The image, culture and politics in the extraordinary electoral process in Arequipa Peru
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2020.4.2.677Keywords:
image, culture, politics, electoral processes, political languageAbstract
The investigation examines the culture, politics, and image of political parties in the extraordinary electoral process for Congress, held in January of this year in Peru; from a political communication perspective. The objective is to demonstrate the level of articulation of the factors that build a democratic society in an electoral process, the relations between culture and politics have a long history, however, the levels of articulation in political language have their expression in the image they project to society, that being the fundamental reason for the article. The applied descriptive methodology combines techniques for analyzing image observation formats with interviews, generating qualitative and quantitative results. The conclusions show a disarticulation of concomitant elements in the consolidation of the democratic political order, the perception of a mono-culture aimed at solving the situation without prospective, the de-ideologization of political organizations and the predominance of the image of the "leader" over that of the "leader". Party is a constant that degenerates the institutional strengthening of political organizations.
References
Aira Foix, T. (2011). Arte de la Invisibilidad Terapéutica en Política. (A. c. Politai, Ed.) Politai, 2(3), 17-28.
Barandiarán, X., Unceda, A., y Peña, S. (2020). Comunicación Política en tiempos de nueva cultura política. Icono 14, 18(1), 256-282. Recuperado de https://icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/1382
Barnhurst , K. (2012). Tendencias de la Comunicación Política: Desafios teóricos y Metodológicos ante la crisis actual. En Estudios de Comunicación Política (V. Sampedro, Trad., Primera Edición ed., págs. 19-44). Chicago, Estados Unidos: Tecnos.
Bauman, Z. (2005). Identidad (Primera edición ed.). España: Losada.
Blitstein, P. (2018). El concepto de “partido político” y los mandarines chinos en el exilio: concepto mandarines chinos en el exilio: concepto. Araucaria: Revista Iberoamericana de Filosofía, Política, Humanidades y Relaciones Internacionales, 20(40), 159-184. Recuperado de https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrEeBmhg3VeRngAfgqnfAx.;_ylu=X3oDMTByOHZyb21tBGNvbG8DYmYxBHBvcwMxBHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1584788513/RO=10/RU=https%3a%2f%2fdialnet.unirioja.es%2fdescarga%2farticulo%2f6844632.pdf/RK=2/RS=X.rbnX11haCr1SRPPvzYulxSELI-
Bourdieu, P. (2007). El Sentido Práctico (Primera edición en Español ed.). Buenos Aires: SIGLO XXI Editores.
Bunker, K., y Bauchowitz, S. (2016). Pronósticos electorales y seguimiento de la opinión pública en América Latinoamérica: una aplicación a Chile. Revista de Ciencia Política, 54(2), 207-233. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/339677130_Electoral_forecasting_and_public_opinion_tracking_in_Latin_America_An_application_to_Chile_Revista_Politica
Calvo, D., Campos-Domínguez, E., y Díez-Garrido, M. (2019). Hacia una campaña computacional: herramientas y estrategias online en las elecciones españolas. Revista Española de Ciencia Política(51), 123-154. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7190506
Caramelo, L. (2020). Análisis del discurso emocional de Donald Trump en la campaña electoral de 2016. Ambitos(47), 267-287. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7202602
Castells, M., y Himanen, P. (2016). Reconceptualización del Desarrollo en la era Global de la Información (primera ed.). Chile: Fondo de Cultura Económica.
Centro Político. (2015). Agenda Setting, La manipulación política a través de los medios. Recuperado de https://www.centropolitico.org/agenda-setting-la-manipulacion-politica-a-traves-de-los-medios/
Cusihuamán, G. (2019). Culturas invisibles en la educación superior de Arequipa, Perú. Revista de Ciencias Sociales (RCS), XXV(Número Especial 1), 341-353. Recuperado de https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/29633
Dalton Palomo, M. (2018). Construcción de ciudadania y paridad de las mujeres indígenas en México. En F. López, P. Olamendi, M. Dalton, D. Recondo, y V. Olmedo, Interculturalidad y justicia electoral. TEPJF.
