Psychometric Properties of the Favorable Attitudes Scale Towards Rape in Students of a Private University of Peru
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.20.783Keywords:
Favorable attitudes towards rape, gender violence, students, psychometryAbstract
The present study was developed in order to determine the psychometric properties of favorable attitudes scale towards rape (RSAS). The sample was made up of 354 students from 18 to 30 years old, from a private university in the city of Chimbote, Peru. The results, at a general level, indicate that the scale structure presents five factors in the studied population, reaching internal consistency coefficients higher than 0.80 value. Regarding validity, three items deserve to be reviewed in subsequent studies. In conclusion, it is stated that the RSAS scale at a general level presents an adequate psychometric quality.
Downloads
References
Banco Mundial (2019). 10 mensajes sobre la violencia contra las mujeres en el Perú. Recuperado de https://www.bancomundial.org/es/events/2019/06/11/10-mensajes-sobre-la-violencia-contra-las-mujeres-en-el-peru
Bosch, E. & Ferrer, V. (2000). La violencia de género: De cuestión privada a problema social. Intervención Psicosocial, 9(1), 7-19. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1798/179818244002.pdf
Burga, A. (2006). La unidimensionalidad de un instrumento de medición: perspectiva factorial. Revista de psicología, 14(1), 53-80. Recuperado de http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/642/629
Corsi, J. (1994). Violencia familiar: Una mira interdisciplinaria sobre un grave problema social. Buenos Aires: Paidós.
George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
Gonzales, H. y Fernández, T. (2010). Género y maltrato: violencia de pareja en jóvenes de Baja California. Estados fronterizos 11(22), 97-128. Recuperado de http://web.a.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=11&sid=2d0c3947-8480-4724-b31e-d8042b05b1a6%40sessionmgr4008
Gough, B. & Edwards, G. (1998). El que habla de la cerveza: cuatro muchachos, un cabo y la reproducción de las masculinidades. El Sociological Review, 3(46), 409-455. Recuperado de http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/sore.1998.46.issue-3/issuetoc
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. (6°ed.). México D. F.: Mc. Graw Hill.
Kimball, Y. (2001). Psicología de las actitudes. Buenos Aires: Paidós S.A.
Kline, P. (2005). The handbook of psychological testing. London: Routhledge. Recuperado de https://books.google.com.pe/books?id=lm2RxaKaok8C&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Instituto Nacional de Estadística e Informática (2019). Perú: indicadores de violencia familiar y sexual, 2012-2019. Recuperado de https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1686/libro.pdf
Matos, S. & Cordano, D. (2006). Violencia conyugal física en el Perú: distribución regional, caracterización de víctimas y agresores, factores asociados y consecuencias de un problema de salud pública. Lima: INEI. Recuperado de http://catalogo.ulima.edu.pe/pages/10/79097.html
Muñiz, J. (2003). Teoría Clásica de los Test. Madrid: Pirámide.
Observatorio Nacional de la Violencia contra las mujeres y los integrantes del grupo familiar (2018). Estadísticas de la Policía Nacional del Perú. Recuperado de https://observatorioviolencia.pe/datos-pnp_01-2/
Organización Mundial de la Salud (2018). Violencia contra la mujer. Recuperado de https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/violence-against-women
Organización Panamericana de la Salud (2018). Violencia contra las mujeres en América latina y el caribe: Análisis comparativo de datos poblacionales de 12 países. Recuperado de https://www.paho.org/hq/index.php?option=com_content&view=article&id=8175:2013-violence-against-women-latin-america-caribbean-comparative-analysis&Itemid=41342&lang=es
Puente-Martinez, A. Ubillos-Landa, S., Echeburua, E. & Páez-Rovira, D. (2016). Factores de riesgo asociados a la violencia sufrida por la mujer en la pareja: una revisión de meta-analisis y estudios recientes. Revista Anales de psicología 32(1). https://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.1.189161
Lottes, I. (1991). Belief systems: Sexuality and rape. Journal of Psychology and Huaman Sexuality, 4(1), 37-59. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/232604308_Belief_systems_Sexuality_and_rape
Ramos, M. (2007). Guía educativa masculinidad y violencia familiar. Lima: Manuela
Ruiz, P. (1991). Género, educación y desarrollo. Santiago de Chile: UNESCO-OREALC.
Sánchez, J. (2010). Actitudes hacia el machismo. Revista Ciencia y aprendizaje, 2(1), 147-162.
Sánchez, M. & Reyes, C. (2010). Metodología y Diseño de la investigación científica (4ta ed.). Lima: Visión universitaria.
Sierra, J., Delgado-Domínguez, C. & Gutiérrez-Quintanilla, J. (2007). Escala de actitud favorable hacía la violación: primeras evidencias a cerca de su fiabilidad y validez en muestras salvadoreñas. Revista Universitas Psychologica, 5(3), 539-548. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/647/64760306.pdf
Sierra, J., Rojas, A., Ortega, V. & Ortiz, D. (2007). Evaluación de actitudes sexuales machistas en universitarios: primeros datos psicométricos de las versiones españolas de la Double Standard Scale (DSS) y de la Rape Supportive Attitude Scale (RSAS). International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 7(1), 41-60. Recuperado de http://www.ijpsy.com/volumen7/num1/157/evaluacin-de-actitudes-sexuales-machistas-ES.pdf
Summers, G. (1984). Medición de actitudes. México D.F.: Trillas S. A.
Tallada, A. (2000). Factores psicosociales y culturales asociados a la violencia contra la mujer en la relación de pareja. En bvs.minsa.gob.pe. Recuperado de http://bvs.minsa.gob.pe/local/contenido/6701.pdf
Whittaker, J. (2010). La psicología social en el mundo de hoy. México D.F.: Trillas S. A.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Stephany Johanna Pinco Ramos, Román Jesús Marquina Lujan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.