Perception of Teacher Evaluation in Private Education Institutions in México
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.22.1072Keywords:
teacher evaluation, continuing education, teacher qualifications, qualitative analysisAbstract
Teacher evaluation is part of different educational models that, due to its characteristics, becomes a way to identify strengths and weaknesses related to teaching practice. In Mexico, private education institutions carry out the teacher evaluation process under conditions that influence work, personal and professional development aspects. For this reason, the objective of this article is to show the manifestations of perception of teacher evaluation. The question that guided the research was: What is the perception regarding the evaluation of teacher performance and its relationship with continuing professional education?
Downloads
References
Ávalos, B. (2007). El desarrollo profesional continuo de los docentes: lo que nos dice la experiencia internacional y de la región Latinoamericana. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 41(2), 77-99. https://bit.ly/3orv2R7
Bertaux, D. (2005). Los relatos de vida. Perspectiva etnosociológica. Editorial Bellaterra.
Castro, M. y Morales E. (2015). Los ambientes de aula que promueven el aprendizaje, desde la perspectiva de los niños y niñas escolares. Revista virtual Educare. 19 (3). https://bit.ly/3lACl7f
Cisneros, C. (2000). La investigación social cualitativa en México. Revista Forum:Qualitative Social Research Sozialforschung. 1 (1). https://bit.ly/3onRhao
Creus, A. y Alonso, K. (2011). Cuestiones metodológicas en torno a la investigación sobre historias de vida. En Hernández, E. Sancho, J. y Rivas, J. Historias de vida en educación. Biografías en contexto (pp. 169-171). Editorial Esbrina - Universidad de Barcelona.
Dubar, C. (2002). La crisis de las identidades. Ediciones Balletera.
Faria, A., Reis, P. y Peralta, H. (2016). La formación de profesores: ¿formación continua o formación postgraduada? Perspectivas de profesores y de líderes de las escuelas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19 (2) 289-297. https://bit.ly/3quex8s
Faure, E. (1972). Learning to Be: The World of Education Today and Tomorrow. https://bit.ly/3g6sfcW
Flick, U. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Morata.
Gimeno, S. y Pérez G. (2008). Comprender y transformar la enseñanza. Morata.
Glaser, B. y Strauss, A. (2006). The discovery of ground theory: strategies for qualitative research. USA: Aldine transaction A Division of Transaction Publishers New Brunswick (U.S.A.) and London (U.K.)
Hughes, E. (2019). On Work, Race, and The Sociological Imagination. USA: The University of Chicago Press.
Husserl, E. (2013). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Fondo de Cultura Económica.
Imbernón, F. (2007). 1º ideas clave: la formación permanente del profesorado. Nuevas ideas para formar en la innovación y el cambio. Editorial Grao.
Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Morata.
Luhmann, N. (2006). La sociedad de la sociedad. Herder.
Marcelo, C. y Vaillant, D. (2009). Desarrollo profesional docente. ¿Cómo se aprende a enseñar? Nancea ediciones.
Marco Común Europeo de Referencia para las lenguas (2002). https://bit.ly/2VBOGNK
París, G., Tejada, J. y Coiduras, J. (2014). La profesionalización de los profesionales de la formación para el empleo en constante [in]definición en Europa. Profesorado Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 18 (2) 267-283. https://bit.ly/2L7je8c
Perrenoud, P. (2010). Diez nuevas competencias para enseñar. Editorial Graó.
Plan General de Desarrollo de la BUAP 2017-2021. https://bit.ly/3gak1QY
Programa Educativo de la Licenciatura en la Enseñanza del Inglés 2020. https://bit.ly/33HlOZ2
Rapley, T. (2014). Los análisis de la conversación, del discurso y de documentos en investigación cualitativa. Editorial Morata.
Ricoeur, P. (2009). Tiempo y Narración I. Editorial Siglo XXI.
Sabido, O. (2017). Georg Simmel y los sentidos: una sociología relacional de la percepción. Revista Mexicana de Sociologí¬a. 79 (2). https://bit.ly/3mIRWmr
Schütz, A. (2008). El problema de la realidad social. Escritos I. Buenos Aires: Amorrortu
Shinkfield, A. y Stufflebeam, D. (2005). Evaluación sistemática. Guía teórica y práctica. Editorial Paidós.
Simmel, G., Sabido, O. Zabludovsky, G. (2015). Sociología: estudios sobre las formas de socialización. Editorial Fondo de Cultura Económica.
Strauss, A. L. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundada. Editorial Universidad de Antioquia.
Taylor, S. y Bodgan, R. (1987). Análisis en progreso. En Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Editorial Paidós.
Terigi, F. (2010). Desarrollo profesional continuo y carrera docente en América Latina. Serie Documentos de trabajo No 50. Santiago de Chile: PREAL.
Tobón, S. (2017). Formación integral y competencias: Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Ecoe Ediciones.
Watzlawick, P. (2008). La construcción significativa del mundo social. Introducción a la sociología comprensiva. Editorial Herder.
Zavalza, M. (2017). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Editorial Narcea Ediciones
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Karime Elizabeth Balderas Gutiérrez, Roberto Ochoa Gutiérrez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.