Desafíos del modelo colombiano pedagógico para las habilidades lectoras en primer grado de la educación básica primaria
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2020.18.420Abstract
The objective of this article is to investigate the challenges for the development of reading skills in the first cycle in Primary Basic Education. It is based on the characterization of reading skills in Primary Basic Education in Colombia. The methodology applied consisted in the revision of institutional documents, such as the Institutional Educational Project and classroom plans; interviews and surveys to teachers and managers and a pedagogical test to first grade students. The correspondence between the indications of the normative documents and their concretion in the institutional educational projects in Cali was investigated, as well as their implementation and results achieved in the students. The results achieved reveal a contradiction regarding the Colombian educational model on the development of reading skills at the national level and the reality of educational practice; In addition, significant differences were evidenced when the playful activity is introduced.Downloads
References
Ardila, I., Castaño, A. I., & Tamayo , G. (2010). Estrategias lúdico pedagógicas para el fortaleciendo de la comprensión lectora.: Fundación universitaria los libertadores- facultad de ciencias de la educación. Arias. Armenia- Quindío. Colombia.
Balmaseda, N. O. (2012). Estado actual de la enseñanza de la lengua, la lectura y la escritura a escala mundial. La Habana: Gente Nueva.
Barboza, P., Delhi, F., & Peña, G. (2014). El problema de la enseñanza de la lectura en educación primaria, 18(59), 133–142. Venezuela
Cassany, D., Luna, M., & Sanz, G. (1998). Enseñar lengua (4ta ed). Barcelona: Grao.
Castro, D., & Marimón, R. (2015). Juguemos con ABC: Estrategia lúdica pedagógica para enseñar a fortalecer los procesos de lectura y escritura en niños de 5 a 7 años. Universidad de Cartagena. Colombia
Castro, J., Robledo,R., Tello, P. (2017). Uso de b-learningen educación primaria para desarrollar la habilidad lectora. Revista de Investigación Educativa de la Escuela de Graduados en Educación. Núm. 14. Recuperado de http://rieege.tecvirtual.mx/
Cajiao, F., López, I. Betancourt, M., Gómez, L., Tobón, A. Cabrera, A., Gómez, C. (2007).
Lineamientos Primer ciclo de educación formal en Bogotá De preescolar a 2° grado de primaria. Colombia
Delgadillo, C. , & Chacón, J. (2014). La lúdica como estrategia didáctica para el fortalecimiento de la lectura y la escritura. Bogotá Colombia
Farías, D., & Rojas, F. (2010). Paradigmas. Retrieved from http://www.scielo.org.ve/scielo
García, G. (2002). Compendio de pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación.
Gómez, T. (2015). La actividad lúdica como estrategia pedagógica para fortalecer el aprendizaje en los niños de la Institución educativa Niño Jesús de Praga. Ibagué- Tolima. Colombia
Ministerio de Educación Nacional. (1994). Ley General de educación, Ley 115. Colombia. Congreso de la República de Colombia
Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje,
Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Ministerio de Educación Nacional. Colombia. MEN.
Ministerio de Educación Nacional. (2016). Derechos Básicos de Aprendizaje. Ministerio de
Educación Nacional. Colombia. MEN.
Ministerio de Educación Nacional. (2015). Malla de aprendizaje de Lenguaje. Ministerio de
Educación Nacional. Colombia. MEN.
Piñera, C. (2007). Modelo Lúdico para la comprensión de la Edad de Oro en los escolares de 6to grado. Instituto Superior pedagógico Rafael María de Mendive. Pinar del Rio Cuba.
Salmerón y Gutíerrez (2012). Estrategias de comprensión lectora: Enseñanza y evaluación de
Educación primaria. Universidad de Granada. Granada España
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Horizonte de la Ciencia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.