New technologies and their impact on the mental health of adolescents

Authors

  • Paula Andrea Giraldo Caro Corporación univesitaria Minuto de Dios
  • Dan Stevenson Delgado Montoya Corporación universitaria Minuto de Dios
  • Cristian Fernán Muñoz Corporación universitaria Minuto de Dios

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2023.7.1.1734

Keywords:

adolescence, mental health, psychology, new technologies and incidents

Abstract

The vertiginous advance of digital an technological tools has led to a significant impact on humanity, especially, in the adolecent population generating new behavioral patterns and a need for constant updating that ensures permanence in them. The main objective of this research is to identify the incidences of new technologies in the mental health of adolescents by means of a bibliographic review. The methodology used in this research was the documentary review carried out in various databases such as: Dialnet, Scopus, ProQuest, Redalyc, Ebsco Host and academic google. The inclusion criteria used were Adolescence, mental health, new technologies, articles in Spanish and English, countries such as the United States, Spain, Japan and Colombia, and scientific articles published from 2010 to 2020. The exclusion criteria were Population older than 18 years, research articles in Portuguese and less than 2010. The results found in the 30 articles consulted are: Adolescents who use new technologies more frequently, require the development of maladaptive behaviors associated with disorders such as anxiety and depression. However, some adolescents use time in these new technologies to study and create interpersonal relationships through virtual communities. It is concluded that there is a correlation between the time spent on new technologies and the incidences in adolescent mental health, and, despite having found positive incidences, many of the incidences found are negative.

References

Álvarez, M. y Moral, M. (2020). Phubbing, uso problemático de teléfonos móviles y de redes sociales en adolescentes y déficits en autocontrol. Health and Addictions, 20(1), 113-125. https://ojs.haaj.org/?journal=haaj&page=article&op=view&path%5B%5D=487

Arab, E. y Díaz, A. (2015). Impacto de las redes sociales e internet en la adolescencia: Aspectos positivos y negativos. Revista Médica Clínica Las Condes, 26(1), 7-13. https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S0716864015000048?token=E5179E643D9C7561014A9031A4581C7A8B2CE31F37AD8D2C686983D21D8D0F51647C4085E153C0065AEF6B003A231FCF

Arnaiz, P., Cerezo, F., Giménez, A. y Maquilón, J. (2016). Conductas de ciberadicción y experiencias de cyberbullying entre adolescentes. Anales de psicología, 32(3). 761-769. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/54609/1/217461-917201-1-PB.pd

Ato, M., López. J. y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de psicología, 29(3). 1038-1059. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16728244043

Barquero, A. y Calderón, F. (2016). Influencia de las nuevas tecnologías en el desarrollo adolescente y posibles desajustes. Revista Cúpula, 30(2), 11-25. https://www.binasss.sa.cr/bibliotecas/bhp/cupula/v30n2/art02.pdf

Cantero, F. y Bertolín, J. (2015). Influencia de las nuevas tecnologías en los problemas de juego y en las compras impulsivas en los jóvenes. Revista española de drogodependencias, 40(4). 34-47. 2015. https://www.aesed.com/descargas/revistas/v40n4_3.pdf

De la Villa, M. y Suárez, C. (2016). Factores de riesgo en el uso problemático de internet y del teléfono móvil en adolescentes españoles. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 7(2). 69-78. https://www.redalyc.org/pdf/2451/245145815004.pdf

Garaigordobil, M., y Larrain, E. (2020). Acoso y ciberacoso en adolescentes LGTB: Prevalencia y efectos en la salud mental. Comunicar, 28(62), 79-89. http://dx.doi.org.ezproxy.uniminuto.edu/10.3916/C62-2020-07

García, A. y Puerta, D. (2020). Relación entre el uso adictivo de Facebook y el autoconcepto en estudiantes colombianos. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (59), 27-44. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/1142/1533

García, B., Quintana, C. y Rey, L. (2019). Regulación emocional y uso problemático de las redes sociales en adolescentes: el papel de la sintomatología depresiva. Health and Addictions, 20(1), 77-86. https://www.researchgate.net/profile/Cirenia-Quintana-Orts/publication/339843166_Regulacion_emocional_y_uso_problematico_de_las_redes_sociales_en_adolescentes_el_papel_de_la_sintomatologia_depresiva/links/5e68ad4b299bf1744f72ddf5/Regulacion-emocional-y-uso-problematico-de-las-redes-sociales-en-adolescentes-el-papel-de-la-sintomatologia-depresiva.pdf

Giedd, J. (2020). Adolescent brain and the natural allure of digital media. Dialogues in clinical neurosciences, 22(2), 127-133. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7366946/pdf/DialoguesClinNeurosci-22-127.pdf

