PROJECT-BASED LEARNING IN ACHIEVING STUDENTS' RESEARCH SKILLS IN TIMES OF COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2023.24.1903Keywords:
Project-based learning, research skills, teaching, learningAbstract
The objective of this study was to determine the influence of Project-based learning (PBL) as a learning strategy on the achievement of research competencies of students in the fifth cycle of Mathematics, Computing and Informatics Professional Career in the Faculty of Education Science at National University of Huancavelica. The scientific method, development tests and a technical report were used to obtain the results. It was found that the application of PBL had a positive and significant influence on the achievement of the research competencies of the students, who moved from the pre-formal domain level to the resolution domain, and reached the receptive domain level in terms of technological investigative competencies; However, none reached the strategic level. These findings suggest that PBL can be an effective strategy to improve learning and the achievement of research competencies in students
Downloads
References
Aritio, R., Berges, L., Bustos, V., Cámara, T., Cárcamo, M. E., Domínguez, M., Domínguez, R., Elvira, C., Estalayo, A., Fernández, A., Fraile, S., Gamón, V. J., Gómez, I., Gordillo, S., Hamdoun, D., Iglesias, A., López, M., Mallén J., Martín J,… Sánchez, C. (2021). Iniciación al Aprendizaje Basado en Proyectos Claves para su implementación. Universidad de la Rioja. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7760268
Castillo, S. (2011). Evaluación de competencias investigativas. XIII Conferencia Interamericana de Educación Matemática. Recife.
Crespí, P., García-Ramos, J. M. y Queiruga-Dios, M. (2020). Project-Based Learning (PBL) and Its Impact on the Development of Interpersonal Competences in Higher Education. Revista de Nuevos Enfoques en la Investigación Educativa, 11 (2), 259-276. ISSN 2254-7339. DOI: http://dx.doi.org/10.7821/naer.2022.7.993. Disponible en: https://naerjournal.ua.es/article/view/993
Flores-Fuentes, G. y Juárez-Ruiz, E. L. (2017). Aprendizaje basado en proyectos para el desarrollo de competencias matemáticas en Bachillerato. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(3), 71-91. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.721
Flores Valero, M., & Delgado Freire, O. (2019). El desarrollo de competencias intelectuales en los estudiantes universitarios y su impacto en la calidad del aprendizaje. Opuntia Brava, 11(1), 180-185. http://200.14.53.83/index.php/opuntiabrava/article/view/709
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2010). Metodología de la Investigación. (Quinta Edición). México: MacGraw-Hill.
Luque Enciso, D., C.A. Quintero Díaz, y F. Villalobos Gaitán. (2012). Desarrollo de competencias investigativas básicas mediante el aprendizaje basado en proyectos como estrategia de enseñanza. Actualidades Pedagógicas, (60), 29-49. https://ciencia.lasalle.edu.co/ap/vol1/iss60/2/
Malpartida Márquez, J. D. (2018). Efecto del aprendizaje basado en proyectos en el logro de habilidades intelectuales en estudiantes del curso de contabilidad superior en una universidad pública de la región Huánuco. (Tesis maestría), Universidad Peruana Cayetano Heredia. http://repositorio.upch.edu.pe/handle/upch/1515
Márquez-Specia, M. N., Josefina Guerrero-García, J. y Navarro-Rangel, Y. (2019). Desarrollo de las competencias investigativas: una prioridad para la educación superior. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. https://icuap.buap.mx/sites/default/files/revista/2019/02/05Compe_Investigativas.pdf
Martínez, S. F., Medina, F. R. y Salazar, L. A. (2018). Desarrollo de competencias investigativas en los estudiantes. Opuntia Brava, (10),1. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/images/vol10/num1/vol10num1art31.pdf
Martí, J. A., Heydrich, M., Rojas, M. & Hernández, A. (2012). Aprendizaje basado en proyectos: una experiencia de innovación docente. Revista Universidad EAFIT, 46(158), 11-21. https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidad-eafit/article/view/743
Ministerio de Educación de Chile (2021). Aprendizaje basado en proyectos un enfoque pedagógico para potenciar los procesos de aprendizaje hoy. EducarChile. https://fch.cl/wp-content/uploads/2021/10/ABP-un-enfoque-pedagogico-para-potenciar-aprendizajes.pdf
Montoya, J. (2006). Origen, concepto y tipos de competencias. http://es.slideshare.net/joma72/origen-concepto-y-tipos-de-competencias.
Ollarves, Y. C. y Salguero, L. A. (2009). Una propuesta de competencias investigativas para los docentes universitarios. Laurus, vol. 15, núm. 30, mayo-agosto, 2009, pp. 118-137. Universidad Pedagógica Experimental Libertador Caracas, Venezuela. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76120651006
Poma, D. M. (2022). Hábitos de estudio y habilidades investigativas en estudiantes de la carrera profesional de Ciencias Sociales y Desarrollo Rural de la Universidad Nacional de Huancavelica. (Tesis). Universidad Nacional de Huancavelica
Rodríguez, F. C. (2018). Aprendizaje basado en proyectos en el nivel de competencias investigativas en estudiantes del Instituto Pedagógico, Trujillo, 2017. Tesis. Universidad César Vallejo.
Rodríguez-Sandoval, E., Vargas-Solano, É. M. y Luna-Cortés, J. (2010). Evaluación de la estrategia aprendizaje basado en proyectos. Educación y Educadores, (13) 1, 13-25. Universidad de La Sabana Cundinamarca, Colombia. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83416264002
Silvestre, I y Huamán, C. (2019). Pasos para elaborar la investigación y la redacción de la tesis universitaria. Lima: San Marcos
Thomas, J. (2000). A review of research on project-based learning. Recuperado de http://www.bobpearlman.org/BestPractices/PBL_Research.pdf
Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Colombia: Ecoe
Toledo, P. y Sánchez, J. M. (2018) Aprendizaje Basado en proyectos: una experiencia universitaria. 22(2), 471-491. DOI: 10.30827/profesorado.v22i2.7733
UNICEF (2020). El Aprendizaje Basado en Proyectos en PLANEA. Enfoque general de la propuesta y orientación para el diseño colaborativo de proyectos. Buenos Aires, julio 2020. https://www.unicef.org/argentina/media/10171/file/planea-ABP.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.