Cooperative Learning as a Methodological Strategy to Develop Specific Investigative Skills in University Students
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.21.912Keywords:
Cooperative learning, strategies, research, skillsAbstract
The purpose of the work was to determine the influence of the application of the Cooperative Learning techniques in the development of specific investigative skills in students of Biological Sciences and Chemistry of the National University San Luis Gonzaga, Ica. The sample amounted to 34 students, equally distributed in the experimental group and the control group. The results indicate that the applied techniques positively influenced the development of specific investigative skills. Thus, in the problematization, the control group's achievement in the pretest was 58.82% and in the posttest 61.76%. The experimental group obtained an achievement of 50% and 79.41%, respectively.
Downloads
References
Álvarez-Villar, V., Pérez-Díaz, A. y Durand-Rill, R. (2016). Metodología para la formación de competencia investigativa en los estudiantes de la Universidad de Guantánamo. EduSol, 16 (55): 38-53.
Azorín, C. (2018). El método de aprendizaje cooperativo y su aplicación en las aulas. Perfiles Educativos. 40 (161).
Bances, R. (2018). Programa de estrategias de aprendizaje para potenciar habilidades investigativas en los estudiantes de la I. E. N° 10157 – “Inca Garcilaso de la Vega” Morrope, Región Lambayeque-2017. Tesis para obtener el grado académico de Maestro en Ciencias de la Educación con mención en Investigación y Docencia.
Basantes, A. y Santiesteban, I. (2019). Aprendizaje cooperativo, estudio diagnóstico desde la perspectiva de los docentes. CONRADO revista pedagógica de la Universidad de Cienfuegos. 15 (67), 200-204. Recuperado de http://conrado.ucf.edu.cu/index. php/conrado.
Blanco, N., Herrera, D., Reyes, Y., Ugarte, Y. y Betancourt, Y. (2014). Dificultades en el desarrollo de las habilidades investigativas en los estudiantes de Medicina. EDUMECENTRO 2014, 6(1):98-113
Bustamante, J. (2017). El aprendizaje cooperativo: una competencia imprescindible en educación superior. Centro Psicopedagógico y de Investigación en Educación Superior. La Paz, Bolivia.
Canto, M., Cabrera, A. y Franco, M. (2014). El desarrollo de habilidades investigativas en estudiantes de Estomatología, dimensión necesaria para una formación integral. EDUMECENTRO. 6(1):166-172.
García-Gutiérrez, Z. y Aznar-Díaz, I. (2019). El desarrollo de competencias investigativas, una alternativa para formar profesionales en pedagogía infantil como personal docente investigador. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal). 23(1), 1-22.
Izquierdo, T., Asensio, E., Escarbajal, A. y Rodríguez, J. (2019). El aprendizaje cooperativo en la formación de maestros de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 543-559. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.2.369731.
Machado, E. (2003). El desarrollo de habilidades investigativas como objetivo educativo en las condiciones de la universalización de la educación superior. Centro de Estudios de Ciencias de la Educación “Enrique José Varona”. Universidad de Camagüey, Cuba.
Martínez, D. y Márquez, D. (2014). Las habilidades investigativas como eje transversal de la formación para la investigación. Universidad de Pinar del Río (Cuba).
Montes de Oca, N. y Machado, E. (2019). El desarrollo de habilidades investigativas en la educación superior: un acercamiento para su desarrollo. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/317522299_El_desarrollo_de_habilidades_investigativas_en_la_educacion_superior_un_acercamiento_para_su_desarrollo. Recuperado: 23-12-2019.
Numa-Sanjuan, N., y Márquez, R. (2019). Los Semilleros como espacios de investigación para el investigador novel. Propósitos y Representaciones. Avances en investigación cualitativa en educación. 7(1): 230-248. Doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1. 289.
Parra, L., Marsollier, R. y Difabio, H. (2019). Diferencias y relaciones en las habilidades y competencias investigativas de los licenciados en Colombia. Revista de Investigación Educativa de la Escuela de Graduados en Educación. 10 (19).
Retana-Alvarado, D. y Vázquez-Bernal, B. (2019). Educación científica basada en la indagación: análisis de concepciones didácticas de maestros en ejercicio de Costa Rica a partir de un modelo de complejidad. Revista Educación, 43(2). Universidad de Costa Rica. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44058158025
Reyes, O. (2013). Desarrollo de habilidades investigativas de los estudiantes que cursan el bachillerato en línea. Revista mexicana bachillerato a distancia. Recuperado de: http://revistas.unam.mx/index.php/rmbd/article/view/44233.
Sánchez, R. (2015). t-Student. Usos y abusos. Revista Mexicana de Cardiología. 26(1), 59 – 61. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/pdf/rmc/v26n1/v26n1a9.pdf.
Vaillant, D. y Manso, J. (2019). Orientaciones para la Formación Docente y el Trabajo en el aula: Aprendizaje Colaborativo. Revista SUMMA “La Caixa” Foundation.
Williams, S. y Garcés, R. (2018). La formación de habilidades investigativas en la Universidad Médica. Realidades y perspectivas. Medisur, 16(2): 267-279. Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos, Cuba.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Edgar Martín Hernández Huaripaucar, Ramiro Madonio Yallico Calmett
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.