Bibliometric analysis of transmedia narratives in the era of media convergence (2012-2022)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2024.8.1.1873

Keywords:

transmedia narratives , transmedia storytelling , media, convergence

Abstract

Transmedia narratives represent a novel form of communication and information in the era of media convergence. These narratives allow a story to spread across multiple platforms, encouraging active audience participation. The purpose of this paper is to analyze the scientific production on transmedia narratives in the media published between 2012 and 2022 in the field of social sciences. For the analysis we applied a bibliometric analysis with quantity and quality indicators. For the evaluation we searched the Scopus databases for the terms “transmedia storytelling” and “media” (in spanish and english). One hundred twenty-eight were found that met the criteria proposed for the research. The results show an existing knowledge gap, but also an evolution in the topics investigated and how this narrative is manifested in digital media, beyond fiction. In this way, the transmedia narratives are a trend in constant transformation that promises an interesting future in communication and entertainment.

References

Acuy, L., & Baca, D. (2022). Beneficios de las narrativas transmedia como estrategias educativas en contextos digitales. Revista Hacedor, 6(2), 60-69. https://doi.org/10.26495/rch.v6i2.2251

Albaladejo-Ortega, S., & Sánchez-Martínez, J. (2019). El ecosistema mediático de la ficción contemporánea: relatos, universos y propiedades intelectuales a través de los transmedial worlds. Icono 14, 17(1), 15-38. https://doi.org/10.7195/ri14.v17i1.1241

Atarama-Rojas, T., & Menacho-Girón, N. (2017). Narrativa transmedia y mundos transmediales: Una propuesta metodológica para el análisis de un ecosistema mediático, caso Civil War. Revista de Comunicación, 17(1), 34-56. https://doi.org/10.26441/RC17.1-2018-A2

Bainbridge, J. (2014). ‘It is a Pokémon world’: The Pokémon franchise and the environment. International Journal of Cultural Studies, 17(4), 399–414. https://doi.org/10.1177/1367877913501240

Beltran-Arismendi, C. (2020). Enfoques emergentes desde las artes y el diseño para la teorización y creación de experiencias transmedia. Aproximación desde el meta-análisis de publicaciones científicas. Arte, Individuo y Sociedad, 32(4), 1039-1064. https://dx.doi.org/10.5209/aris.66552

Belsunces-Goncalves, A. (2011). Producción, consume y prácticas culturales, en torno a los nuevos media en la cultura de la convergencia: el caso de Fringe como narración transmedia y lúdica [Tesis para optar por el Grado Académico de Maestría en Sociedad de la Información y el Conocimiento]. Universitat Oberta de Catalunya. Especialidad Cultura, Comunicación y Sociedad. https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/8581/1/abelsuncesTFM0611.PDF

Bertetti, P. (2014). Toward a typology of transmedia characters. International Journal of Communication, 8(1), 2344–2361. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/viewFile/2597/1201

Calvo, L., & Serrano, A. (2021). Metodología para la valoración de la transmedialidad en los contenidos periodísticos. Doxa Comunicación, 32, 327-344. https://doi.org/10.31921/doxacom.n32a16

Canavilhas, J. (2013). Periodismo transmedia: un desafío al viejo ecosistema mediático. En D. Reno, C. Campalns, S. Ruiz, & V. Gosciola (Eds), Periodismo Transmedia: Miradas Múltiples. Editorial Universidad del Rosario.

