Epistemological consistency of the postgraduate theses in education of the National University of Central Peru

Authors

  • Mario Rudi Hilario Márquez Universidad Nacional del Centro del Perú
  • Zulema Mónica Calzada Flores

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2023.24.1678

Keywords:

Education, epistemological consistency, postgraduate, thesis

Abstract

The research sought to determine the level of epistemological consistency of the postgraduate theses of the Faculty of Education at National University of Central Peru. It is a study with a quantitative approach, basic type, descriptive level, with a non-experimental design. The content analysis technique was used and a double-entry matrix as an instrument. The sample, non-probabilistic and by quotas, consisted of 47 postgraduate theses from the 2017-2019 period. Obtaining 15,5 as a vigesimal average, it was concluded that the level of epistemological consistency of the theses is high.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado, C. (2005). Epistemología. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú.

Árraga & Añez (2003). Aprendizaje, Enfoques Epistemológicos y Estilos de Pensamiento.https://es.scribd.com/document/434302188/Aprendizajeenfoquesepistemolgicosypensamiento

Ayer, A. (1978). El positivismo lógico. Fondo de Cultura Económica, México.

Bunge, M. (2002). Epistemología. Edit. Ariel, España.

Bunge, M. (2007). Diccionario de Filosofía. Siglo XXI Editores, México.

Camacho, H. (2000). Enfoques epistemológicos y secuencias operativas de investigación. Venezuela. http://padron.entretemas.com.ve/Tesistas/TesisHermelinda.pdf

Carli, A. (2014). Bases epistemológicas para la investigación científica. Editorial Biblos, Argentina.

Casas, R. y Matta, C. (2006). El método científico. Editorial Mantaro. Perú.

Cencia, O. (2017). Tesis doctorales en educación en universidades públicas de la región central del Perú́ 2010-2015. Tesis doctoral UNCP, Huancayo.

Guba, E. y Lincoln, Y. (2020). Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa. En Denman, C. & Haro, H. (Eds.). Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social. El Colegio de Sonora, México. 113-146.

Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta, Editorial Mc Graw Hill, México.

Martínez, J. & Cantillo, E. (2013). Análisis de enfoques epistemológicos en tesis doctorales relacionadas con el marketing y el emprendimiento. En Escenarios. 11, (2), 47-51. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4735072

Maita, M. (2017). Estilos de Pensamiento y Enfoques Epistemológicos. Revista Scientific. 3 (7), 374/393. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2018.3.7.19.374-393

Moulines, U. (1982). Exploraciones metacientíficas. Alianza Editorial, España.

Ñaupas, H., Mejía, E., Novoa, E. & Villagómez. (2014). Metodología de la investigación. Ediciones de la U, Colombia.

Padrón, J, (1998). La estructura de los procesos de investigación. U.S.R. Decanato de Postgrado. Caracas - Venezuela.

Padrón, J, (2007). Tendencias epistemológicas de la investigación científica en el Siglo XXI. Cinta de Moebio. U. S. R. Venezuela.

Parra, M. (2005). Fundamentos epistemológicos, metodológicos y teóricos que sustentan un modelo de investigación cualitativa en las ciencias sociales. Universidad de Chile. Tesis doctoral. https://cupdf.com/document/fundamentos-epistemologicos-metodologicos-y-teoricos-que-sustentan-un-modelo-de-investigacion-cualitativa-en-las-ciencias-sociales.html

Piscoya, L. (2009). El proceso de la investigación científica. Fondo Editorial UIGV, Lima, Perú.

Popper, K. (1980). La lógica de la investigación científica. Editorial Tecnos, España.

Salazar, A. (1967). Iniciación filosófica. Editorial Universo, Lima, Perú.

Yáñez, P. (2018). Estilos de pensamiento, enfoques epistemológicos y la generación del conocimiento científico. Revista Espacios. 39 (51). https://www.revistaespacios.com/a18v39n51/a18v39n51p18.pdf

Zepeda, J. & Pesci, A. (2018) La matriz de operacionalización del problema científico: Una herramienta para asegurar la coherencia epistemológica. VI Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales. URL: http://elmecs.fahce.unlp.edu.ar/vi-elmecs/actas/ponencias-por-titulo-2018

Downloads

Published

2023-01-01

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

Epistemological consistency of the postgraduate theses in education of the National University of Central Peru. (2023). Horizonte De La Ciencia, 13(24), 69-84. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2023.24.1678