Historical sketch of professional orientation in Cuba. Its particularities in Santiago de Cuba
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2024.8.2.1987Keywords:
evolución, vocación, etapas, profesionesAbstract
Professional guidance has maintained a close relationship with social changes throughout history, directly reflecting humanity’s perception of various professions. This study aimed to analyze the historical stages of professional guidance in Cuba and its particularities in the city of Santiago de Cuba. The review encompassed 17 bibliographic sources, including 2 books, 3 regulatory documents on professional guidance in Cuba, and 12 journal articles indexed in databases such as Scielo, Latindex, and Scopus. Using the historical-logical method, it was determined that professional guidance in Cuba has evolved through three historical stages: Colonial, Bourgeois Republic, and the Revolutionary Government. During the Colonial stage, the foundations of the process were established; in the Bourgeois Republic, its development was limited and elitist; while the Revolutionary Government implemented inclusive educational reforms that strengthened its social impact. The study concludes that this historical bias has contributed to the unjust undervaluation of key aspects of professional guidance in numerous studies, as hegemonic approaches were prioritized over local initiatives. This analysis brings these historical precedents to light, highlighting their importance in understanding the evolution of the process and its current implications.
References
Consejo de Ministros. (2020a, 6 de febrero). Decreto Ley No. 364. De la Formación y Desarrollo de la Fuerza de Trabajo Calificada. En: Ministerio de Justicia. Gaceta Oficial de la República de Cuba: Edición Ordinaria: GOC-2020- GOC-2020-107-O10. http://www.gacetaoficial.gob.cu
Consejo de Ministros. (2020b, 6 de febrero). Resolución No. 289/2019. Reglamento de la responsabilidad de las entidades en la formación y desarrollo de la fuerza de trabajo calificada en el nivel medio. En: Ministerio de Justicia. Gaceta Oficial de la República de
Cuba: Edición Ordinaria: GOC-2020-108-O10. http://www.gacetaoficial.gob.cu
Consejo de Ministros. (2020c, 6 de febrero). Resolución No. 202/2019. Reglamento de la responsabilidad de las entidades en la formación y desarrollo de la fuerza de trabajo calificada en el nivel superior. En: Ministerio de Justicia. Gaceta Oficial de la República de Cuba: Edición Ordinaria: GOC-2020-109-O10. http://www.gacetaoficial.gob.cu
Crespo, C. R.; Santamaría, C.D., & Hernández, G. I. (2021). La orientación profesional vocacional pedagógica y las tecnologías educativas en la educación superior cubana. Conrado, 17(80), 68-77. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300068&lng=es&tlng=es.
Delgado, A., & Leal, Y. (2023). El proceso de OP desde la visión sociológica de José Martí. Varona, (77). http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/2171
Delgado, A., & Mosqueda, E. (2024). Evolución histórica del proceso de orientación profesional y su impacto en Cuba. Varona, (79). http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/2183
Farfán, E. (2023). Análisis histórico de la de la elección vocacional como concepto. Revista Cognosis. Revista de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, 8(2), 15-26. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/5423
Fitzenberger, B., Hillerich_Sigg, A., & Sprietsma, M. (2020). Different counselors, many options. Career Guidance and Career plans in secondary school. De Gruyter, 21(1), 65-106. https://doi.org/10.1515/ger-2019-0027
Hernández, O., Ramírez, L., & Hernández, L. (2019). La evolución histórica del proceso de orientación profesional. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, (9). https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/09/proceso-orientacion-profesional.html//hdl.handle.net/20.500.11763atlante1909proceso-orientasion-profesional
Inda-Pichardo, D., Lauzurica-Gonzáles, A., & Garriga-Alfonso, N. (2024). Orientación profesional vocacional hacia la carrera de Medicina en estudiantes de preuniversitario. Revista Médica Electrónica, (56). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=s168418242024000100029&script=sci_arttext
Keshf, Z. y Khanum, S. (2021). Career Gidance and Counseling Need in a Developing Country´s Context: A Qualitative Study. SAGE Open, 11(3). https://doi.org/10.1177/21582440211040119
Martí, J. (1975). Obras Completas (Vol. 8). Editorial Ciencias Sociales. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Cuba/cem-cu/20150114043708/Vol08.pdf
Martí, J. (2009). Obras Completas Edición Crítica (Vol. 2). Centro de Estudios Martianos.
Pirez, Y., García, J., & Cabanes, L. (2024). Los intereses profesionales hacia carreras pedagógicas en los estudiantes del Colegio Universitario. Luz, 23(2), e1451. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1451
Remón, D. B., Gómez, Y., & Arribas, P. E. (2019). La orientación profesional. Un reto educativo. Didáctica Y Educación, 10(6), 91–103. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1085
Vélaz de Medrano, C., González, A., & Otero, A. (2023). Análisis comparado del modelo de organización de los servicios de orientación profesional en el contexto europeo. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 34(2), 29–46. https://doi.org/10.5944/reop.vol.34.num.2.2023.38065
Velázquez. R, K., & Hernández, F. L. (2020). La formación vocacional y orientación profesional pedagógica: prioridad en las Escuelas Pedagógicas. Luz, 19(3), 131-140. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1051
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Arnaldo Alfredo Delgado Fernández, Daniela Hernández Cardoza , Erich Mosqueda Mosqueda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.