Confraria, H., & Godinho, M. M. (2015). The impact of African science: A bibliometric analysis. Scientometrics, 102(2), 1241-1268. http://doi.org/10.1007/s11192-014-1463-8

Codina, L., Morales-Vargas, A., Rodríguez-Martínez, R. & Pérez-Montoro, M. (2020). Uso de Scopus y Web of Science para investigar y evaluar en comunicación social: análisis comparativo y caracterización. Index.Comunicación, 10(3), 235-261. https://doi.org/10.33732/ixc/10/03Usodes

Costa Sánchez, C. & Piñeiro Otero, T. (2012). "Nuevas narrativas audiovisuales: multiplataforma, crossmedia y transmedia. El caso de Águila Roja (RTVE). Icono14, 10(2), 6-28. https://doi.org/10.7195/ri14.v10i2.156

Costa-Sánchez, C. (2014). Transmedia Storytelling, an ally of Corporate Communication: #Dropped by Heineken case study. Communication and Society, 27(3), 127–150. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/37776/1/20140605113549.pdf

Costa-Sánchez, C.; Rodríguez-Vázquez, A.; & López-García, X. (2020). Transmedia or repurposing journalism? News brands in the era of convergence. Compared study of Greek elections coverage by El País (ES), The Guardian (UK), La Repubblica (IT), and Público (PT). Journalism, 21(9), 1300-1319. https://doi.org/10.1177/1464884917734053

Costa-Sánchez, C. & López-García, X. (2021). Narrativas transmedia sociales en el ámbito hispanoamericano (2014-2018). Arte, Individuo y Sociedad, 33(1), 237-257. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/67561

Evans, E. (2008). Character, Audiencie Agency and Trans-Media Drama. Media, Culture and Society, 30(2), 197-213. https://doi.org/10.1177/0163443707086861

Freeman, M. (2014). Advertising the yellow brick road: Historicizing the industrial emergence of transmedia storytelling. International Journal of Communication, 8(1), 2362–2381. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/viewFile/2486/1200

Freire, A. (2018). La nueva narrativa transmedia de la generación Google Kids. UOC.

Freire-Sánchez, A., Vidal-Mestre, M., & García-Mercadé, C. (2023). La revisión del universo narrativo transmedia desde la perspectiva de los elementos que lo integran: storyworlds, multiversos y narrativas mixtas. Austral Comunicación, 12(1), 1-28. https://doi.org/10.26422/aucom.2023.1201.frei

García-Carrizo, J., & Heredero-Díaz, O. (2015). Propuesta de un modelo genérico de análisis de la estructura de las narrativas transmedia. Icono 14, 13(2), 260-285. https://doi.org/10.7195/ri14.v13i2.745

Gambarato, R. (2015). El proyecto Sochi: El periodismo lento dentro del espacio transmedia. Periodismo Digital, 4, 1-24. https://doi.org/10.1080/21670811.2015.1096746

Gifreu-Castells, A. (2014). Mapping Trends in Interactive Non-fiction through the Lenses of Interactive Documentary. In A. Mitchell, C.

Fernández-Vara, & D. Thu (Eds), Interactive Storytelling (pp. 156-163). Springer International Publishing

González-Díez, L., Puebla-Martínez, B., & Pérez-Cuadrado, P. (2018). De la maquetación a la narrativa transmedia: una revisión del concepto de ‘diseño de la información periodística. Palabra Clave, 21(2), 445-468. https://doi.org/10.5294/pacla.2018.21.2.8

Gregorio-Chaviano, O. (2018). Evaluación y clasificación de revistas científicas: reflexiones en torno a retos y perspectivas para Latinoamérica. Revista Lasallista de Investigación, 15(1), 166-179. https://www.redalyc.org/journal/695/69559148017/html/

Guerrero, M. (2014). Webs televisivas y sus usuarios: un lugar para la narrativa transmedia. Los casos de “Águila Roja” y “Juego de Tronos” en España. Comunicación y Sociedad, 21, 239-267. https://www.scielo.org.mx/pdf/comso/n21/n21a10.pdf

Guerrero-Pico, M., & Scolari, C. (2016). Narrativas transmedia y contenidos generados por los usuarios: el caso de los crossovers. Cuadernos.info, 38, 183-200. https://doi.org/10.7764/cdi.38.760

Herrero-Curiel, E., & Planells de la Maza, A. (2020). Nuevas narrativas periodísticas entre la información y la simulación lúdica. Palabra Clave, 23(2), 1-26. https://doi.org/10.5294/pacla.2020.23.2.5

