Geopolitical importance of the Central Bi-Oceanic Railway Corridor for Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2018.2.1.534

Keywords:

Brazil, Bi-Oceanic Corridor, international trade and geopolitics

Abstract

This article addresses the geopolitical importance of the Central Bi-Oceanic Railway Corridor for Brazil, which responds to its geopolitical school, in which they emphasize territorial integrity and interconnection, its exit to the Pacific Ocean, its projection to Africa, its vision of being a global actor in the international system, among others. It follows the classic geopolitical approaches of Mahan, Mackinder, Haushofer and Cohen's new postulate, applied to the current dynamics of the international system and to the geopolitical aims of Brazil that contain geographical areas of strategic value for this State. Once this corridor is completed, Brazil will achieve its projection to the Asia-Pacific (area of global power dispute) and the interconnection of its territory through the development of infrastructure. In conclusion, Brazil reaffirms its belonging to a geopolitical region from which the powers of second order are born.

 

DOI: https://doi.org/10.31876/sl.v2i1.5

References

Banco Interamericano de Desarrollo. (10 de enero de 2019). Suben exportaciones de América Latina y el Caribe, pero a un ritmo menor. Recuperado de https://www.iadb.org/es/noticias/suben-exportaciones-de-america-latina-y-el-caribe-pero-un-ritmo-menor

Brzezinski, Z. (1998). El gran tablero mundial. La supremacia estadounidense y sus imperativos geoestratégicos. Barcelona: Paidós.

Cohen, S. (1980). Geografía y política en un mundo dividido. Madrid: Ediciones Ejército.

Dorpalen, A. (1982). Geopolítica en acción. El mundo del general Haushofer. Buenos Aires: Pleamar.

Kelly, P., y Child, J. (1990). Geopolítica del Cono Sur y la Antártida. Buenos Aires: Pleamar.

Klare, M. (2001). La nueva geografía de los conflictos internacionales. 151-165. Recuperado de

Instituto Nacional de Estadisticas de Bolívia. (agosto de 2018). Pronunciamiento. Recuperado de https://www.ine.gob.bo/index.php/convocatorias-de-bienes-y-servicios/itemlist/category/175-agosto-2018

MacKinder, H. (2010). El pivote geográfico de la historia. Geopolítica(s), 1(2), 301-319. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/GEOP/article/viewFile/36331/35205

Mahan, A. (1950). Influencia del poder naval en la historia: 1660-1783. Bogotá: Imprenta de las Fuerzas Militares.

Ministerio de Comercio Exterior de Brasil. (2019). Acordo Mercosul UE: Países contemplados no acordo Mercosul-União Europeia representam cerca de 25% de toda riqueza mundial. Recuperado de http://www.mdic.gov.br/index.php/comercio-exterior

Ministerio de Defensa de Brasil. (2012). Libro Blanco de Defensa Nacional. Recuperado de https://www.defesa.gov.br/arquivos/estado_e_defesa/livro_branco/lbdn_esp_net.pdf

Morgenthau, H. (1985). Política entre las naciones. La lucha por el poder y la paz (6.a ed.). Buenos Aires: Grupo Editor Latinoamerica.

Travassos, M. (1978). Proyección continental del Brasil. México: El Cid Editor.

Published

2018-01-05

Issue

Section

Artículos originales

How to Cite

Geopolitical importance of the Central Bi-Oceanic Railway Corridor for Brazil. (2018). RSocialium, 2(1), 32-41. https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2018.2.1.534

Similar Articles

11-20 of 69

You may also start an advanced similarity search for this article.