Scientific production on the digital divide in Latin America and Asia
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2024.8.1.1907Keywords:
digital divide, digital technologies, technological skills, rural populations, vulnerable societiesAbstract
The objective of the research was to analyze scientific production on the digital divide from 2006 to 2023 in high-impact (Scopus) and regional (Redalyc) databases. The aim was to identify similarities, common results, and both positive and negative aspects of the studies. The narrative literature review study analyzed 30 scientific articles. For the processing of the information, analysis matrices were used as instruments, taking into account individual, social, and cultural factors. The findings reveal that the digital divide continues to impact societies, especially those in vulnerable situations, such as low-income individuals, the elderly, people with disabilities, and residents of rural areas. The research has provided valuable information on this phenomenon, which is used to create laws and programs aimed at reducing the digital divide. In conclusion, the importance of considering both the ability to use devices and technology, as well as access to them, is emphasized. The need for specialized approaches that take into account a range of variables, such as age, educational level, and affordability, to address discrepancies in technology adoption in rural areas, is also highlighted.
References
Arellano, M. (2020). Las brechas digitales en México: un balance pertinente. El Trimestre Económico, 87(346), 367-402. https://doi.org/10.20430/ete.v87i346.974
Arriola, O. (2023). La brecha digital en la Revolución Industrial 4.0. Oportunidad y reto para las bibliotecas. Revista Interamericana De Bibliotecología, 46(3). https://doi.org/10.17533/udea.rib.v46n3e345719
Benhamou, S. (2022). La transformación del trabajo y el empleo en la era de la inteligencia artificial: análisis, ejemplos e interrogantes. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). https://www.cepal.org/es/publicaciones/47985-la-transformacion-trabajo-empleo-la-era-la-inteligencia-artificial-analisis
Bernal, B., Gonzalez, M., Ojeda, M., & Zanfrillo, A. (2010). Brecha digital en la transferencia de conocimientos: educación superior en Argentina y México. Revista Gestão Universitária na América Latina – GUAL, 3(1), 1-14. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=319327508010
Boulahrouz, M., Medir, R., & Calabuig, S. (2019). Tecnologías digitales y educación para el desarrollo sostenible. Un análisis de la producción científica. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, 54, 83-106. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.05
Coria, S., Pérez-Meza, M., Mendoza-Cortés, E., & Martínez-Peláez, R. (2011). Brecha Digital y Pobreza Digital en el Estado de Oaxaca. Conciencia Tecnológica, 42, 19-25. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=94421442004
Cernada, A., Barral, B., & Fernández, Á. (2022). Brecha digital y exclusión social: pueden las TIC cambiar el status quo?. Revista Brasileira de Politicas Publicas, 12(2). https://doi.org/10.5102/rbpp.v12i2.8373
Chen, S.., Li, H., Liaw, Y., Hsu, C., Le, T., & Luo, W. (2021). Evaluating Digital Divide Based on Big Wireless Logs: A Case Study among Remote Tribes in Taiwan. Libri, 72(2), 183-198. http://www.reference-global.com/toc/libr/current
Chang, H., & Tsou, K. (2023). Analysis of the digital divide of information literacy for rural-urban in Taiwan. WIT Transactions on Information and Communication Technologies, 36, 191-200. https://www.witpress.com/elibrary/wit-transactions-on-information-and-communication-technologies/36/16305
Di Virgilio, M., & Serrati, P. (2022). Ciudades inteligentes, brecha digital y territorio. Evidencias a partir del caso del aglomerado Gran Buenos Aires. Territorios, (47), 1-39. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/territorios/a.11635
Díaz, J., Pérez, A., & Florido, R. (2011). Revisión bibliográfica: Impacto de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) para disminuir la brecha digital en la sociedad actual. Cultivos Tropicales, 32(1), 5-10. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=193222352001
Escuder, S. (2019). Regionalización de la brecha digital. Desarrollo de la infraestructura de las TIC en Latinoamérica y Uruguay. Paakat: Revista de Tecnología y Sociedad, (17), 1-23. https://doi.org/10.32870/Pk.a9n17.356
Expósito, C., & Marsollier, R. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Educación Y Humanismo, 22(39). https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4214
Fang, Y., Gill, S., Kunasekaran, P., Rosnon, M., Talib, A., & Abd, A. (2022). Digital Divide: An Inquiry on the Native Communities of Sabah. Societies, 12(6), 148. https://doi.org/10.3390/soc12060148
Faziharudean, T., & Mitomo, H. (2006). Digital Divide among Public Servants in Malaysia: Urban-Rural Differences in Valuing the Use of the Internet. Studies in Regional Science, 35(4), 837-849. https://waseda.elsevierpure.com/en/publications/digital-divide-among-public-servants-in-malaysia-urban-rural-diff
Flores-Cueto, J., Hernández, R., & Garay-Argandoña, R. (2020). Tecnologías de información: Acceso a internet y brecha digital en Perú. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 504-527. https://www.redalyc.org/journal/290/29063559007/
Gómez, D., Alvarado, R., Martínez, M., & Díaz de León, C. (2018). La brecha digital una revisión conceptual y aportaciones metodológicas para su estudio en México. Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 6(16), 49-64. https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2018.16.62611
