Attachment in Times of Pandemic: a Look From Kindergarten Teachers

Authors

  • Keren Andrea Espíritu Rojas Pontificia Universidad Católica del Perú
  • Katherine Michal Benites Salvador Pontificia Universidad Católica del Perú
  • Alex O. Sánchez Huarcaya Pontificia Universidad Católica del Perú

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.23.1468

Keywords:

secure attachment, teacher, strategies, kids

Abstract

This study approaches the topic of secure attachment during the times of pandemic and aims to analyse how the strengthening of the attachment is promoted in early years children from 3 to 5 years old during time of pandemic. Therefore, a methodological design with a qualitative approach was carried out. Three categories were established, which arose theoretically from the subject of study. These are the resources and strategies on attachment; attachment in the formation of boys and girls; and parental work. Based on the above, an eight-question interview was posed for six early years teachers. Finally, it was pointed out that attachment is essential for the integral development of infants, since it will allow them to express themselves emotionally and explore their environment freely, which will help them during the conjuncture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Keren Andrea Espíritu Rojas, Pontificia Universidad Católica del Perú

    Keren Andrea Espíritu Rojas, Pontificia Universidad Católica del Perú; Educadora en la especialidad de Educación Inicial; Lima, Perú.

  • Katherine Michal Benites Salvador, Pontificia Universidad Católica del Perú

    Katherine Michal Benites Salvador, Pontificia Universidad Católica del Perú; Educadora en la especialidad de Educación Inicial.

  • Alex O. Sánchez Huarcaya, Pontificia Universidad Católica del Perú

    Alex O. Sánchez Huarcaya, Pontificia Universidad Católica del Perú; Carrera profesional de Educación, especialidad Geografía y Ciencias Sociales, Magíster en Gestión de la Educación por la Pontificia Universidad Católica del Perú, Ph D. en Ciencias de la Educación por la Universidad Humboldt de Berlín (Alemania), Coordinador del grupo de investigación Aprendizaje, Innovación y Organizaciones Educativas.

References

Armijos, C. (2015). El apego en el desarrollo social de niños y niñas de educación inicial de la unidad educativa “República de Francia” de la Parroquia Río Verde, ciudad de Santo Domingo, provincia Santo Domingo de los Tsáchilas [Tesis de licenciatura, Universidad Técnica de Ambato, Ecuador]. Repositorio digital, Universidad Técnica de Ambato. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/19923/1/Armijos%20Granda%20Carmita%20Del%20Roc%C3%ADo.pdf

Ávila Espada, A. (2020). El psicoanálisis relacional y la teoría del apego. Clínica e Investigación Relacional, 14(1), 45-61. DOI. 10.21110/19882939.2020.140102

Assunção, M., & Gago, M. (2020). Teacher education in times of COVID-19 pandemic in Portugal: national, institutional and pedagogical responses. Journal of Education for Teaching, 46(4), 507-516.

Bosoer, E., Paolicchi, G., & Kohan, A. (2015). Juego, apego y aprendizaje en la Institución Escolar. Anuario de Investigaciones, 22, 305-312. https://www.redalyc.org/pdf/3691/369147944073.pdf

Bustamante, A. (2016). Representaciones de apego, seguridad del apego y problemas de conducta en niños preescolares. [Tesis de licenciatura, Pontificia Universidad del Perú]. Repositorio Digital de Tesis y Trabajos de Investigación PUCP. http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/7711

Cantón, J., Cortés, M. & Cantón-Cortés, D. (2010). Apego, seguridad en el sistema familiar y actitudes ante la vida. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 251-25/8. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3498/349832325025

Garbe, A., Ogurlu, U., Logan, N., & Cook, P. (2020). COVID-19 and remote learning: Experiences of parents with children during the pandemic. American Journal of Qualitative Research, 4(3), 45-65. https://www.ajqr.org/download/parents-experiences-with-remote-education-during-covid-19-school-closures-8471.pdf

Garrido-Rojas, L. (2006). Apego, emoción y regulación emocional. Implicaciones para la salud. Revista latinoamericana de psicología, 38(3), 493-507. http://www.scielo.org.co/pdf/rlps/v38n3/v38n3a04.pdf

Ghahvehchi-Hosseini, F., Shahyad, Sh., y Pakdaman, Sh. (2021). The Role of Attachment, Family Cohesion, and Adaptability in the Prediction of Resilience. International Journal of Behavioral Sciences, 15(1), 48-53. http://www.behavsci.ir/article_131151_384c5e6f2a5ad5f40fd9f13b82986fad.pdf

Hanoos López, M. (2021). Relación entre estilos de apego y regulación emocional. MLS Psychology Research, 3(2). https://www.mlsjournals.com/Psychology-Research-Journal/article/view/561

Lecannelier, F. (2017). El legado del apego temprano: Traslación desde la descripción a la intervención. [Tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Madrid]. Repositorio institucional UAM. https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/681435/lecannelier_acevedo_felipe.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ledesma, A. & Saavedra, A. (2013). Valoración de los tipos de apego en niños y niñas de 4 años de edad. [Tesis de licenciatura, Universidad de Cuenca]. Repositorio institucional de la Universidad de Cuenca. http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/3228/1/TESIS.pdf

Molero, R., Sospedra, R., Sabater, Y., Plá, L. (2011). La importancia de las experiencias tempranas de cuidado afectivo y responsable en los menores: INFAD. Revista de Psicología, 1(1), 511-520. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5098344.pdf

Monje, C. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa, 113. https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Guia-didactica-metodologia-de-la-investigacion.pdf

Nitecki, E. (2017). Looping and Attachment in Early Childhood Education: How Applications of Epigenetics Demand a Change. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 17(2), 85-100. https://eric.ed.gov/?q=attachment+in+childhood&ff1=dtySince_2016&id=EJ1142356

Organización Mundial de la Salud (2020). Información básica sobre la COVID-19. https://www.who.int/es/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19#:~:text=La%20COVID%2D19%20es%20la,Wuhan%20(Rep%C3%BAblica%20Popular%20China).

Ramos, E. (2008). Métodos y técnicas de investigación. Gestiopolis, 3-37. http://www.academia.edu/download/48130436/Metodos_y_tecnicas_de_investigacion__GestioPolis.pdf

Sanchis, F. (2008). Apego, Acontecimientos vitales y depresión en una muestra de adolescentes. [Tesis de doctorado, Universitat Ramon Llull]. Portal TDX, tesis de doctorado de Xarxa. https://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/9262/Primera_parte_MARCO_TEORICO.pdf?sequence=6&isAllowed=y

Shirvanian, N., & Michael, T. (2017). Implementation of attachment theory into early childhood settings. International Education Journal: Comparative Perspectives, 16(2), 97-115. https://openjournals.library.sydney.edu.au/index.php/IEJ/article/download/10978/11184

Simmons, B., Gooty, J., Nelson, D., & Little, L. (2009). Secure attachment: Implications for hope, trust, burnout, and performance. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 30(2), 233-247. https://bit.ly/2WeAHgZ

Unicef (2012). Desarrollo emocional. Clave para la primera infancia. Unicef. Recuperado de http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/4690

Published

2022-06-25

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

Attachment in Times of Pandemic: a Look From Kindergarten Teachers. (2022). Horizonte De La Ciencia, 12(23). https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.23.1468