ASEHACO Program to Develop Social Skills in 5-Year-Old Students at a Public School in Huancayo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2025.9.1.2560

Keywords:

social skills, empathy, assertiveness, communication skills

Abstract

Social skills are essential for the comprehensive development of children since they favor their social integration, citizen participation and construction of their life project. They are fundamental in early childhood education, as they contribute to the social development of children from an early age, promoting their adaptation and coexistence in society. In this context, it was observed that 5-year-old children presented difficulties in the development of these skills, which is why the ASEHACO program was proposed as a strategy to promote their growth in this area, where the objective was to establish the influence of the ASEHACO program in the development of social skills in 5-year-old students of a Public Educational Institution of Huancayo, for which the experimental method was used with a quasi-experimental design. The results show that in the entry evaluation the highest percentage in the experimental and control groups are located at the low level with 100% and 87.2% and in the exit evaluation in the experimental group a different result is evident because the highest percentage is located at the high level with 78.3% and in the control group it continues to remain at the same level with 85.1%. It is concluded that the ASEHACO program favorably influences the development of Social Skills in 5-year-old children since after the experiment they interact effectively and appropriately with their peers.

References

Aranda, J. F. (2021). Aprendizaje y habilidades sociales en preescolares de 5 años de Chilca – Huancayo [Tesis de posgrado, Universidad Nacional del Centro del Perú]. Repositorio institucional. http://hdl.handle.net/20.500.12894/7500

Aranda, J. F. (2023). Aprendizaje y habilidades sociales en preescolares de 5 años de Chilca – Huancayo. Horizonte de la Ciencia, 13(25), 69–83. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2023.25.1793

Ayala, I. (2020). Desarrollo de habilidades sociales en función de la metodología Reggio Emilia y Bachillerato Internacional en niños de 3 a 5 años [Tesis de pregrado, Universidad Nacional del Centro del Perú]. Repositorio institucional. https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12724/11706/Ayala_Irene.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Brito, P. A. (2021). Las estrategias lúdicas en el desarrollo de habilidades sociales en los niños de educación infantil de la Unidad Educativa Fray Álvaro Valladares Del Cantón Pastaza [Tesis de pregrado, Universidad Técnica de Ambato]. Repositorio institucional. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/33863/1/Tesis_Priscila%20Brito%20Ulloa.pdf

Corzo, Y. A. (2020). Fortalecimiento de las habilidades sociales en los niños de transición a través de una propuesta pedagógica en una institución pública de la ciudad de Bucaramanga [Tesis de posgrado, Universidad Autónoma De Bucaramanga]. Repositorio institucional. https://repository.unab.edu.co/bitstream/handle/20.500.12749/12087/2020_Tesis_Yudy_Andrea_Corzo_Orozco.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Delgado, C. (2020). Habilidades Sociales en Educación Infantil [Tesis de pregrado, Universidad de Valladolid]. Repositorio Institucional. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/41160/TFG-B.%201403.pdf?sequence=1

Escale. (2024). Estadística de la Calidad Educativa. http://sigmed.minedu.gob.pe/mapaeducativo/

Gómez, L., & Muriel, S. (2021). Comunicación asertiva y convivencia escolar: Un enfoque socioemocional. Editorial UNE

Guallpa, J. N. (2023). Las habilidades sociales en la adaptación del infante de 4 años en el centro de educación inicial Pekelandia, ciudad Riobamba [Tesis de Pregrado, Universidad Nacional de Chimborazo]. Repositorio institucional. http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/12160/1/UNACH-EC-FCEHT-EINC-0050-2023.pdf

Lacunza, A. B., & Contini, N. (2009). Las habilidades sociales en niños preescolares en contextos de pobreza. Ciencias Psicológicas, 3(1), 57–66. https://www.redalyc.org/pdf/4595/459545419006.pdf

Montalvo, M. E. (2019). Habilidades sociales en niños de cinco años de una Institución Educativa Pública de San Juan de Lurigancho [Tesis de posgrado, Universidad San Ignacio de Loyola]. Repositorio Institucional. https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/f57f28e1-0b95-4913-90cd-d4d0ebbcfdf1/content

Sánchez H., & Reyes, C. (2006). Metodología y diseños de la investigación científica. Lima, Perú. Editorial Visión Universitaria.

Valdivia, D. A. (2020). Aplicación del programa “Explorando mi mundo social”, para desarrollar habilidades sociales en niños y niñas de cinco años de la Institución Educativa Particular Futura Schools del distrito de Cerro Colorado – Arequipa, 2019 [Tesis de pregrado, Universidad Católica de San María]. Repositorio institucional. https://repositorio.ucsm.edu.pe/server/api/core/bitstreams/5f923c85-e6a3-4af3-a98e-b8d1ab82b897/content

Published

2025-01-05

Issue

Section

Artículos originales

How to Cite

ASEHACO Program to Develop Social Skills in 5-Year-Old Students at a Public School in Huancayo. (2025). RSocialium, 9(1), 29-39. https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2025.9.1.2560

Similar Articles

1-10 of 154

You may also start an advanced similarity search for this article.