Corporate identity and resistance to personal change administrative building of the administration and government of the UNCP 2014
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2014.11.12Keywords:
Culture, organization, styles, leadershipAbstract
The correlational study aims to characterize the corporate identity and resistance to organizational change and determine the existence of correlation between these variables in the administrative staff of the building of Government Administration and the National University of Central Peru. A sample of 30 administrative workers were applied the instrument of corporate identity and a questionnaire of resistance to change; as the sample is small (n = 30, n <50) and ordinal so the hypothesis testing was performed using the Student t test and the significance of the correlation coefficient r of pearson to 95% statistical confidence, research has concluded the following: the administrative staff of the building and Government Administration, has an average identity, also administrative staff has a resistance to media change and there is a significant inverse relationship between corporate identity and resistance to change in accordance a correlation of r pearson (-0.4503) which reveals that a lower corporate identity has greater resistance to organizational change.
Downloads
References
Álamo, F., Barba, F., & García, A. (2011). Antecedentes de la resistencia al cambio:
Factores individuales y contextuales, Revista Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa Nº 14, pp. 231–246. España. Disponible: http://www.redalyc.org/pdf/807/80722239003.pdf
Bazán, O & Sanz, A. (1996). Diseño y Validación de Instrumento para determinar el grado de y naturaleza de la resistencia al cambio presente en los procesos de transformación organizacional. (Tesis de Grado) Universidad Andrés Bello Facultad de Ciencias Económicas y Sociales Escuela de Ciencias Sociales, Venezuela. Disponible:
http://www.ucab.edu.ve/tesisdigitalizadas2/ths_grade/escuelade-ciencias-sociales.html?page=5
Beristen N, David. (1996) La Imagen de la empresa y la realidad, Barcelona. Editorial Plaza & Janes
Capriotti, Paul. (2006) Planificación Estratégica de la Comunicación Corporativa. Ariel Comunicación. Barcelona.
Chávez, Norberto. (2001) La imagen corporativa. Teoría y metodología de la identificación institucional. Barcelona. Editorial Gustavo Gili.
Chiavenato, I. (2001). Administración de recursos humanos, 5° edición, Mc Graw Hill, Venezuela.
Chiavenato I. (2006). Introducción a la teoría general de la administración, 7° edición McGraw- Hill, México.
Costa G. J (2003) Imagen Corporativa en el Siglo XXI. La Crujia Editores. España
Del Solar, Francisco; Marcos, Juan José; Castellano Masías, Pedro. (2001) Identidad Corporativa. Lima. Fondo Editorial Universidad Inca Garcilaso de la Vega.
Fonbrum Charles (2009) Análisis de la Imagen Corporativa. Andros Impresores. Santiago de Chile.
García, M. (2009). Clima organizacional y su diagnóstico: una aproximación conceptual, cuadernos de administración, núm. 42, pp. 43-61,
Universidad del Valle, Colombia Disponible: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=22501490000
García, M. Gómez, N. & Londoño, O. (2009). Relación entre motivación y resistencia al cambio en personas que trabajan en una empresa del sector público, Revista Diversitas. Perspectivas en psicología, vol. 5, núm. 1, pp. 141-159, Bogotá, Colombia. Disponible: http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=6791625901
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación, 6° edición Editorial Mac Graw Hill, México DF.
Hellriegel, D & Slocum, J. (2006). Comportamiento Organizacional 10° edición, Thomsom, México DF.
Ivancevich, G. (2006). Organizaciones, comportamiento, estructura, procesos. McGraw Hill. México DF.
Kinicki & Kreitner (2003). Comportamiento Organizacional. Conceptos, Problemas y Prácticas, 2° edición, Mc Graw- Hill, Canadá.
López, D. Restrepo, O. & Velásquez, L. (2013). El cambio en organizaciones 21. modernas, Scientia Et Technica, vol. XVIII, núm. 53, pp. 149157-Universidad Tecnológica de Pereira, Colombia. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=84927487022
Maita, O. & Zambrano, Y. (2010). Resistencia al cambio organizacional en los obreros de la Empresa Molinos de Nacionales. (Tesis de Grado), Escuela de Ciencias Sociales Programa de Gerencia de Recursos Humanos, Universidad de Oriente Núcleo de Sucre, Venezuela. Disponible en: http://ri.biblioteca.udo.edu.ve/bitstream/123456789/1744/1/TESI S_OMyYZ.pdf
Nápoles, Verónica (1988) Corporate Identity Design. Editorial Van Nostrand Reynold Book.
Negrete, C. (2012). Gestión del cambio organizacional, Contribuciones a la Economía, segundo grupo setiembre, Universidad de Guanajuato, ISSN 1696-8360, México. Disponible en: http://www.eumed.net/ce/2012/cnj.html
Olins Wally (1995) El libro de las marcas. Océano Ámbar. Madrid España.
Palacios T. Javier. (2007) La entrevista personalizada. En “Enciclopedia científica social”. México DF.
Retamal G. (2002). Cambio y resistencia al cambio, Recopilación de textos,
Asociación Internacional de Clubes de Leones, Argentina. Disponible en: http://www.leonismoargentino.com.ar/INST253.htm
Robbins, S. (1999). Comportamiento organizacional teoría y práctica. 7° edición,
Prentice-hall hispanoamericana. México.
Van Riel. C. (1997) Comunicación corporativa. Prentice Hall. España.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Miguel Ramón Llulluy##common.commaListSeparator##José Vilcapoma Chambergo##common.commaListSeparator##Ja Jorge ime Valdez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta Revista es de acceso abierto a su contenido a través del Internet, poniendo a disposición de la comunidad científica los resultados de la investigación, de manera gratuita, para el intercambio del conocimiento desarrollado.
El contenidos de la Revista se distribuyen bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.