De la O Támez, K. (2013). Clientelismo Político en México: El bajo Capital Social, los Escasos Recursos y la Desigualdad como variables independientes. En S. Fajuri, G. Martinez, y A. Myers, Democracia y Elecciones (págs. 161-179). España. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=525348
Degregori, C. (2013). Del mito del Inkarrí al mito del progreso (primera edición ed.). Instituto de Estudios Peruanos.
Eberhardt, M. L. (2015). Democracias representativas en crisis. Democracia participativa y mecanismos de participación ciudadana como opción. Araucaria, Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades, 17(33), 83-106. Recuperado de http://institucional.us.es/revistas/Araucaria/A%C3%B1o%2017%20%20N%C2%BA%2033%20%202015/Democracias%20representativas%20en%20crisis.pdf
Echevarría, R. (2006). Ontologia del lenguaje (primera edición ed.). Buenos Aires, Argentina: Ediciones Granica S.A. Recuperado de https://books.google.es/books?id=3fhCeuHJl3UC&printsec=copyright&hl=es&source=gbs_pub_info_r#v=onepage&q&f=false
Espí Hernández, A. (2017). Proporcionalidad de los sistemas electorales latinoamericanos: Un estudio comparado de 18 Países basado en resultados electorales dados entre 2010 y 2014. Revista de Ciencia Política, 55(2), 33-66. Recuperado de https://revistapolitica.uchile.cl/index.php/RP/article/view/53178/55815
Geertz, C. (2003). La Interpretación de las culturas. Barcelona, España: Gedisa S.A.
Hall, S. (2010). Sin garantías: Trayectorias y problemáticas en estudios culturales (primera ed.). Perú: Instituto de Estudios Peruanos.
Haya de La Torre, A. (2004). El sistema de partidos políticos en el Perú y la nueva ley. Investigaciones Sociales, 8(13), 207-234. Recuperado de https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/6924
Jiménez, Í., Fernández, C., y Sánchez, Y. (2019). Perfil actitudinal de líderes innovadores: Una mirada desde la psicología política. Revista de Ciencias Sociales (RCS), XXV(3), 140-151. Recuperado de https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/27363
Laguna, A. (2017). La profesionalización comunicativa: partidos políticos o empresas de comunicación. Ambitos, 22(1), 1-10. Recuperado de https://revistascientificas.us.es/index.php/Ambitos/article/view/9950
López Gallegos, A., y Chihu Amparán, A. (2011). Símbolos, lenguaje y espectáculo en la democracia: el escepticismo político de Murray Edelman. Espiral, XVIII(50), 101-139. Recuperado de http://www.espiral.cucsh.udg.mx/index.php/EEES/article/view/1497/1304
Lopez, G., Gamir, J., y Valera, L. (2018). Comunicación política: Teorias y Enfoques (primera ed.). España: Sintesis.
Mazzuchini, S. (2019). Los Usos Políticos de la fotografia en las acciones donde está Santiago Maldonado y Santiago, tu mirada nos mira. Avatares(18). Recuperado de https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/avatares/article/view/5079
Moreno-Sánchez, I., y Jiménez, J. (2018). Una perspectiva neurobiológica y comunicacional de la imagen y de la realidad aumentada. Icono 14, 16(1), 1-21. Recuperado de https://icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/1102
Myers Gallardo, A. (2013). Derrotas electorales: Actitud, conducta y carrera de los candidatos en las elecciones presidenciales en México. En S. Fajuri, G. Martinez, y A. Myers, Democracia y Elecciones (pág. 52). Salamanca: Idemdigital. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=525348
Ors Marqués, C. (2018). El lugar de Hume en una posible historia natural de las teorias política. Araucaria, 20(40), 333-347.
Pease, H., y Romero, G. (2013). La Política en el Perú del siglo XX. Lima, Perú: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.
