Teaching Strategies of University Teachers in Times of Covid-19

Authors

  • Oscar Cencia Crispín Universidad Nacional del Centro del Perú
  • Miriam Milagros Carreño Colchado Universidad Nacional Mayor de San Marcos
  • Pedro Eche Querevalú Universidad César Vallejo
  • Gustavo Isaac Barrantes Morales Universidad Privada del Norte
  • Gardenia Giovana Cárdenas Baldeón Universidad Nacional Mayor de San Marcos

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.21.916

Keywords:

Teaching strategies, university professors, education and Covid-19

Abstract

This review article deals with teaching strategies in university professors in the current context of the COVID-19 pandemic, in which teachers have assumed an important role in pedagogical continuity, from the use of strategies (understood as teaching didactics), to the challenges of adaptation from the experience of distance or non-face-to-face education, expressed in synchronous and asynchronous learning activities.  The objective of this article is to describe the use of digital tools that predominate in pedagogical practice at university professors in times of COVID-19, based on the state of the art related to the subject.   The literature review was developed through the content analysis form, which was intended to organize relevant information regarding the teaching strategies that teachers have been using when developing their classes virtually, distance or remotely, and where it is described that the teacher reinvented himself for the new pedagogical reality in favor of thousands of university students. Finally, it was concluded that not all students, like teachers, have the same technological conditions and the relevant digital competencies, capacities, abilities and skills to develop their classes in a non-face-to-face way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Oscar Cencia Crispín, Universidad Nacional del Centro del Perú

    Oscar Cencia Crispín es docente e investigador en educación. Doctor en Ciencias de la Educación, de la Universidad Nacional del Centro del Perú. Magister en Educación, mención Tecnología Educativa por la Universidad Nacional del Centro del Perú.

  • Miriam Milagros Carreño Colchado, Universidad Nacional Mayor de San Marcos

    Miriam Milagros Carreño colchado es docente e investigadora en Periodismo y Comunicación. Doctoranda en Educación y Docencia Universitaria por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Maestra en Periodismo y Comunicación Multimedia por la Universidad San Martín de Porres. Es Licenciada por la Universidad Jaime Bausate y Meza.

  • Pedro Eche Querevalú, Universidad César Vallejo

    Pedro Eche Querevalú es docente e investigador en educación, tecnologías de la información y comunicación, proyectos educativos, pueblos originarios. Doctorando en Educación y Docencia Universitaria por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Magister en Educación Tecnológica por la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Ciudad de Lima. Perú.

  • Gustavo Isaac Barrantes Morales, Universidad Privada del Norte

    Gustavo Isaac Barrantes Morales es docente e investigador en Comercio Exterior, entornos de aprendizaje y emprendimiento innovador. Doctorando en Educación y Docencia Universitaria por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Magister en Gerencia de Operaciones y Logística. Licenciado en Administración de Negocios Internacionales por la Universidad de San Martín de Porres.

  • Gardenia Giovana Cárdenas Baldeón, Universidad Nacional Mayor de San Marcos

    Gardenia Giovana Cárdenas Baldeón es investigadora en Ciencias Sociales. Doctoranda en Derecho y Ciencias Políticas por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Maestra en Derecho Penal por la Universidad Nacional del Centro del Perú. Egresada de la maestría de Antropología Jurídica por la Universidad Nacional del Centro del Perú.

References

Abreu, J. L. (2020). Tiempos de Coronavirus: La Educación en Línea como Respuesta a la Crisis. International Journal of Good Conscience. (1) 1-15. http://www.spentamexico.org/v15-n1/A1.15(1)1-15.pdf

Aguilera, C., Manzano A., Martínez, I., Lozano, M. y Casiano, C. (2017). El modelo flipped classroom. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 261-266. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349853537027.pdf

Area-Moreira, M. (2019). La enseñanza universitaria digital: fundamentos pedagógicos y tendencias actuales.

https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/13247/La%20ense%C3%B1anza%20universitaria%20digital%20-%20Manuel%20Area-Moreira%20%28marzo%202019%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Baladrón, A. J., Correyero, B. y Manchado, B. (2020). La transformación digital de la docencia universitaria en comunicación durante la crisis de la COVID-19 en España: una aproximación desde la perspectiva del alumnado. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 265-287. http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/294

Bartra, G. (2020). Prácticas docentes, modalidad no presencial. PUCP, Ingeniería de telecomunicaciones.

