Evaluation of the use of the Moodle platform in the management of university learning in the Faculty of Systems Engineering of the UNCP
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2019.16.1038Keywords:
Virtual platform, Learning management, University teaching, ICTAbstract
The research raises the problem of the influence of the use of the Moodle platform in the management of university learning in the Faculty of Systems Engineering of the UNCP, with the aim of being able to establish if there is any relation of use with teaching and learning, so that some strategies can be identified to reinforce virtual work as a support in professional training. The research is descriptive. The design is non-experimental transactional, assuming the application of an instrument that measures the use of the platform in three dimensions in particular: the general, navigation and design and the use of multimedia tools. The main findings are that only 58 % of teachers register use of the virtual platform and as a repository, without it being important to reinforce student training. 23.3% of teachers do not make use of the virtual platform, and predominantly correspond to quantum courses, such as: mathematics, statistics, physics, among others. The dimensión of the general quality and of the methodology that is the one that has the best appreciation both the teacher and the student and the dimension of the technical quality of the multimedia resources, is the one that represents the least preference on the part of teachers, due priority to poor accessibility and adaptability to these resources.
Downloads
References
Agencia de Gobierno Electrónico y Sociedad de la Información y el Conocimiento. (2012). eParticipación: conceptos básicos y buenas prácticas. Montevideo, Uruguay: Agesic.
Barbera, E. (2006). Aportaciones de la tecnología a la e-Evaluación. Estudios de Psicología y Ciencias de la Educación. Revista de Educación a distancia, 1-13.
Cebreiros, E. (2011). La plataforma Moodle y la evaluación de aprendizajes. II Jornadas sobre docencia del derecho y tecnologías de la información y la comunicación, 1- 8.
Cobarrubias, P. & Piña, M. (2004). La interacción maestro-alumno y su relación con el aprendizaje. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, México, vol. XXXIV, 47-84.
Doménech, F. & García, F. (2002). Motivación, aprendizaje y rendimiento escolar. Docencia, No 16, 1-13.
Estrella, A. (2012). Uso de la plataforma tecnológica Moodle por docentes de primaria del Instituto Irlandés Masculino de México: Un Análisis con énfasis en la mejora de la educación actual. Edición Única. Estado de México: Tecnológico de Monterrey, Universidad Virtual.
Fariña-Vargas, E.; González-González, C. & AreaMoreira, M. (2012). ¿Qué uso hacen de las aulas virtuales los docentes universitarios? RED. Revista de Educación a Distancia. Número 35, 1-13.
Foresti, P. & Goncalves, P. (2010). Sociedade da informação e o uso da tecnologia. Revista das Faculdades Integradas Claretianas. No 3, 1-18.
Gallardo, G. & Reyes, P. (2010). Relación profesor alumno en la universidad: Arista fundamental para el aprendizaje. Calidad en la Educación, 1-31.
Gámiz, V. (2009). Entornos virtuales para la formación práctica de estudiantes de educación: Implementación, experimentación y evaluación de la plataforma Aulaweb. España: Universidad de Granada.
Garbanzo, G. (2013). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios desde el nivel socioeconómico: Un estudio en la Universidad de Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 1-31.
García-Beltrán, A.; Martínez, R.; Jaén, J. A. & Tapia, S. (2016). La autoevaluación como actividad docente en entornos virtuales de aprendizaje/enseñanza. RED. Revista de Educación a Distancia, 1-14.
Grisales, C. (2013). Implementación de la plataforma Moodle en la Institución Educativa Luis López de Mesa. Medellín, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.
Guiffrida, D.; Lynch, M. & Wall, A. A. (2013). Do Reasons for attending college affect academic outcomes? A test of a motivational model from a selfdetermination theory perspective. Journal of College Student Development, 1-20.
Hilbert, M. & Cairó, O. (2009). Quo Vadis, Tecnología de Información y de las Comunicaciones. Colombia: Cepal.
Morales, C. (2012). El uso de la plataforma Moodle con los recursos web 2.0 y su relación con las habilidades del pensamiento crítico en el sector historia, geografía y ciencias sociales. Santiago de Chile: Universidad de Chile.
Muñoz, L.; Gómez, M. & Alemán, L. (2016). Uso de la plataforma educativa Moodle en los procesos de capacitación de maestros de Educación Indígena en Jalisco, México. Revista del Instituto de Estudios en Educación Universidad del Norte. No 24, 28 - 42.
Rodríguez Conde, M. J. (2005). Aplicación de las TIC a la evaluación de alumnos universitarios. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 8-25.
Rodríguez, A. (2010). Estudio, desarrollo, evaluación e implementación del uso de plataformas virtuales en entornos educativos en Bachillerato, ESO y programas específicos de atención a la diversidad: programas de diversificación curricular, programa de integración y programa. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Huamán Samaniego
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta Revista es de acceso abierto a su contenido a través del Internet, poniendo a disposición de la comunidad científica los resultados de la investigación, de manera gratuita, para el intercambio del conocimiento desarrollado.
El contenidos de la Revista se distribuyen bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.