Strategies for the Development of Social Skills in Students of the Educational Institution of Santillana, 2020

Authors

  • Gladys Marianela Aucasi Tenorio Universidad Nacional San Cristóbal de Huamanga

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.22.1070

Keywords:

Strategies, playful, skills, social

Abstract

This research was carried out to determine the influence of playful strategies to develop social skills in Quechua-speaking students of the Santillana Educational Institution, 2020. It is quantitative, experimental, with a pre-experimental design. Seventeen students participated in the sample, to whom a social skills assessment scale was applied, the results of which were processed using the Wilcoxon statistical test. Statistical evidence shows that with a significance level of 0.000, that playful strategies significantly influence the development of social skills in Quechua-speaking students of the Institución Educativa de Rodeo, Santillana, 2020.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gladys Marianela Aucasi Tenorio, Universidad Nacional San Cristóbal de Huamanga

    Gladys Marianela Aucasi Tenorio es docente e investigador en educación Primaria. Doctor en Administración de la Educación. Magister en Administración de la Educación por la Universidad César Vallejo.

References

Carbonero, C. y Cañizares, J. M. (2016). El juego como actividad de enseñanza y de aprendizaje en el área de educación física: adaptaciones metodológicas basadas en las características de los juegos. Wanceulen. https://elibro.net/es/ereader/unsch/63400?page=26.

Carrillo, G.B. (2015). Validación de un programa lúdico para la mejora de las habilidades sociales en niños de 9 a 12 años. Tesis Doctoral. Universidad de Granada. España.

Combs, M. L. y Slaby, D. A. (1977). Social skills training with children. En B. B. Lahey y A. E. Kazdin (edis). Avances in clinical child psychology. Plenum Pres

Gímenez-Dasí, M., Fernández Sánchez, M. y Marie-France, D. (2013). Pensando las emociones: programa de intervención para Educación Infantil. Madrid: Pirámide.

Hargie, O., Saunders, C. & Dickson, D. (1981). Social skills in interpersonal communication. Londres: Croom Helm.

Melendres, N., & Tocto, A. (2010). Estrategias Lúdicas en el desarrollo del pensamiento lógico de los niños y niñas de tres a cuatro años del Centro de Desarrollo Infantil “Corazón de Jesús” de la Comunidad de Santa Rosa de Totoras del Cantón San Miguel, Provincia Bolívar, durante el año. Guaranda: Universidad Estatal de Bolívar

Muñoz, L., y Redondo, J. (2011). Autoestima, factor clave en el éxito escolar: Relación entre autoestima y variables personales vinculadas a la escuela en estudiantes de nivel socio-económico bajo. [Tesis de maestría, Universidad de Chile].

Ministerio de Salud. (2008). Manual de Habilidades para Escolares de 8 a 11 años. Lima: Instituto Nacional de Salud Mental “Honorio Delgado – Hideyo Noguchi”.

Olivares, S. (2015). El juego social como instrumento para el desarrollo de habilidades sociales en niños de tercer grado de primaria de la Institución Educativa San Juan Bautista de Catacaos – Piura. Tesis de grado. Universidad de Piura.

Troya, Z. (2018). Actividades lúdicas, para el desarrollo de habilidades sociales, en estudiantes de 5 años de la institución educativa inicial N° 17565 del caserío san pedro. Jaén. 2018. Tesis de grado. Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo.

Published

2022-01-01

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

Strategies for the Development of Social Skills in Students of the Educational Institution of Santillana, 2020. (2022). Horizonte De La Ciencia, 12(22), 83-91. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.22.1070