Canales, E. (2021, 10 de febrero). Avances y desafíos. Informe de Gestión Académica. [Informe] Ceremonia de clausura del año académico 2020 UNMSM. https://viceacademico.unmsm.edu.pe/wp-content/uploads/2021/02/Bolet%C3%ADn-N%C2%B0-6-Clausura-del-A%C3%B1o-Acad%C3%A9mico-2020-1.pdf

Copertari, S., y Sgreccia, N. (2011). Postgrados a distancia y virtualización en la Universidad Nacional de Rosario. Educación y humanismo, 13(20), 14-32.

http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/2279

Eche, P. (2017). Uso del Software “El Mundo Interactivo de Z” y su Influencia en el Aprendizaje de la Matemática en los Estudiantes del Primer Grado de la Institución Educativa N° 5049 Emma Dettmann de Gutiérrez del Distrito del Callao. Año 2015 [Tesis de maestría]. Universidad nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle

Garcés, J. E. & Jair Duque, E. J. (2007). Metodología para el análisis y la revisión crítica de artículos de investigación. Innovar, 17(29) 184 -194

García, F. J., Correll, A., Avella, V. y Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Ediciones Universidad de Salamanca. 21 (12) 1-26

https://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/eks20202112

Huamán, L. (2020). Resultados del segundo Monitoreo de la labor docente en clases virtuales de la Facultad de Educación. Oficio Nº 041-DDE-FE-UNCP, 24 de agosto.

Lima, S., & Fernández, F. (2016). La Educación a Distancia en Entornos Virtuales de Enseñan¬za Aprendizaje. Reflexiones Didácticas. Tecnología Educativa, 1(1), 43-54. http://tecedu.uho.edu.cu/

López, V., Couso, D. y Simarro, C. (s/f). Educación STEM en y para el mundo digital. Cómo y por qué llevar las herramientas digitales a las aulas de ciencias, matemáticas y tecnologías. Revista de Educación a distancia

https://www.um.es/ead/red/58/lopez_et_al.pdf

Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L., & Morillo-Flores, J. (2020). La competencia digital en el docente universitario. Propósitos y Representaciones, 8(1), 455: Revista de psicología educativa | Journal of Educational Psychology ISSN 2310-4635 Universidad San Ignacio de Loyola. DOI: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.455

Pardo H. y Cobo, C. (2020). Expandir la universidad más allá de la enseñanza remota de emergencia. Ideas hacia un modelo híbrido post-pandemia. Outliers School

https://outliersschool.net/wp-content/uploads/2020/05/Expandir_la_universidad.pdf

Peña, T. y Pirela, J. (2007). La complejidad del análisis documental. Información, cultura y sociedad: revista del Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas. (16) 55-81. Disponible en https://www.redalyc.org/pdf/2630/263019682004.pdf

Pinheiro, I. M (2020). Estado da arte sobre o ensino de enfermagem e os desafios do uso de tecnologias remotas em época de pandemia do corona vírus. J Hum Growth Dev. 30(1):141-147

DOI: http://doi.org/10.7322/jhgd.v30.10087

Schnotz, W. (2002). Towards and integrated view of learning from text and visual displays. Educational Psychology Review. 14 (1) 101-120. file:///Users/oscar/Downloads/Schnotz2002_TowardsAnIntegratedView.pdf

Skulmowski, A. y Daniel. G. (2020). COVID‐19 as an accelerator for digitalization at a German university: Establishing hybrid campuses in times of crisis. Hum Behav & Emerg Tech. 2. (3) 212-216

https://doi.org/10.1002/hbe2.201

Sterzer, S. (2020). Impacto del coronavirus en el sistema educativo: Ejemplos en el continente asiático. Red Sociales, Revista del Departamento de Ciencias Sociales, 7 (2) 64-74.

https://ri.unlu.edu.ar/xmlui/bitstream/handle/rediunlu/751/10.-Impacto-del-coronavirus-en-el-sistema-educativo_-ejemplos-en-el-continente-asi%C3%A1tico..pdf?sequence=1&isAllowed=y

Suárez Urquijo, S. L., Flórez Álvarez, J. y Peláez, A. M. (enero-junio, 2019). Las competencias digitales docentes y su importancia en ambientes virtuales de aprendizaje. Revista Reflexiones y Saberes (10) 33-41.

Varguillas, C., y Bravo, P. (2020). Virtualidad como herramienta de apoyo a la presencialidad: análisis desde la mirada estudiantil. Revista de Ciencias sociales, XXVI (1) 219-232.

http://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/31321/32371

Vásquez, E. (2015). El reto de la formación docente para el uso de dispositivos digitales móviles en la educación superior. Perspectiva Educacional. Formación de profesores 54 (1) 149-162

https://www.redalyc.org/pdf/3333/333333042010.pdf

Published

2021-07-01

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

Teaching Strategies of University Teachers in Times of Covid-19. (2021). Horizonte De La Ciencia, 11(21), 347-360. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.21.916

Most read articles by the same author(s)