf
Chilán, D. L. P., Zuñiga, K. M., & Santisteban, D. J. M. (2022). Impacto de las nuevas tecnologías móviles en la sociedad. UNESUM-Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 6(3), 79-86. https://revistas.unesum.edu.ec/index.php/unesumciencias/article/view/474/566
De la Cruz Sandoval, D., Zárate, L. T., & Cierto, E. Y. (2019). Efectos de la dependencia al celular en las habilidades sociales de los estudiantes universitarios. Revista Científica de Ciencias de la Salud, 12(2), 37-44. https://rccs.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1214
Espín, A. A., & Espinosa, A. A. (2021). Nomofobia y rendimiento académico en estudiantes de Servicios Asistenciales de Salud. Instituto Superior Tecnológico Riobamba, 2021 [Trabajo de titulación de pregrado, Universidad Nacional de Chimborazo]. Repositorio Institucional. http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/7888/1/7.%20TESIS%20Amy%20Anaela%20Espín%20Valverde%20y%20Andrea%20Yesenia%20Espinoza-PSC.pdf
Fabián, J. R. O., Huaytalla, R. P., & Cortez, E. E. T. (2020). Uso del smartphone en estudiantes universitarios de la región central del Perú. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, 769, 11-19 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8103282
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia-Unicef. (2020). Ciberacoso: qué es y cómo detenerlo. https://www.unicef.org/es/end-violence/ciberacoso-que-es-y-como-detenerlo
Gamero, A. M., Luy-Montejo, C., Escarcena, R. E. T., & Vasquez, R. G. (2020). Los smartphones en las relaciones interpersonales de los estudiantes universitarios. Studium Veritatis, 18(24), 137-152.https://studium.ucss.edu.pe/index.php/SV/article/view/319/372
García U., A. y Córdoba P., E. (2020). Validación de la escala MPPUS-A sobre el uso problemático del smartphone. Pixel-BIT Revista de Medios y Educación, 3(57), 173-189. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/93683/Garc%C3%ADa-Uma%C3%B1a.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Guajardo, J. R. B., Rosales, F. L., & Medrano, J. L. J. (2021). Uso problemático de las redes sociales y teléfono móvil: impulsividad y horas de uso. Revista de Psicología de la Universidad Autónoma del estado de México, 10(19), 28-6. https://revistapsicologia.uaemex.mx/article/view/16105/11767
Herrera, K., Gil, L., & Acuña, M. (2017). Motivación de jóvenes universitarios hacia el uso de teléfonos celulares. Encuentros, 15(1), 91-105. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1692-58582017000100091&script=sci_arttext
Inche, R. A., Paucar, E. G., & Ulloa, J. A. (2021). Dependencia al celular en estudiantes universitarios [Trabajo de investigación de pregrado, Universidad Continental]. Repositorio Institucional. https://repositorio.continental.edu.pe/handle/20.500.12394/9150
Iglesias, M. L., Tapia-Frade, A., & Velasco, C. M. R. (2023). Patologías y dependencias que provocan las redes sociales en los jóvenes nativos digitales. Revista de comunicación y salud, 13, 1-21. https://doi.org/10.35669/rcys.2023.13.e301 .
Luna, Y. R. (2018). Nomofobia en estudiantes universitarios, estudio realizado en la Universidad Católica De Cuenca Sede Azogues [Trabajo de titulación de pregrado, Universidad del Azuay]. Repositorio Institucional. https://dspace.uazuay.edu.ec/bitstream/datos/8613/1/14280.pdf
Luy-Montejo, C., Gamero, A. M., Lopez, J. G., & Escarcena, R. E. T. (2020). Nomofobia: Adicción tecnológica en universitarios. Studium Veritatis, 18(24), 43-69. https://studium.ucss.edu.pe/index.php/SV/article/view/313/368
Medina, G., & Veytia, M. G. (2022). El impacto de la adicción al celular o nomofobia en estudiantes universitarios: caso de dos universidades mexicanas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 2123-2138. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1639
Miraval, A. A., & Rojas, L. B. (2019). Relación del Phubbing y los valores interpersonales en jóvenes de la Facultad de Psicología de la UNHEVAL–Huánuco–Perú-2019 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Hermilio Valdizán]. Repositorio Institucional. https://repositorio.unheval.edu.pe/item/1b2b3c66-cb34-4faa-951e-e28c3d4a66bc
Moral, M. E., Guzmán, A. P., & Bellver, M. D. (2021). Consumo y ocio de la Generación Z en la esfera digital. Prisma social, (34), 88–105. https://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/handle/10651/62154/document.pdf?sequence=1
Navarro, R., & Berrospi, C. M. (2023). Nomofobia, procrastinación académica y baja inteligencia emocional como factores de riesgo para ansiedad estado en estudiantes de medicina del segundo al sexto año de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán–Huánuco 2020 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Hermilio Valdizán]. Repositorio Institucional. https://repositorio.unheval.edu.pe/item/4fd701bf-8e86-47c6-a6a8-dca5078eb8b2
Pinilla, L. (2020). Nuevas tecnologías, era digital y salud mental [Archivo PDF]. Comillas Universidad Pontificia. https://repositorio.comillas.edu/xmlui/bitstream/handle/11531/41345/TFG-%20Pinilla%20Sardon%2c%20Lidia%20.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Quijano, P. R. (2018). Jóvenes y cultura digital: abordajes críticos desde América Latina. Chasqui. Revista latinoamericana de comunicación, (137), 13-28. https://www.redalyc.org/journal/160/16057171002/16057171002.pdf
Rodríguez, O., & Estrada, L. C. (2019). Comunicación familiar en la era del vacío: nuevas patologías asociadas al uso problemático del móvil. Revista de Psicología-Tercera época, 18, (2), 105-123. https://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/98279/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rojas-Díaz, J. S., & Yepes-Londoño, J. J. (2022). Panorama de riesgos por el uso de la tecnología en América Latina. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 14(26), 1-40. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S2145-77782022000100300&script=sci_arttext
Salinas, O. A., Corzo, J. M., Rovira, K. H. V., Suescun, E. D., & Giraldo, C. A. S. (2018). Identificación de la relación existente entre los factores predisponentes y mantenedores en la presencia de nomofobia en los estudiantes de psicología vinculados a la Corporación Universitaria Minuto de Dios-Bucaramanga. Boletín Redipe, 7(10), 216-234. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6729423
Sánchez, F. (2016). Nomofobia en los estudiantes del programa de psicología de la Universidad de Pamplona sede Facultad de Salud de Cúcuta [Trabajo de grado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Institucional. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/bitstream/20.500.12744/3813/1/Sanchez_2016_TG.pdf
Séptimo día. (2023, 8 de octubre). Nomofobia: una adicción silenciosa y posiblemente letal que amenaza a los jóvenes [vídeo]. https://www.youtube.com/watch?v=OG6TtjQgiEs
Sosa, L. M., & Pastor, L. P. (2022). Factores problemáticos relacionados a la nomofobia. Sinergias Educativas, (E1). 1-19. https://sinergiaseducativas.mx.consultorioampuero.com/index.php/revista/article/view/267
Vera, J. J., Ortiz, J., & Peña, N. M. (2022). Esquemas y rasgos de la personalidad de un grupo de estudiantes entre 18 y 30 años que puntuaron nomofobia del departamento de psicología de la Universidad de Antioquia [Trabajo de grado, Universidad de Antioquia]. Repositorio Institucional. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/29339/8/VeraJuan_2022_EsquemasRasgosNomofobia.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cristian Fernán Muñoz Muñoz, Paola Juliet Huepa Cubides

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.






.jpg)











