Development of neural circuits in the reading comprehension
Keywords:
Reading Comprehension, Neural circuitsAbstract
The problem of Reading comprehension in our society is due to the fact that the epistemic part such as inclusive education, neuroscience, neurodiversity, and so on, is not considered; where it addresses the study of the nervous system and the development of neural circuits or networks in the left hemisphere under the neurological bases of Broca and Wernicke, which will not only remain as an analysis or understanding, but also constructs possible meanings, and promotes good textual comprehension, formulating conclusions, evaluations and judgments of the text read.
References
Arroyo González, R. (2009). Desarrollo metacognitivo y sociocultural de la comprensión escrita. Natívola. Granada.
Bisquerra, R. (2012). Orientación, tutoría y educación emocional, Síntesis.
Coveñas, R. y Aguilar, L. (2010). Avances en neurociencia. Neuropéptidos: Investigación básica y clínica. Lima, Perú: Fondo Editorial UPC
Damasio, A. (2006). El error de Descartes. Crítica.
Dubois, M. E. (1991). El proceso de la lectura: de la teoría a la práctica. Buenos Aires: Aique.
Gómez-Fernández, L. (2000). Plasticidad cortical y restauración de funciones neurológicas: una actualización sobre el tema. Rev Neurol, 31(8), 749-756.
Hebb D. (1949). The organization of behavior a neuropsychological theory. Wiley
López, M. (2010). Neurodiversidad y razonamiento lógico La necesidad de una nueva perspectiva en las investigaciones sobre el autismo. Revista Educación Inclusiva, v. 3, n. 2, p. 97-111. ISSN 1989-4643. Disponible en: https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/207.
Ocupacional, v. 7, n. 1, p. 19-35, 2020. ISSN 0719-8264. Disponible en: http://www.reto.ubo.cl/index.php/reto/article/view/90.
Rodrigo, M. (1999) “Comunicación intercultural”. España: Anthropos
Ruiz, J. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto (Biblioteca CCSS Q180.55 M4 R94)
Sánchez, S. A. (2002). Paradigma de la neurodiversidad: una nueva forma de comprender el trastorno del espectro autista. Revista de Estudiantes de Terapia
Saussure, F. (1998) Curso de lingüística general. Traducción, prólogo y notas de Amado Alonso. Madrid: Alianza,
Shanthi, A., Kean Wah,L., & Lajium, D. (2015). Discourse Analysis as a Qualitative Approach to Study Information Sharing Practice in Malaysian Board Forums. Research Gate. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication /309574900
Slee, R. (2012) La escuela extraordinaria. Exclusión, escolarización y educación inclusiva. Madrid: Morata.
Snow, C. E. (2001). Reading for understanding. Santa Mónica, CA: RAND Education the Science and Technology Police Institute
UNESCO. 1990. “Declaración Mundial de Educación para Todos”. Jomtien.
Vega Vásquez, C. H. (2012). Niveles de Comprensión Lectora en Alumnos del Quinto Grado de Primaria de una Institución Educativa de Bellavista-Callao (Tesis de Maestría en Educación Mención en Psicopedagogía) Universidad San Ignacio de Loyola, Escuela de Postgrado. Lima, Perú). http://repositorio.usil.edu.pe/bitstream/123456789/1345/1/2012_Vega_Niveles de comprensión lectora en alumnos del quinto grado de primaria de una institución educativa de Bellavista - Callao.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Aquila Franco Tovar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.