RELATIONSHIP BETWEEN THE CONCERNED AND ACADEMIC PERFORMANCE OF STUDENTS FROM THE EDUCATIONAL INSTITUTION Mariscal Castilla – El Tambo - 2009.
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2011.8.1251Keywords:
Affectivity, academic yield, adolescentAbstract
This research was the work intended to determine the relationship between emotional health and academic performance among students of El Tambo Mariscal Castilla – Huancayo school in 2009, to make it a descriptive correlational study, we selected a sample of 85 adolescents in the 4th and 5th year of secondary education to which they were given a survey found that 41.2% of adolescents have some alteration affective manifested in changes in behavior, in 42.3% of its affective problem manifests with impaired soul, 62.4% expressed affective problem with organic disorders (gastrointestinal disturbances, headache) and 72.9% of its affective problem has led to alteration of their cognitive processes, emotional disturbance is positively correlated (r = 0.644) and can say that the academic
performance can be explained by 41% by the teen’s emotional state.
Downloads
References
Bandura, A: Teoría del aprendizaje social. Espasa-Calpe, Madrid, 1984.
Bellack, L.; Siegel, H: Manual de psicoterapia breve, intensiva y de urgencia. Manual Moderno, México, 1986.
Gluhoski, V.L y Young, J.E: El estado de la cuestión en la terapia cognitiva centrada en esquemas. En: Caro Gabalda, I: Manual de psicoterapias cognitivas, Paidós, Barcelona, 1997.
Greenberg, L.S; Rice, L.N; y Elliot, R: Facilitando el cambio emocional. Paidós, Barcelona, 1996.
Goldfried, M.R: De la terapia cognitiva-conductual a la psicoterapia de integración. D.D.B. Bilbao, 1995.
Lewinsohn, P.M, Gotlib, I.H y Hautzinger, M: Tratamiento conductual de la depresión en adolescentes. En-Caballo V.E: Manual para el tratamiento cognitivo-conductual de los trastornos psicológicos. Siglo XXI, Madrid, 1997.
Liberman, R.P: Rehabilitación integral del enfermo mental crónico. Martinez Roca, 1995.
Neimeyer, R.A y Mahoney, M: Constructivismo y psicoterapia. Paidós, Barcelona, 1998.
Ramirez-Basco, M y Thase, M: Tratamiento cognitivo-conductual de los trastornos bipolares. En-Caballo, V.E: Manual de tratamiento cognitivoconductual de los trastornos psicológicos. Siglo XXI, Barcelona, 1997.
Ribes, E: Psicología y salud: un análisis conceptual. Martinez Roca, Barcelona, 1990.
Ruiz, J.J: Fundamentos de psicoterapia cognitiva. 1ªEdición. A demanda, Jaén, 1994.
Safran, J.D y Segal, Z.V: El proceso interpersonal en la terapia cognitiva. Paidós, Barcelona, 1994.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Prospectiva Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta Revista es de acceso abierto a su contenido a través del Internet, poniendo a disposición de la comunidad científica los resultados de la investigación, de manera gratuita, para el intercambio del conocimiento desarrollado.
El contenidos de la Revista se distribuyen bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.