The Teaching - Learning – Evaluation Process (PEAE) a Universitary Didactic

Authors

  • Oscar Gutiérrez Huamaní Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga
  • Delia Ayala Esquivel Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.20.781

Keywords:

laboratory, complex thinking, teaching, learning, evaluation

Abstract

The world was seen primarily with the paradigm of simplicity that mutilates and divide the phenomenon or reality; this invites us to orient our vision towards complex thinking. The educational process understood as an indivisible, simultaneous and permanent unit, recognizes teaching, learning and evaluation as a single complex process. The PTLE as a university teaching allows consolidating the development of the specific competences of a professional career, using the educational laboratory to channel the achievement of performances, with a complex and systemic vision, understanding and assuming the onto-epistemological aspects of university education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Oscar Gutiérrez Huamaní, Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga

    Docente e investigador en ciencias de la educación, actividad física y salud. Doctor en Ciencias de la motricidad por la Universidad Estatal Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), Ciudad de Rio Claro, Sao Paulo, Brasil. Magister en Educación Física por la Universidad Mayor de San Marcos del Perú

  • Delia Ayala Esquivel, Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga

    Docente e investigador en Ciencias de la Educación, actividad física y salud. Doctora en Educación por la Universidad César Vallejo del Perú. Magister en Educación, con mención en Docencia y Gestión Educativa por la Universidad César Vallejo del Perú.

References

Álvarez, J. M. (2008). Evaluar el aprendizaje en una enseñanza centrada en competencias. En Gimeno, J. (Comp.) Educar por competencias ¿qué hay de nuevo?, Madrid, Morata, pp.206–233. Dialnet métricas, 206-234. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2752019

Azevedo, D. A., Reis, J. D., Pinto, P., Pereira, C. M., Azevedo, C., & Campos, E. L. (2017). Uso de la casuística en el proceso de enseñanza-aprendizaje de bioética en la salud. Revista bioét, 25(1), 82-88.

Castillo, S., & Cabrerizo, J. (2010). Evaluación educativa de aprendizajes y competencias. Madrid: Pearson educación, S.A.

Chomsky, N. (2013). El trabajo académico, el asalto neoliberal a las universidades y cómo debería ser la educación superior. Bajo el Volcán, 13(21), 121-134.

Coronel, M. A. (2007). Reflexiones sobre la evaluación de materias de humanidades. En B. C. Salinas, La evaluación de los estudiantes en la Educación Superior (págs. 23-29). Valencia: Universitat de Valencia.

España, J. N. (2017). La educación popular y el desarrollo de las organizaciones sociales. Revista Iberoamerican de producción académica y gestión educativa, 4(8), 1-26.

Ferrer, C. (2007). La evaluación en los laboratorios de física: una tradición renovada trasladable a otras materias. En B. &. Salinas, La evaluación en los laboratorios de física: una tradición renovada trasladable aLa evaluación de los estudiantes en la Educación Superior (págs. 30-36). Valencia, España: Universitat de Valencia.

Guanipa, L. (2017). Realidad socioeducativa universitaria desde la onto-epistemología a la luz de la gestión del conocimeinto. Revista Arjé, 12(22), 241-248.

Guerrero, C., & Jiménez, M. L. (2011). Una visión estratégica de los recursos humannos en base a competencias. INCEPTUM, VI(10), 323 - 333.

Levi-Montalcini, R. (14 de Mayo de 2005). Vivimos dominados por impulsos de bajo nivel, como hace 50.000 años. El Pais. (E. González, Entrevistador) Obtenido de https://elpais.com/diario/2005/05/15/domingo/1116129153_850215.html

Moreno, T. (2012). La evaluación de competencias en educación. Sinéctica Revista electrónica de educación, 1-20.

Morín, E. (2011). introducción al pensamiento complejo. Barcelona, España: Gedisa.

Obando, J. A. (2014). Evaluación de competencias. Memorias, 12(22), 73-79.

OECD. (7 de Octubre de 2002). Organisation de Coopération et de Développement Economiques. Obtenido de OECD.org: https://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/definitionandselectionofcompetenciesdeseco.htm

Rojas, M. (2009). De la enseñanza basada en procesos mentales al neuroaprendizaje: evidencias biológicas. Ingeniería y Sociedad UC, 4(2), 74-82.

Salinas, B., Costillas, C., & (Cood.). (2007). La evaluación de los estudiantes en la Educación Superior. Valencia, España: Universitat de Valencia.

SINEACE. (Octubre de 2016). SINEACE. Recuperado el 1 de Abril de 2020, de Sistema Nacional de Evaluacicón, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa: https://www.sineace.gob.pe/wp-content/uploads/2014/08/Anexo-1-nuevo-modelo-programas-Resolucion-175.pdf

SINEACE. (Mayo de 2017). SINEACE. (S. P. Collado, Ed.) Recuperado el 31 de Marzo de 2020, de Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa: https://www.sineace.gob.pe/acreditacion/acreditacion-educacion-superior-universitaria/

Torres, A., & Lugo, A. (2020). Hacia una nueva ciencia, desde la visión de Morín y Martínez Miguelez. Revista REDINE, 12(1), 37-43.

Published

2021-01-01

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

The Teaching - Learning – Evaluation Process (PEAE) a Universitary Didactic. (2021). Horizonte De La Ciencia, 11(20), 243-254. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.20.781