El trabajo independiente, dinámica de su tratamiento en diferentes escenarios de aprendizaje
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2023.25.1800Keywords:
teaching methods, education and training, knowledge managementAbstract
Independent work is analyzed from multiple dimensions, in this work a theoretical and practical analysis of this method is carried out, emphasizing the need to motivate the student from the orientations. The objective is to expose experiences on the use of variants of independent work in different educational settings, which makes it more motivating for its execution. It was experimented in the first year of the Bachelor's degree in Preschool Education, in the subject Introduction to the Specialty. Due to its effectiveness, methodological activities were developed at the University, the proposed dynamics were experimented and extended to 27 subjects.
Downloads
References
Almoguea Fernández, M., Hernández Castellano, M., & Terrero Matos, W. (2018). El método de enseñanza trabajo independiente en la disciplina Zootecnia General. Conrado, 14(65), 374-380.
Márquez Molina, G. O., Tarajano Roselló, A. O., Mariano Mateo, A., y Scrich Vázquez, A. (2013). Estrategia didáctica para el desarrollo del trabajo independiente de la asignatura Metodología de la Investigación Cualitativa en Salud. Humanidades Médicas, 13(2), 498-525.
Ministerio de Educación Superior. (2018). Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior. Resolución No. 2/2018. En Gaceta Oficial. No. 25. Cuba.
Montes de Oca Recio, N., & Machado Ramírez, E. F. (2011). Estrategias docentes y métodos de enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior. Humanidades Médicas, 11(3), 475-488.
Rodríguez Pupo, N., Rodríguez Moreno, A. (2017). El Perfeccionamiento del Trabajo Independiente en la Universidad. Hallazgos 21, 2(1) ,75- 81.
Rodríguez Cobián, A. A. (2009) El trabajo independiente en los estudiantes de medicina y la enseñanza de la propedéutica clínica, en el contexto del policlínico universitario. Ciencia y Sociedad, 34(1), 133-146.
Román Cao, E. (2011). Modelo didáctico para perfeccionar el trabajo Independiente en la modalidad de estudio semipresencial. (Tesis doctoral). Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Sancti Spíritus.
Roman, E., y Herrera, J. I. (2010). Aprendizaje centrado en el trabajo independiente. Educación, 13(1), 91–106.
Rouco Z. (2014). Aprendizaje desarrollador centrado en el trabajo independiente. Universidad y Sociedad, 45-51.
Silvestre Oramas, M. y Rico Montero, P. (2003) Proceso de enseñanza-aprendizaje. En: Compendio de Pedagogía. Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana.
Universidad de Colima. Dirección General de Educación Superior. (2016). Criterios para el manejo del trabajo Independiente de los estudiantes de nivel Superior. Recuperado de: https://portal.ucol.mx/content/micrositios/227/file/Criterios_Trabajo_Independiente.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.