Guzmán, J., Muñoz, J., Álvarez, F., & Velázquez, C. (2014). La brecha digital en el estado de Aguascalientes. Investigación y Ciencia, 22(61), 54-61. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67431579008
Hernández-Fuentes, P. (2022). Cooperación digital y soberanía tecnológica para cerrar la brecha digital en la cuarta revolución industrial. OASIS, (36), 77-94. https://doi.org/10.18601/16577558.n36.06
Huang, J., Su, L., Huang, Q., & Liu, X. (2022). Facilitating inclusive ICT application and e-Commerce development in rural China. Agricultural Economics (United Kingdom), 53(6), 938-952. http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1574-0862
Islam, M., & Inan, T. (2021). Exploring the Fundamental Factors of Digital Inequality in Bangladesh. SAGE Open, 11(2). https://in.sagepub.com/en-in/sas/journal/sage-open
Jamil, S. (2021). From digital divide to digital inclusion: Challenges for wide-ranging digitalization in Pakistan. Telecommunications Policy, 45(8). http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/30471/description#description
Jauhiainen, J., Eyvazlu, D., Junnila, J., & Virnes, A. (2022). Digital divides,the Internet and social media uses among Afghans in Iran. Global Networks, 22(2), 197-210. http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1471-0374
Martínez, M. (2020). La desigualdad digital en México: un análisis de las razones para el no acceso y el no uso de internet. Paakat: Revista de Tecnología y Sociedad, (19), 1-19. https://doi.org/10.32870/Pk.a10n19.519
Molina, J. (2018). Las implicaciones de la Brecha Digital para los países en desarrollo: Caso Venezuela. Sapienza Organizacional, 5(9), 105-128. https://www.redalyc.org/journal/5530/553056570006/
Muñoz, M., & Nicaragua, R. 2014). Un acercamiento a la brecha digital en Costa Rica desde el punto de vista del acceso, la conectividad y la alfabetización digital. Revista e-Ciencias de la Información, 4(1), 1-29. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=476847245006
Murniati, D., Razzaq, A., Ismail, A., & Mota, L. (2023). Malasia Training Urgency to Bridge the Digital Divide for Social Media Marketing Awareness and Adoption: Case of CBT Rural Homestay Operators Malaysia. Journal of Technical Education and Training, 15(1), 142-157. https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/JTET/article/view/13513/5639
Onitsuka, K. (2019). How social media can foster social innovation in disadvantaged rural communities. Sustainability (Switzerland), 11(9). https://res.mdpi.com/sustainability/sustainability-11-02697/article_deploy/sustainability-11-02697-v2.pdf?filename=&attachment=1
Park, H., Chung, J., & Ha, J. (2023). Acceptance of technology related to healthcare among older Korean adults in rural areas: A mixed-method study. Technology in Society, 72. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2022.102182
Paulín, A. (2023). El impacto de la inteligencia artificial en el empleo y los retos a futuro. WIRED. https://es.wired.com/articulos/impacto-de-la-inteligencia-artificial-en-el-empleo
Ramírez, D. (2011). Brecha digital. La complejidad de un término. Paakat: Revista de Tecnología y Sociedad, (1). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=499051807005
Rodríguez-Alegre, L., Trujillo-Valdiviezo, G., & Egusquiza-Rodríguez, M. (2021). Revolución industrial 4.0: La brecha digital en Latinoamérica. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(11), 147-162. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i11.1219
Rosales-Acevedo, G., & Botero-Botero, S. (2015). Análisis de la Penetración de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) y su Influencia en la Reducción de la Brecha Digital en el Valle de Aburrá, Caso de Estudio sobre Internet. Lámpsakos, (13), 62-71. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=613965317006
Ruiz-Mori, I., Romero-Carazas, R., Espíritu-Martínez, A., Mamani-Jilaja, D., Valero-Ancco, V., & Flores-Chambilla, S. (2023). Análisis bibliométrico de la producción científica sobre competencia y brecha digitales. Bibliotecas. Anales de Investigación, 19(2), 1-11. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9027951
Serrano-Santoyo, A., Armenta-Ramade, Á., Castillo-Olea, C., & Rojas-Mendizábal, V. (2015). Exploración de nuevas perspectivas en proyectos de inclusión digital en las comunidades rurales. Interciencia, 40(1), 16-22. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33933115003
Sheikh, S., Ghazali, S., & Samat, N. (2019). Digital divide and poverty eradication in the rural region of the northern Peninsular Malaysia. Indonesian Journal of Geography, 51(2), 172-182. https://jurnal.ugm.ac.id/ijg/article/view/37758/pdf
Shin, S., Kim, D., & Chun, S. (2021). Digital divide in advanced smart city innovations. Sustainability (Switzerland), 13(7). https://www.mdpi.com/2071-1050/13/7/4076/pdf
Ye, L., & Yang, H. (2020). From digital divide to social inclusion: A tale of mobile platform empowerment in rural áreas. Sustainability (Switzerland), 12(6). https://res.mdpi.com/d_attachment/sustainability/sustainability-12-02424/article_deploy/sustainability-12-02424-v2.pdf
Yu, B., Ndumu, A., Liu, J., & Fan, Z. (2016). E-inclusion or digital divide: An integrated model of digital inequality. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 53(1), 1-5. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/meet.2014.51.issue-1/issuetoc
UNESCO (2020). Surgen alarmantes brechas digitales en el aprendizaje a distancia. UNESCO. https://www.unesco.org/es/articles/surgen-alarmantes-brechas-digitales-en-el-aprendizaje-distancia
UNESCO (2022). Reducir la brecha digital y garantizar la protección en el ciberespacio. UNESCO. https://www.unesco.org/es/right-education/digitalization
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Emily Cecilia Laura Paima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.