Hermann-Acosta, A. y Pérez-Garcias, A. (2019). Narrativas digitales, relatos digitales y narrativas transmedia: revisión sistemática de literatura en educación en el contexto iberoamericano. Revista Espacios, 40(41), 1-13. https://www.revistaespacios.com/a19v40n41/a19v40n41p05.pdf

Irala, P. (2014). Nuevas narrativas en el periodismo actual. El periodismo transmediático. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 20(1), 147-158. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2014.v20.n1.45224

Irigaray, F., & Lovato, A. (2015). Producciones transmedia de no ficción. Análisis, experiencias y tecnología. http://hdl.handle.net/2133/5666

Ivars-Nicolás, B., & Zaragoza-Fuste, T. (2018). Lab RTVE. La narrativa transmedia en las series de ficción. Revista Mediterránea, 9(1), 257-271. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.20

Jenkins, H. (2003, 15 de enero). Transmedia storytelling. MIT Technology Review. https://www.technologyreview.com/2003/01/15/234540/transmedia-storytelling/

Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. New York University Press.

Jenkins, H. (2008). Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós.

Jenkins, H. (2009, 12 de diciembre). The Revenge of the Origami Unicorn: Seven Principales of Transmedia. Henry Jenkins. http://henryjenkins.org/blog/2009/12/the_revenge_of_the_origami_uni.html

Jenkins, H. (2011, 1 de agosto). Transmedia 202: Reflexiones adicionales. Henry Jenkins. http://henryjenkins.org/blog/2014/09/transmedia-202-reflexiones-adicionales.html

Jenkins, H., Ford, S., & Green, J. (2013). Spreadable Media: Creating Value and Meaning in a Networked Culture. NYU Press.

Jenkins, H., Ford, S. & Green, J. (2015). Cultura Transmedia: la creación de contenido y valor en una cultura de red. Gedisa.

Martínez-Sáez, J., Canós-Cerdá, E., & Sanchis-Roca, G. (2017). Narrativas transmedia y publicidad: análisis de las campañas más premiadas (2011-2016). adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 14, 51-74. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2017.14.4

Moloney, K. (2011). Porting Transmedia Storytelling to Journalism [Thesis for the degree of master of Arts]. University of Denver. Faculty of Social Sciences. https://digitalcommons.du.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1439&context=etd

Mongeon, P., & Paul-Hus, A. (2016). The journal coverage of Web of Science and Scopus: a comparative analysis. Scientometrics, 106(1), 213-228. https://doi.org/10.1007/s11192-015-1765-5

Mut-Camacho, M., & Miquel-Segarra, S. (2019). La narrativa transmedia aplicada a la comunicación corporativa. Revista de Comunicación, 18(2), 225-244. http://www.scielo.org.pe/pdf/rcudep/v18n2/2227-1465-rcudep-18-02-225.pdf

Odriozola, I., Berbegal, J., & Merigó, J. (2019). Open innovation in small and medium enterprises: a bibliometric analysis. Journal of Organizational Change Management, 32(5), 533-557. https://doi.org/10.1108/JOCM-12-2017-0491

Pamment, J. (2016). Digital diplomacy as transmedia engagement: Aligning theories of participatory culture with international advocacy campaigns. New Media and Society, 18(9), 2046–2062. https://doi.org/10.1177/146144481557779

Palella, S., & Martins, F. (2010). Metodología de la investigación cuantitativa (3° ed.). FEDUPEL.

