Incidence of the sales expenses of bee’s honey in the profitability of Camayo Company that operates in the departments of Junin and Huancavelica, 2014-2015
DOI:
https://doi.org/10.26490/st.v1i1.723Keywords:
Beekeeping, Marketing, Sales Expenses, Honey, ProfitablenessAbstract
Beekeeping represents a productive activity of food whose rational production is of interest in the profitability of companies. In this sense, the objective of the study was to determine the impact that the expenses of sales of honey had on the profitability of the company Camayo that operates in the departments of Junín and Huancavelica, 2014 - 2015. The study was inductive - deductive, historical and analytical - synthetic, basic, transversal and relational, in the company Camayo, where the data were collected in 24 production periods corresponding to the years 2014 and 2015. An interview was conducted to collect the data information in the instrument, taking to the judgment of experts for its validity and reliability, then the beekeeping center was visited to apply the instrument, the data being processed in the Ms. Excel version 2016 and statistical package SPSS version 25 in spanish, finding that in the study period the sales expenses of greater amount were s/ 9.30 and a profitability of 0.07 was obtained; With respect to fixed selling expenses, the highest was s/ 3.66, obtaining a profitability of 0.02, and with respect to variable sales expenses of honey, the highest was s / 1.61, whose profitability was 0.29. Concluding that the sales expenses of honey do not affect the profitability of the company Camayo, which operates in the departments of Junín and Huancavelica, 2014 - 2015 with an R2 = 0.396.
Downloads
References
Anderson, D., Sweeney, D. y Williams, T. (2008). Estadística para administración y economía. 10º Edición. Bogotá, México: Cengage Learning Editores, S.A. ISBN Nº 0-32436068-1
Arredondo, M. (2015). Contabilidad y análisis de costos. 1a Edición. México: Grupo Editorial Patria.
Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. 3º Edición. Bogotá, Colombia: Pearson Educación de Colombia Ltda. ISBN Nº 978-958-699-128-5
Brealey, A., Myers, C. y Allen, F. (2010). Principios de finanzas corporativas. 9a Edición. México: Mac Graw Hill/Interamericana Editores, S.A.
Carrasco, S. (2009). Metodología de la investigación científica. Lima: San Marcos. ISBN Nº 9972-34- 242-5
Contreras, L. y Magaña, M. (2017). Costos y rentabilidad de la apicultura a pequeña escala en comunidades mayas del Litoral Centro de Yucatán, México. México: Investigación y ciencia de la Universidad Autónoma de Aguascalientes.
Diario Oficial El Peruano. (1994). Declaran de interés nacional la Apicultura y la actividad agro-industrial de los productos apícolas Ley N° 26305. [documento en pdf]. Recuperado de https://docs.peru.justia.com/federales/leyes/26305may-11-1994.pdf
Díaz, A. (2010). Construcción de instrumentos de investigación y medición estadística. Huancayo, Perú: Universidad Peruana Los Andes. ISBN Nº 978-9972-25733-9
Faga, A. (2006). Cómo profundizar en el análisis de sus costos para tomar mejores empresariales. S.l.: Editorial Granica.
FAOSTAT (2007). Consumo per cápita según país y regiones. En el documento Propuesta del plan nacional de desarrollo apícola [documento en pdf]. Recuperado de http://agroaldia.minagri.gob.pe/biblioteca/download/pdf/informacionespecializada/2012/propuestaapicola.pdf
Flores, J. (2011). Costos y presupuestos. Lima: Proyecto Editorial.
García, C. (2002). Determinación de costos de producción de miel con apicultura migratoria y estacionaria, un estudio de caso en Choluteca, Honduras. Tesis para optar el título de Ingeniero Agrónomo en el grado académico de licenciatura. Honduras.
Hargadon, J. y Múnera A. (1994). Contabilidad de Costos. Bogotá, Colombia: Editorial Norma.
Hernandez, R., Fernandez, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. 5a Edición. México
D.F.: Mc Graw Hill (2014). Metodología de la Investigación. 6a Edición. México D.F.: Mc Graw Hill.
Horngren, T., Datar, M. y Rajan V. (2012). Contabilidad de costos. Un enfoques gerencial. México: Pearson Educación. Kotler, P. y Armtrong, G. (2007). Marketing Versión Latinoamérica. 11a Edición. México: Pearson.
Magaña, M. y Morales, C. (2010). Costos y rentabilidad del proceso de producción apícola en México. Artículo Científico. México: Instituto Tecnológico de Conkal Yucatán, y Universidad Autónoma de Yucatán.
Magaña, A., Tavera, M., Salazar, L., y Sanguinés, J. (2016). Productividad de la apicultura en México y su impacto sobre la rentabilidad. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas Vol.7 Núm.5. p. 1103-1115.
Morales, F. (2008). Costos de industrialización y venta de miel de abeja: el caso de una microempresa en Costa Rica. Tesis de la Escuela de Economía Agrícola y Agronegocios de la Universidad de Costa Rica. Agronomía mesoamericana 19(2): 279-284. 2008. ISSN: 1021-7444
Parada, J. (1988). Rentabilidad empresarial. Un enfoque de gestión. 1a Edición. Chile: Editorial Universidad de Concepción.
Perdomo, A. (1986). Administración y contabilidad de costos, absorbentes y marginales. 6a Edición. México.: Ecasa.
Polimeni, S., Fabozzi, F., Adelberg, A. y Kole, M. (1997). Contabilidad de Costos. 3a. Edición. San Lorenzo, Colombia: Mc. Graw Hill.
Ríos, D. y Grández, D. (2008). Manual de apicultura básica [versión digital, libro en pdf], Perú: IDESI San Martin, Cooperación Belga de Desarrollo.
Ruiz, R. (2015). El mayor problema al que se enfrentan las abejas es al cambio de modelo productivo. Entrevista en la Revista Ambiental Ecotimes. Recuperado de http://www.mieldeibias.com/outurelos/2014/05/22/entrevista-en-la-revista-ambiental-ecotimes/
Sánchez, K. (2012). Costos I. México: Tercer Milenio S.C. Stanton, W., Etzel, M. y Walker, B. (2007). Fundamentos de Marketing. 14a Edición. México: Mc Graw Hill. Sweet, E. (2015). Análisis de las razones financieras / ratios financieros ratios de administración de deuda. Recuperado de http://www.academia.edu/7400473/3B._AN%C3%81LISIS_DE_LAS_RAZONES_FINANCIERAS_RATIOS_FINANCIEROS_RATIOS_DE_ADMINISTRACION_DE_DEUDA
Triola, M. (2009). Estadística. 10º Edición. México: Pearson Educación. ISBN Nº 978-970-26-128