The process of academic, professional and labour orientation as a path to construction and reconstruction. A proposal of program possible
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2023.24.1680Keywords:
Academic, Labour and Professional OrientationAbstract
The purpose of this essay is to define and evaluate the process of construction and reconstruction of the identity of teenagers, young people or adults of different socioeconomic and cultural levels. Likewise, the design of an Academic, Labour, and Professional Orientation Program (ALPOP) is proposed, which can be established in four stages by the Department of University Orientation (DUO). The accompaniment or intervention will facilitate the acquisition, incorporation, review, and development of the necessary competencies to be able to achieve the construction and reconstruction of their personal, academic, professional, work identity in a process of integral evolution.
Downloads
References
Alarcón, H. B. (2021). OIT. Perspectivas sociales y del empleo en el mundo. Pensamiento universitario, 31, 23-23.
Álvarez González, M. y Sánchez-García, M. F. (2017). Concepto, evolución y enfoques clásicos de la orientación profesional. En M. F. Sánchez - García (Ed.), Orientación para el desarrollo profesional (1st ed.). Madrid: UNED, Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Álvarez Pérez, P. R., López Aguilar, D. y Pérez-Jorge, D. (2015). El alumnado universitario y la planificación de su proyecto formativo y profesional. Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 395-419.
Blanco, R. (2006). La equidad y la inclusión social: uno de los desafíos de la educación y la escuela hoy. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(3), 1-15.
Cano, B. (1998). La ética: arte de vivir. Bogotá: Paulinas.
Castañeda Cantillo, A. E. y Niño Rojas, J. A. (2005). Procesos y procedimientos de orientación vocacional/profesional/laboral desde una perspectiva sistémica. Hallazgos, (4), 144-165
Castells, M. (2001). La Galaxia Internet: reflexiones sobre Internet, empresa y sociedad. Barcelona: Plaza y Janés.
Castro Solano, A. (2010). Fundamentos de Psicología Positiva. Buenos Aires: Editorial Paidós.
Clerici, C. y Lucca, L. S. (2020). La tutoría entre pares y la figura del tutor en el primer año de la formación docente no universitaria: la mirada del ingresante. Revista Argentina de Educación Superior, 12(20), 13-26.
UNESCO (2005). Informe Mundial. Hacia las sociedades del conocimiento. París: Publicaciones Unesco.
Fernández, M. V. L. y Herrera, S. S. (2018). Relación entre la madurez vocacional y la motivación hacia el aprendizaje académico. Revista INFAD de Psicología/International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 21-30. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2018.n1.v1.1150
García Ripa, M. I (2018). Programa de tutorías de la Pontificia Universidad Católica Argentina: evaluación y propuestas de mejora desde la perspectiva de la orientación educativa. Tesis doctoral en Educación. Madrid: UNED, Universidad Nacional de Educación a Distancia. Escuela Internacional de Doctorado. Programa de Doctorado en Educación
Goldenhersh, H., Coria, A., y Saino, M. (2011). Deserción estudiantil: desafíos de la universidad pública en un horizonte de inclusión. Revista Argentina de Educación Superior, 3, 97-120.
Herreras, E. B. (2004). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica: modelo de intervención por servicios. Revista Iberoamericana de Educación, 34(1), 1-12.
Klappenbach, H. A. (2005). Historia de la orientación profesional en Argentina. Orientación y Sociedad, 5(5), 37-48.
Krüger, K. (2006). El concepto de sociedad del conocimiento. Revista bibliográfica de geografía y ciencias sociales, 11(683), 1-14.
López Díaz, B. B. (2014). Factores y etapas del proceso de formación y orientación vocacional y profesional. Revista Publicando, 1(1), 72-85.
Mesurado, B. (2017). Psicología Positiva. En Diccionario Interdisciplinar Austral, editado por Claudia E. Vanney, Ignacio Silva y Juan F. Franck. URL=http://dia.austral.edu.ar/Psicología_positiva
Moreno, J. E. y de Faletty, R. (2015). Claves para la evaluación y orientación vocacional. Buenos Aires: Editorial Lugar.
Pizzi, D. (2020). Responsables del cambio. Educar en la Diversidad. Actualidad Universitaria. Publicación bimestral del Consejo Interuniversitario Nacional de Argentina, (84), 2. https://www.utn.edu.ar/images/2020/SAE/riddhh/revista_84_CIN.pdf
RAE (2001). Diccionario de la lengua española. Madrid: Real Academia Española.
Romero, S. (2009). El proyecto profesional y vital. En Luis Sobrado y Alejandra Cortés (coords.), Orientación Profesional. Nuevos escenarios y perspectivas (pp. 111-119. Barcelona: Biblioteca Nueva.
Sánchez García, M. F. (coord.) (2017). Orientación profesional y personal. Madrid: UNED, Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Sánchez García, M. F., (coord.) y Álvarez González, M. (2012). Bases teórico-prácticas de la orientación profesional. Madrid: UNED, Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Seligman, M. (2003). La auténtica felicidad. Barcelona: Vergara.
Trillo. F., Zabalza, M. A., y Vilas, Y. (2017). Estudiar en la universidad: Un momento especial en la vida. Revista Argentina de Educación Superior, 14, 144-164.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.