Transformational leadership and teaching performance in the Pre-University Center of the Universidad Nacional del Centro del Perú

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2018.2.2.528

Keywords:

inspirational motivation, idealized influence, intellectual stimulation, individualized consideration, transformational leadership, teaching performance

Abstract

This research had as objective to describe the influence of transformational leadership on the teaching performance at the Pre-University Center of the Universidad Nacional del Centro del Perú (Cepre-UNCP, by its acronym in Spanish). It was used the methodology of scientific research, whose specifications are: basic type, descriptive-correlational level and non-experimental transversal design. The sample was composed of 50 teachers from the Cepre-UNCP, who were administered a questionnaire survey. The results obtained indicate that the influence of transformational leadership on the teaching performance at the Cepre-UNCP is significant. This is because the value of the continuity correction is 45 and the p-value is 0.00, less than 0.05, so we reject the null hypothesis and accept the research hypothesis in the sense that transformational leadership significantly influences the performance of teachers.

 

DOI: https://doi.org/10.31876/sl.v1i1.2

References

Arias, A., y Cantón, I. (2008). La dirección y el liderazgo: aceptación, conflicto y calidad. Revista de Educación, 345, 229-254. Recuperado de http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:8a2d3a4c-7fca-4479-abbc-b73c25956615/re34510-pdf.

Bass, B. y Avolio, B. (2003). Predecir el rendimiento de la unidad mediante la evaluación del liderazgo transformacional y transaccional. Revista de Psicología Aplicada, 88 (2), 207-218. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.88.2.207.

Calla, G. (2008). El estilo de liderazgo de los directivos y su relación con el desempeño docente en la región del Callao (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima.

Carbone, R. (coord.). (2008). Situación del liderazgo educativo en Chile (Informe de investigación). Santiago, Chile: Universidad Alberto Hurtado. Recuperado de http://www.oei.es/pdf2/situacion_liderazgo_educativo_chile.pdf

Castillo, V. (2010). Relación del liderazgo de la directora y el desempeño laboral de las docentes de la I. E. I. n.º 87, Callao, 2009 (Tesis de maestría). Universidad San Ignacio de Loyola, Lima.

Espinoza, J. (2010). Influencia de la aplicación del programa nacional de formación y capacitación permanente sobre el nivel de desempeño didáctico de los docentes de educación primaria de la Institución Educativa N.º 20820, Huacho (Tesis de maestría). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima.

Fernández M. y Quinteros, N. (2017). Liderazgo transformacional y transaccional en emprendedores venezolanos. Revista venezolana de gerencia. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/290/29051457005.pdf

Flores, F. (2008). Las competencias que los profesores de educación básica movilizan en su desempeño profesional docente (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, España.

Gutiérrez, M. (2008). Influencia de la estructura curricular, el liderazgo de la dirección y el nivel profesional del docente en la gestión de la calidad educativa de la Facultad de Educación de la UNMSM en la especialidad de Historia y Geografía durante el año académico 2005-II (Tesis de maestría). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima.

Juárez, R. (2010). Estilos de liderazgo de directores de instituciones educativas según percepción de docentes de la Red N.º 2 Distrito Ventanilla-Callao (Tesis de maestría). Universidad San Ignacio de Loyola, Lima.

Mansilla, J. (2007). Influencia del estilo directivo, el liderazgo estratégico y la gestión eficaz de tres directores en el rendimiento promedio de los estudiantes de la cohorte educativa 2001-2005 en la institución Inmaculada Concepción. Los Olivos, Lima-Perú (Tesis doctoral). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima.

Rivera, M. (2008). El liderazgo y la gestión de los directores en las unidades de gestión educativa local de la región Junín (Tesis doctoral). Universidad Alas Peruanas, Huancayo.

Román, M., y Murillo, F. (2008). La evaluación del desempeño docente: objeto de disputa y fuente de oportunidades en el campo educativo. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(2), 1-6. Recuperado de http://rinace.net/riee/numeros/vol1-num2/editorial.pdf

Saravia, L., y López, M. (2008). La evaluación del desempeño docente. Perú, una experiencia en construcción. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(2), 75-91. Recuperado de http://www.rinace.net/riee/numeros/vol1-num2/art5.pdf

Sorados, M. (2010). Influencia del liderazgo en la calidad de la gestión educativa (Tesis de maestría). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima.

Thieme, C. (2005). Liderazgo y eficiencia en la educación primaria. El caso de Chile (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Barcelona, España.

Valencia, P. (2008). Estilos gerenciales y satisfacción laboral (Tesis de maestría). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima.

Zela, M. (2008). Liderazgo y calidad educativa en las instituciones educativas secundarias en la provincia de Lampa – 2007 (Tesis de maestría). Universidad Alas Peruanas, Juliaca.

Published

2018-07-05

Issue

Section

Artículos originales

How to Cite

Transformational leadership and teaching performance in the Pre-University Center of the Universidad Nacional del Centro del Perú. (2018). RSocialium, 2(2), 34-47. https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2018.2.2.528

Similar Articles

21-30 of 105

You may also start an advanced similarity search for this article.