Pratten, R. (2011). Getting started with transmedia storytelling. A practical guide for beginners. https://www.slideshare.net/ZenFilms/getting-started-in-transmedia-storytelling

Peñafiel-Sáiz, C. (2016). Reinvención del periodismo en el ecosistema digital y narrativas transmedia. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 12, 163-182. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2016.12.10

Piñeiro-Naval, V., & Crespo-Vila, R. (2022). Metainvestigación en narrativas transmedia: aportes desde Iberoamérica. Palabra Clave, 25(3), 1-27. https://doi.org/10.5294/pacla.2022.25.3.4

Porto-Renó, D. (2013). Multiples Screen of Transmedia Storytelling. Journal of Latin American Communication Research, 3(1), 129-131. http://alaic.net/journal/index.php/jlacr/article/view/77

Ramasubramanian, S. (2016). Racial/ethnic identity, community-oriented media initiatives, and transmedia storytelling. Information Society, 32(5), 333–342. https://doi.org/10.1080/01972243.2016.1212618

Renó, D., & Flores, J. (2012). Periodismo transmedia. Reflexiones y técnicos para el ciberperiodista desde los laboratorios de medios interactivos. Fragua.

Renó, D., & Renó, L. (2017). La narrative imagética en el periodismo transmedia de formato largo: participación y navegación cognitiva. Obra Digital, 12, 87-99. https://doi.org/10.25029/od.2017.113.12

Renó, D., & Flores, J. (2018). Periodismo transmedia. https://www.researchgate.net/publication/329452612_Periodismo_Transmedia

Rodríguez-Fidalgo, I., Paíno-Ambrosio, A., & Ruiz-Paz, Y. (2021). La plataforma Dark.Netflix como ejemplo de estrategia de amplificación de la transficcionalidad transmedia. Revista de Comunicación, 20(2), 339-353. http://dx.doi.org/10.26441/rc20.2-2021-a18

Rubio-Jordán, A. (2021). Las series de ficción televisivas en sus webs: análisis de las estrategias transmedia y de la participación activa de la audiencia. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 22, 281-298. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2021.22.10

Sánchez, H., & Reyes, C. (2015). Metodología y Diseños en la Investigación Científica (5.ª ed.). Business Support Anneth.

Scolari, C. (2009). Transmedia storytelling: Implicit consumers, narrative worlds, and branding in contem-porary media production. International journal of communication, 3, 586- 606. http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/477

Scolari, C., Jiménez, M., & Guerrero, M. (2012). Narrativas transmediáticas en España: Cuatro ficciones en busca de un destino cross-media. Communication and Society, 25(1), 137–163. https://doi.org/10.15581/003.25.36179

Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Deusto.

Scolari, C., Lugo-Rodríguez, N., & Massanet, M.J. (2019). Educación Transmedia. De los contenidos generados por los usuarios a los contenidos generados por los estudiantes. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 116-132. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1324

Tur-Viñez, V., & Rodríguez-Ferrándiz, R. (2014). Transmedialidad: series de ficción y redes sociales. El caso de pulseras rojas en el grupo oficial de Facebook (Antena 3. España). Cuadernos.info, 34, 115-131. https://doi.org/10.7764/cdi.34.549

Vicente-Torrico, D. (2017). Estudio bibliométrico de la producción científica sobre narrativa transmedia en España hasta 2016: Análisis descriptivo de las 20 principales revistas de comunicación españolas según Google Scholar Metrics (h5). adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 14, 141-160. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2017.14.8

Villa-Montoya, M., & Montoya-Bermúdez, D. (2019). ¿Transmedia o cross-media? Un análisis multidisciplinar de uso terminológico en la literatura académica. Coherencia, 17(33), 249-275. https://doi.org/10.17230/co-herencia.17.33.9

Wood, M.M., & Baughman, L. (2012). Glee Fandom and Twitter: Something New, or More of the Same Old Thing? Communication Studies, 63(3), 328-344. https://doi.org/10.1080/10510974.2012.674618

Published

2024-01-05

Issue

Section

Review Articles

How to Cite

Bibliometric analysis of transmedia narratives in the era of media convergence (2012-2022). (2024). RSocialium, 8(1), e1873. https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2024.8.1.1873

Similar Articles

1-10 of 158

You may also start an advanced similarity search for this article.