Influence of the critical thinking program on academic performance in mathematics area of Mine Engineering students at UNCP
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2020.17.1392Keywords:
Reading comprehension, Mathematical comprehension, Critical thinking, Academic performanceAbstract
This research presents a correlational analysis between the mathematical understanding and the critical thinking of students from I and II semesters of Mining Engineering of the Universidad Nacional del Centro del Perú, 153 students aged betwen 16 and 20 participated in this study. The sample used is not available probabilistic type, because it was taken as an analysis unit for general studies students.
The research is correlational descriptive. The instruments used were: Silva and Tapia Reading Comprenhension Test (1982) and Milla’s Critical Thought Assessment Test (2012). The results obtained are: low levels of mathematical comprehension, high levels of critical thinking. There is an insignificant relationship between both variables. There are also some significant relationships between mathematical comprenhension and certain dimensions of critical thinking ranging from 0.045 to 0.225. There were no significant differences per semester.
Downloads
References
Elder, L. & Paul, R. (2003). La mini guía para el pensamiento crítico, conceptos y herramientas. Recuperado el 4 de febrero del 2008. www.criticalthinking.org.
Facione, P. (2007). Pensamiento Crítico: ¿Qué es y por qué es importante? Versión 2007 en español: extraído el 2 de mayo 2010. http://www.eduteka.org/PensamientoCriticoFacione.php
Hernández, Fernández & Baptista (2007). Metodología de la investigación (4ta. Ed.) México. D. F: Mc Graw-Hill
Kurland, D. (2003). Critical Reading Vs Critical Thinking. http://www.critical-reading.com/critical_reading_thinking.htm recuperación de este documento en EDUTEKA: Julio 26 de 2003.
León, C. (2007). Guía para el desarrollo del pensamiento crítico. Lima. Dirección Nacional de Educación Básica Regular. Dirección de Educación Secundaria. MINEDU.
Paul, R. (2003). Guía para el pensamiento crítico: conceptos y herramientas. Referencia electrónica consultado 21 junio 2008 http://www.criticalthinking.org
Puppo, G. (2008). El pensamiento crítico y el rendimiento académico de los maestristas en docencia universitaria. Tesis de maestría no publicada. Universidad Nacional De Educación. “Enrique Guzmán y Valle”
Velásquez, R. (2005). Comprensión lectora y rendimiento académico en estudiantes del primer año de la Facultad de Educación de la Universidad Mayor de San Marcos. Universidad Mayor de San Marcos. Tesis de maestría no publicada. Lima. Perú.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Saúl Mayor Pariona
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta Revista es de acceso abierto a su contenido a través del Internet, poniendo a disposición de la comunidad científica los resultados de la investigación, de manera gratuita, para el intercambio del conocimiento desarrollado.
El contenidos de la Revista se distribuyen bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.