Peña, S. (1995). Rito y Simbolo en la Campaña Electoral para la Alcaldia de Bogotá. Análisis Político(25). Recuperado de https://www.google.com/url?client=internal-element-cse&cx=partner-pub-3317167162609756:3134777453&q=https://revistas.unal.edu.co/index.php/anpol/article/view/75673&sa=U&ved=2ahUKEwi1npuRqaPoAhUKHLkGHeKeD58QFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw2FvhZY_z76vw4ex-VCKXLB
Pérez Corti, J. (2018). Democracia, Elecciones y Función Electoral. Revista de la Facultad de Derecho de México, 68(270), 573-611. Recuperado de http://www.revistas.unam.mx/index.php/rfdm/article/view/63737
Resolución N.° 015-2011-JNE (Jurado Nacional de Elecciones 2011). Recuperado de https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/439200/015-2011-JNE.pdf
Rocca Rivarola, D., y Moscovich, N. (2018). Representación visual y simbólica de la militancia en las campañas electorales de Cristina F. de Kirchner (2007 y 2011) y Dilma Rousseff (2010 y 2014). Opinion Pública Campiñas, 24(1), 144-177. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1590/1807-01912018241144
Rodríguez, C. (2015). La teoría del framing aplicada al ‘rescate’ a España. Marco (Marketing y Comunicación Política), 1, 63-81. Recuperado de Universidad de Ibagué: https://pure.unibague.edu.co/es/publications/la-teor%C3%ADa-del-framing-aplicada-al-rescatea-espa%C3%B1a
Ruiz, M. (2020). SERVINDI Comunidad Intercultural para un Mundo más humano y diverso. Recuperado de https://www.servindi.org/actualidad-opinion/30/01/2020/los-resultados-electorales
Sánchez, M. (1999). Eficacia Publicitaria: Teoría y Práctica. Sevilla, España: McGraw-Hill.
Sartori, G. (2011). Como hacer Ciencia Política. Madrid, España: Prisa Ediciones.
Seifert Bonifaz, M. (2014). Colapso de los partidos nacionales y auge de los partidos regionales. Pontificia Universidad Católica del Perú. Recuperado de http://escuela.pucp.edu.pe/gobierno/wp-content/uploads/2015/04/Colapso-de-los-partidos-nacionales-y-auge-de-los-partidos-regionales-M.-Seifert.pdf
Slavinsky, G., D´adamo, O., y García, V. (2005). Comunicación Política y campañas electorales (primera edición ed.). Barcelona, España: Gedisa S.A.
Soní-Soto, A. (2011). Mitos y Símbolos en la Campaña. Palabra Clave, 14(1), 67-82. Recuperado de https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1873/2449
Suárez, H. (2003). La transformación del sentido (Primera edición ed.). Bolivia: Muela del Diablo Editores.
Sulmont, D. (2018). ¿Existe el voto programático en elecciones con un sistema de partidos políticos débil? Un análisis de las elecciones presidenciales peruanas de 2016. Revista de Ciencia Política, 38(3), 429-457. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-090X2018000300429
Tamayo de Serrano, C. (2002). La estética, el arte y el lenguaje visual. Revista Palabra Clave(7). Recuperado de https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/404
Todo Marketing. (2013). Que es la Agenda Setting. Recuperado de http://www.todomktblog.com/2013/05/ques-es-la-agenda-setting.html
Trad Hasbun, R., y Ibinarriaga, J. A. (2010). Sobre la guerra electoral. En J. J. Larrea, & A. Erbin, Comunicación Política en Latinoamérica (págs. 149-178). Argentina: DIRCOM.
Tuesta Soldevilla, F. (2005). Sistema de Partidos Políticos en el Perú. Recuperado de http://www2.congreso.gob.pe/sicr/cendocbib/con4_uibd.nsf/769B0F24BC77AA9505257CC2005CFB58/$FILE/Sistema_de_partidos_pol%C3%ADticos_en_el_Per%C3%BA_(Libro).pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Carlos Ilich Aguilar Del Carpio, Gregorio Nicolás Cusihuamán Sisa, Javier Guido Alarcón Condori
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.