Cooperative Learning and Teacher Training by Competencies at the National University Daniel Alcides Carrión

Authors

  • Teófilo Félix Valentín Melgarejo Universidad Nacional Daniel Alcides Carrión

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.20.780

Keywords:

Cooperative learning, teacher training, competencies, methodology

Abstract

The present work, had the intention of setting the relation between cooperative learning and teacher training by competencies at National University Daniel Alcides Carrión, in the research he was applied the scientific basic kind method and descriptive level with design, correlates; besides, he worked one with a not probabilistic sample of kind of 86 students of Empower her of Education Sciences, in saying I study the =0 rs correlation calculation. 648 >0; this means that, significant relation exists enter cooperative learning and the educational education by competences in National University Daniel Alcides Carrión.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Teófilo Félix Valentín Melgarejo, Universidad Nacional Daniel Alcides Carrión

    Docente e investigador en educación, Título Profesional en Lengua y Literatura. Maestría en Educación – Mención: Didáctica y Tecnología de la Información. Doctor en Ciencias de la Educación, obtenidos en la Universidad Nacional Daniel Alcides Carrión. Post Doctorado en Ciencias en la Universidad Nacional Hermilio Valdizán.

References

Carbajal, J. (2017). El aprendizaje cooperativo y las competencias genéricas en el estudiante de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima 2017. (Tesis de maestría, Universidad Cesar Vallejo). En: http://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/ UCV/17025/Carbajal_LJ.pdf?sequence=1&isAllowed=y}

Castellanos, N., Morga, L. y Castellanos, A. (2013). Educación por competencias: hacia la excelencia en la formación superior. Mexico. Red Tercer Milenio.

Ceinos, C. y García, R. (2009). El aprendizaje cooperativo como propuesta de innovación en el proceso de enseñanza aprendizaje: descripción de una experiencia. Recuperado desde: http://www.educacion.udc.es/grupos/gipdae/documentos/congreso/xcongreso/pdfs/t3/t3c67.pdf

Chomsky, N. (2000). La (des)educación. En: https://auladefilosofia.net/2015/05/18/ noam-chomsky-la-deseducacion-2000/

Hernández, R. Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill

Johnson, D., Johnson, R. y Holubec, E. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires. Editorial Paidós. En: http://conexiones.dgire.unam.mx/wp-content/uploads/2017/09/El-aprendizaje-cooperativo-en-el-aula-Johnsons-and-Johnson.pdf

Martínez, M. (2016). Cómo utilizar el aprendizaje cooperativo para evaluar las competencias emocionales de los estudiantes: un ejemplo práctico en el nivel terciario. Problemas de perfil en el desarrollo profesional de los docentes. En: http://www.scielo.org.co/pdf/prf/v18n2/v18n2a10.pdf

Rué, J. (2012). Bases del trabajo cooperativo [Archivo PDF. En: https://ikaskide.files.wordpress.com/2012/04/j-ruc3a9-ice-giac-bases-del-trabajo-cooperativo.pdf

Sánchez, H. (1998). Metodología y diseños en la investigación científica. Lima, Perú: Mantaro.

Tobón, S., Pimienta, J. y García, J. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. México. Pearson educación.

Published

2021-01-01

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

Cooperative Learning and Teacher Training by Competencies at the National University Daniel Alcides Carrión. (2021). Horizonte De La Ciencia, 11(20), 234 - 242. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.20.780