Representación del conflicto armado interno y recuperación de la memoria en el cine documental peruano y documentales hechos en Perú por extranjeros

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2023.7.2.1830

Keywords:

internal armed conflict, documentary film, memory recovery

Abstract

The research aimed to compare foreign and Peruvian documentaries on the Internal Armed Conflict (1980-2000), with the focus of audiovisual representation, in a comparative analytical investigation. The research is of an exploratory level, of narrative design and Grounded Theory, on a sample made up of the documentaries Sibila by Teresa Arredondo (Chile 2012) and Tempestad en los Andes by Mikael Wiström (Sweden, 2014); in front of the Peruvian Walkers of Memory by Heeder Soto (2014) and Volver a Ver by Judith Vélez (2018). With qualitative analysis instruments, the result was that the unsatisfactory and very personal documentary Sibila is followed by the very professional and objective but distant Tempestad en los Andes; while Peruvian documentaries deal with the topic of memory, its recovery and the need to mourn. Walkers of memory is the Andean regional vision, and Volver a ver is a attempt to link past and present. It is concluded that the documentary is a representation device of the past, for the recovery of memory and pending justice.

References

Arredondo, T. (Director). (2012). Sibila [Película]. Casimúsicos Cine.

Bachs, A. (1995) El cine documental. Historia y Vida, (77, extra), 146-151.

Cáceres, A. (2018). Memoria y violencia: visiones cinematográficas en el postconflicto peruano. Cambios y Permanencias, 9 (2), 85-103. https://www.academia.edu/38829800/Memoria_y_violencia_Visiones_cinematogr%C3%A1ficas_en_el_postconflicto_peruano_Temas_vinculados_a_la_funci%C3%B3n_administrativa_del_Estado

Caparrós, J. (1995) El filme político. Historia y Vida, (77, extra), 172-178.

Chartier, R. (1992) El mundo como representación. Historia cultural: entre prácticas y representaciones. Gedisa.

Cotler, A. (Director). (2014). Camino a la hoyada [Película]. Cuadro 24.

Duffuur, L. (2010). Tendencias actuales del cine documental. Frame, 6, 312-349. https://idus.us.es/handle/11441/101631

Ferro, M. (1995) Historia contemporánea y cine. Ariel.

Guardia, I. (2011). El documental de intervención y su relación con la realidad histórica Variaciones en el tiempo. Fotocinema, Revista Científica de Cine y fotografía, 2, 113-139. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3650775

Guevara, E. (2009). Aproximaciones a la historia y los esquemas teóricos del cine documental [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. Repositorio institucional. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/1293

Guevara, E. (2016). Aproximaciones a la historia y a las corrientes del Cine Documental peruano, 1910-1990 [Tesis de maestría en Comunicación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. Repositorio institucional. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/4745

Malek, P. (2021). No-ficción y conflicto armado interno: producción documental sobre los años de violencia política en el Perú. En R. Bedoya, D. Delacroix, V. Robin, T. Romero (Eds.), La violencia que no cesa. Huellas y persistencias del conflicto armado en el Perú contemporáneo (pp. 305-328). Punto Cardinal.

Milton, C., ed. (2018). El arte desde el pasado fracturado peruano. Instituto de Estudios Peruanos.

Rollins, P., comp. (1987) Hollywood: el cine como fuente histórica. La cinematografía en el contexto social, político y cultural. Fraterna.

Romaguera, J. y E. Riambau, eds. (1983) La Historia y el Cine. Fontamara.

Sorlin, P. (1985) Sociología del cine. La apertura para la historia de mañana. Fondo de Cultura Económica.

Soto, H. (Director). (2014). Caminantes de la memoria [Película]. Fetzer Institute.

Velez, J. (Director). (2018). Volver a ver [Película]. Nómade; La Mula.pe.

Vich, V. (2015). Poéticas del duelo: ensayos sobre arte, memoria y violencia política en el Perú. Instituto de Estudios Peruanos.

Wistrom. M. (Director). (2014). Tempestad en los Andes [Película]. Manharen Film & TV; Televisión Sueca; Casablanca Latin Films.

Published

2023-07-05

How to Cite

Representación del conflicto armado interno y recuperación de la memoria en el cine documental peruano y documentales hechos en Perú por extranjeros . (2023). RSocialium, 7(2), 79-91. https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2023.7.2.1830

Similar Articles

61-70 of 158

You may also start an advanced similarity search for this article.