Scenic Poetry. The Art of The Actor in The Epic-Dialectic Theater

Authors

  • Jaime Jorge Prado Zavala Instituto de Educación Media Superior de la Ciudad de México (IEMS)

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.21.893

Keywords:

Actor, Brecht, Epic Theater

Abstract

This monographic case report seeks to make Bertholt Brecht's theatrical poetics known to those who do not know, and offer other perspectives to those who have already approached. Based on Massimo Castri, Bertholt Brecht, Luis de Tavira and the experience of some theatrical interpreters, the characteristics of the acting profile of epic-dialectical theater are analyzed and, from that perspective, the particular work of the National Theater Company (Mexico) in his staging of The Circle of Lime. This is how the work seeks to explain this theatricality to those who are not familiar with Brecht's theater and also to open other perspectives to its connoisseurs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jaime Jorge Prado Zavala, Instituto de Educación Media Superior de la Ciudad de México (IEMS)

    Actor, director, docente e investigador en artes escénicas, lengua y literatura. Doctor en Humanidades (Teoría Literaria) por la Unidad Iztapalapa de la Universidad Autónoma Metropolitana UAM-I). Maestro en Literatura Comparada por la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Miembro de la Asociación Mexicana de Investigación Teatral (AMIT) y coordinador de su Seminario de Actoralidades de la Escena Contemporánea (SAEC). Enlace-coordinador del Equipo Interdisciplinario de Investigaciones Escénicas (EIIE) del Instituto de Educación Media Superior de la Ciudad de México (IEMS).

References

Brecht, Bertolt. (2004) [1933-47.] Escritos sobre teatro. Barcelona: Alba.

Brecht, Bertolt. (1989). Las visiones y los tiempos oscuros. México: UNAM.

Brecht, Bertolt. (1976). Poesía. La Habana: Instituto Cubano del Libro.

Brecht, Bertolt. (2009) (1967). Teatro completo. Madrid: Cátedra.

Castri, Massimo. (1978). Por un teatro político: Piscator, Brecht, Artaud. Madrid: Akal.

Dort, Bernard. (2013). “Programa de mano” de El círculo de cal. México: CNT.

Harmony, Olga. (2013). “El círculo de cal”, en La Jornada. Jueves 17 de enero de 2013.

Martínez Monroy, Fernando (inédita). Tesis doctoral. Madrid: Universidad Complutense.

Martínez Monroy, Fernando (2018.) Cátedra de teoría dramática. (Seminario, taller y curso.) México: Ápeiron.

Ponce, Armando. 1981. “De Tavira: Por un teatro que recupere la conciencia colectiva”, en Proceso. 19 de septiembre de 1981.

Rivera, Virgilio Ariel. 1993 (1989.) La composición dramática. México: Gaceta.

Stanislavski, Constantin. (2013). Mi vida en el arte. La Habana: Alarcos. Estudio preliminar de N. Volkov.

Stanislavski, Constantin. (1992). Creación de un personaje. México: Diana.

Stanislavski, Constantin. (1990) (1953). Un actor se prepara. México: Diana.

Published

2021-07-01

Issue

Section

Investigación en Humanidades

How to Cite

Scenic Poetry. The Art of The Actor in The Epic-Dialectic Theater. (2021). Horizonte De La Ciencia, 11(21), 29-48. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.21.893