Gómez, K. y Marín, J. (2017). Impacto que generan las redes sociales en la conducta del adolescente y en sus relaciones interpersonales en Iberoamérica los últimos 10 años (Trabajo de grado). Universidad Cooperativa de Colombia, Bucaramanga. https://repository.ucc.edu.co/bitstream/20.500.12494/747/1/Impacto%20que%20generan%20las%20redes%20sociales%20en%20la%20conducta%20del%20adolescente%20y%20en%20sus%20relaciones%20interpersonales%20en%20Iberoam%c3%a9rica%20los%20%c3%baltimos%2010%20a%c3%b1os.pdf

Herrera, H. (2017). Variables de la competencia social en la prevalencia y características del cyberbullying en Colombia y España (Tesis doctoral). Universidad de Córdoba, España. https://helvia.uco.es/xmlui/bitstream/handle/10396/14872/2017000001601.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Korte, M. (2020). The impact of the digital revolution on human brain and behavior: ¿where do we stand? Dialogues in clinical neuroscience, 22(2), 101-111. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7366944/pdf/DialoguesClinNeurosci-22-101.pdf

Lozano, R. y Cortés, A. (2020). Usos problemáticos de internet y depresión en adolescentes: Meta análisis. Revista Científica de Comunicación y Educación, 28(63), 109-120. https://zaguan.unizar.es/record/87815/files/texto_completo.pdf

Macaya, X., Parada, V. y Vyhmeister, R. (2018). El constructo de salud mental desde lo multidisciplinario. Humanidades médicas 18(2), 338-355. http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v18n2/1727-8120-hmc-18-02-338.pdf

Madariaga, C. y Lozano, J. (2016). El apoyo social en estudiantes universitarios y su relación con las comunicaciones cara a cara y las comunicaciones mediadas por las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). Psicogente, 19(35). 47-42. http://dx.doi.org.ezproxy.uniminuto.edu/10.17081/psico.19.35.1208

Malo, S., Martín, M. y Viñas, P. (2018). Uso excesivo de redes sociales: Perfil psicosocial de adolescentes españoles. Revista Científica de Comunicación y Educación, 56(3), 1-12. https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/handle/10256/15553/UsoExcesivoRedesSociales.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Martino, F. (2014). Las tecnologías de información y comunicación y el bienestar psicológico en la generación NET. Revista semestral de divulgación científica 1(1), 39-51. http://revistas.uap.edu.pe/ojs/index.php/HAMUT/article/view/572/464

Navarrete, D., Castel, F., Romanos C. y Bruna, I. (2017). Influencia negativa de las redes sociales en la salud de los adolescentes y adultos jóvenes: una revisión bibliográfica. Psicología y salud, 27(2), 255-267. https://pdfs.semanticscholar.org/e487/72439a93112eaba8a7ff99ede3bc931551c8.pdf

Organización Mundial de la Salud (OMS). (2020). Salud mental del adolescente. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health

Puerta-, D. y Carbonell, X. (2014). El modelo de los cinco grandes factores de personalidad y el uso problemático de internet en jóvenes colombianos. Adicciones, 26(1), 54-61. https://www.redalyc.org/pdf/2891/289130504007.pdf

Roca, C. (2019). Adicción a las tecnologías: Adolescencia, familias y trabajo social. Revisión teórica del fenómeno. Azarbe, Revista Internacional de Trabajo Social y Bienestar, (8), 71-80. https://search-proquest-com.ezproxy.uniminuto.edu/docview/2356769478?accountid=48797

Rodríguez, A. y Fernández, A. (2014). Relación entre el Tiempo de Uso de las Redes Sociales en Internet y la Salud Mental en Adolescentes Colombianos. Acta Colombiana de Psicología, 17(1),131-140. ISSN: 0123-9155. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=798/79831197013

Ruíz, J., Sánchez, J. y Trujillo, J. (2016). Utilización de internet y dependencia a teléfonos móviles en adolescentes. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2). 1357-1369. http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v14n2/v14n2a33.pdf

Sabater, F., C. y Fernández A., J. B. (2015). No, sin mi móvil. Diferencias de género y uso de las nuevas tecnologías. Icono, 13(1). 208-243. https://icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/722

Solano, I., González, V. y López, P. (2013). Adolescentes y comunicación: Las TIC como recurso para la interacción social en educación secundaria. Revista de Medios y Educación, (42), 23-35. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36825582003

Valencia, J. (2019). El uso de las redes sociales y el desempeño académico de los adolescentes de básica secundaria. Revista de Ingeniería, Matemáticas y Ciencias de la Información, 6(12).49-61. https://urepublicana.edu.co/ojs/index.php/ingenieria/article/view/590/468

Yubero, S., Larrañaga, E. y Navarro, R. (2018). Los padres ante el ciberacoso: Factores de protección. Revista de pedagogía, 70(1), 140-157. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/58169/38319

Published

2023-01-05

How to Cite

New technologies and their impact on the mental health of adolescents. (2023). RSocialium, 7(1), e1734. https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2023.7.1.1734

Similar Articles

21-30 of 159

You may also start an advanced similarity search for this article.