Qachwa: Cultural wealth of Angaraes – Huancavelica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2021.5.2.936

Keywords:

cultural heritage, dance, music, cultural identity

Abstract

One of the lyrical species of Quechua origin is called Qachwa, which in Castilian would be dance, music and song of ancestral origin and that lasts in Huancavelica until today. Likewise, the cultural identity of the huancavelicano settlers is deeply rooted, whose preservation is of the greatest importance. So, it is correct to say that, if this species remained unscathed, it is thanks to the unbreakable cultural identity so fervently maintained. In this research work, the relationship that exists between the variable Qachwa: Intangible Cultural Heritage and cultural Identity in Huancavelica has been investigated. The objective followed was to demonstrate how the Qachwa as intangible heritage is related to the cultural identity in Huancavelica. As regards methodological, it is of a basic type, with a descriptive method and correlational design, with a probability sampling. The result was surprising, according to the application of a Likert-type survey. 58% of respondents mentioned that Qachwa is their intangible heritage, therefore, 56% of them agree to maintain their cultural identity. Consequently, the more the Qachwa is considered to be a precious intangible heritage, the cultural identity of the Huancavelicans is consolidated to preserve and conserve their aforementioned identity.

References

Arizpe, L. (2006). Los debates internacionales en torno al patrimonio cultural inmaterial. Cuicuilco, 13(38), 13-27. https://www.redalyc.org/pdf/351/35103802.pdf.

Basáez, G., Márquez, F., Rodríguez, T. y Stiglich, C. (2019). Vivencia del desempeño ocupacional de los roles de parentalidad, estudiantes y trabajador (a) al vivirlos simultáneamente [Tesis doctoral, Universidad Andrés Bello]. Repositorio institucional UAB. http://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/14591

Carrillo, L. (2013). Conocer los Factores que Intervienen en el Desarrollo de los Siete Vectores de Arthur W. Chickering en el Estudiante Universitario. [Tesis de maestría, Tecnológico de Monterrey]. Repositorio institucional TEC. https://repositorio.tec.mx/handle/11285/619565

Caso, J. (2020). Lírica Quechua de Tradición Oral Autóctona. Municipalidad de Lima. https://www.descubrelima.pe/wp-content/uploads/2020/10/Lirica-Quechua.pdf

Caso, J. y Yauri, V. (2009). Literatura quechua: saberes ancestrales de tradición oral autóctona. Universidad Para el Desarrollo Andino. http://repositorio.udea.edu.pe/handle/123456789/72

Espinoza, A. (2011). Estudios sobre identidad nacional en el Perú y sus correlatos psicológicos, sociales y culturales [Tesis doctoral, Universidad del País Vasco]. Repositorio institucional EHU. https://addi.ehu.es/handle/10810/12206

Fonseca, O. (1992). Historia antigua de Costa Rica: surgimiento y caracterización de la primera civilización costarricense (5ª ed.). Universidad de Costa Rica.

González, S. (2016). La salvaguarda del patrimonio inmaterial en España [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. Repositorio institucional UCM. https://eprints.ucm.es/id/eprint/38177/1/T37405.pdf

Gutiérrez, T. (2019). El Huayno Ayacuchano en la Identidad Cultural de las Estudiantes de Educación Inicial EIB en el IESPP Nuestra Señora de Lourdes, Ayacucho, 2019 [Tesis doctoral, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle]. Repositorio institucional UNE. http://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/4142

Hargreaves, A. (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad: cambian los tiempos, cambia el profesorado. Ediciones Morata.

Kaminsky, G. (2014). Entre la mismidad y la otredad. Publicación de Ciencias Sociales que lleva adelante la Carrera de Trabajo Social de la Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de Buenos Aires.

Maldonado, M. (2017). La Otredad Indígena en el Panorama Sociocultural Mexicano del Siglo XX. [Tesis doctoral, Universidad de Arizona]. Repositorio institucional UA. https://repository.arizona.edu/handle/10150/625857

Mena, B. (1991). Pedagogía, sociedad y crisis educativa: un proceso a la escuela del siglo XX. Escuela Universitaria A. G. B. Ávila.

Molano, O. (2007). Identidad cultural un concepto que evoluciona. Revista opera, (7), 69-84.

Morales, G. (2012). La influencia de lo quechua en la narrativa de Arguedas: un acercamiento a sus relatos. América sin nombre, (17) 47-58. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/26467

Porras, R. (1999). El legado quechua: indagaciones peruanas. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Sánchez, H., y Reyes, C. (2009). Metodología de la Investigación y Diseños en la Investigación Científica. Lima, Perú: Visión Universitaria.

Segura, A. (2014). Reconstrucción de la memoria histórica del territorio indígena Muisca de Cota [Tesis de pregrado, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio institucional UPN. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/2556

Tito, F. (2005). Sunchu: el huayno en la formación de la identidad en los migrantes quechua-hablantes de Huaycán. PROEB Andes.

Published

2021-07-05

How to Cite

Qachwa: Cultural wealth of Angaraes – Huancavelica. (2021). RSocialium, 5(2), 282-296. https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2021.5.2.936

Similar Articles

1-10 of 77

You may also start an advanced similarity search for this article.