Pedagogical Creativity in Basic Childhood Education in Latin America: a Systematized Review
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.23.1473Keywords:
Pedagogical creativity, early childhood education, critical thinking, educational innovation, methodological strategiesAbstract
The purpose of this research was to systematically review studies on pedagogical creativity at the basic educational level - infant in the Latin American context. This work began with a search in the Scopus, Scielo, Ebsco and ProQuest databases, between the years 2011 and 2020. The analysis of the selected studies showed aspects such as: a) Pedagogical creativity seeks the transformation of teaching practice through the use of innovative strategies during the educational process, b) The innovative methodologies used by teachers in the classroom stimulate in students the development of a creative and critical mentality to solve challenging situations, c) The inadequate conceptualization of creativity in some Teachers generate difficulties in the improvement of pedagogical practice and in the learning of schoolchildren, which is why continuous training is suggested. Concluding that, in recent years, publications on the subject of pedagogical creativity in basic early childhood education tend to rise, with Colombia standing out for having a greater number of scientific productions. Regarding the methodological aspect, it was identified that the qualitative approach, phenomenological design and action research are the most used by the authors. Finally, it was shown that the application of creative and innovative methodological strategies by teachers had a positive impact on student learning.
Downloads
References
Acuña, M., Barragán, J. & Triana, D. (2020). Crea tu estrategia, video juego para potenciar la creatividad en niños en edad inicial. Zona Próxima https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/zona/article/view/11059
Arámbula S. (2017). Creatividad e innovación desde la perspectiva de un docente. Investigación REVINPOST Postgrado. http://revistas.upel.digital/index.php/revinpost/article/view/6257
Araya, P., Giaconi, V. y Martínez, M. (2019). Pensamiento matemático creativo en aulas de enseñanza primaria: entornos didácticos que posibilitan su desarrollo. Calidad en la educación. https://dx.doi.org/10.31619/caledu.n50.717
Balderas, I. (2017). Aportes de la investigación cualitativa a la investigación educación. Congreso Nacional de Investigación Educativa COMIE. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/0503.pdf
Bravo, R. (2021). La declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. https://ccamposhugf.files.wordpress.com/2021/04/prisma_2020_statement_definitivo-espanol-completo.pdf
Betancour J. (2020). Creatividad en la educación: educación para transformar. Revista Psicología Científica. Com. https://www.psicologiacientifica.com/creatividad-en-educacion/
Blanquiz, Y. y Villalobos, M. (2018) Estrategias de Enseñanza y Creatividad del Docente en el área de Ciencias Sociales de Instituciones Educativas de Media de San Francisco. Telos Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales. https://www.redalyc.org/jatsRepo/993/99356889008/html/index.html
Borislavovna, N. (2017). Desarrollo de la creatividad en la primaria a partir del cuento musical. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo. https://doi.org/10.23913/ride.v7i14.284
Cárdenas, L. (2019). La creatividad en la educación en el siglo XXI. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía. https://doi.org/10.15332/25005421.5014
Cassotti, M., Camarda, A., Poirel, N., Houdé, O., y Agogué,M. (2016). Fixation effect in creative ideas generation: opposite impacts of example in children and adults. Revista ELSEVIER. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1871187115300353
De la Torre, S. (2003). Dialogando con la creatividad. De la identificación a la creatividad paradójica. Octaedro ediciones. https://doi.org/10.18172/con.553
Elisondo R. (2015). La creatividad como perspectiva educativa cinco ideas para pensar los contextos creativos de enseñanza y aprendizaje. Actualidades Investigativas en Educación. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i3.20904
Gamboa, R., Jiménez, G., Peña, N., Gaete, C. y Aguilera, D. (2018). Prácticas corporales e innovación en educación infantil (0-6 años): análisis crítico desde la mirada de expertos. Revista Brasileira de Ciencias do Exporte. https://doi.org/10.1016/j.rbce.2018.03.010
García, G. (2015). La investigación en la formación docente inicial. Una mirada desde la perspectiva socio transformadora. Revista Multidisciplinaria del consejo de Investigación Saber. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-01622015000100017
García, V., García, C., Garcés, E. y Corbalán, J. (2021). La creatividad en el deporte:una revisión sistemática. Cuadernos de Psicología del Deporte. https://revistas.um.es/cpd/article/view/468251/304181
Gonzáles, K., Arias, C. y López, V. (2019).Una revisión teórica de la creatividad en función de la edad. Papeles del Psicólogo. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2019.2901
Gonzales, M. (2020). La creatividad en el aula. Presencia Universitaria. https://doi.org/10.29105/pu7.13-6
Grando, R. y Lopes, C. (2020). Insubordinación creativa de profesores que proponen estadísticas y problemas de probabilidad a los niños. Springer Link. https://doi.org/10.1007/s11858-020-01166-6
Grant, M.; Booth, A. (2009). A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies”. Health Information and Libraries Journal. https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x
Hernández, A. y Hernández, L. (2012). Ecosistemas escolares para el desarrollo del pensamiento creativo en los niños. Praxis y Saber. https://doi.org/10.19053/22160159.2007
Jiménez, I. (2015). Pedagogía de la creatividad viable: un camino para potencializar el pensamiento crítico. Opción. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31045568035
López, R. (2017). Estrategias de enseñanza creativa. Red de Bibliotecas Virtuales de Ciencias Sociales de América Latina y El Caribe CLACSO. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/fceunisalle/20180225093550/estrategiasen.pdf
Mañero, J. (2018). Intercreatividad y aprendizaje: revisión sistemática del concepto y sus diferentes aplicaciones en el ámbito educativo. 1st International Congress on Vulnerability and Digital Culture. http://congreso.provuldig.com/ponencia/intercreatividad-y-aprendizaje-revision-sistematica-del-concepto-y-sus-diferentes-aplicaciones-en-el-ambito-educativo/#
Medina, N., Velázquez, M., Alhuay J. y Aguirre, F. (2017). La Creatividad en los Niños de Prescolar, un Reto de la Educación Contemporánea. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.2.008
Mejía, M, y Massani, J. (2019). El desarrollo de la creatividad en niños de la educación básica primaria. Un desafío para la educación en Colombia. Revista pedagógica de la Universidad de Cienfuegos – Conrado. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000300069&lng=es&tlng=es.
Momo, M. y Martínez, A. (2017).Trabajo Pedagógico Creativo en Educación Infantil frente a la cultura de medios y consumo. Educação em Revista https://doi.org/10.1590/0102-4698160893.
Morales, M. y Sánchez, M. (2017). Fortalecimiento de la creatividad en la educación preescolar orientado por estrategias pedagógicas basadas en el arte y la literatura infantil. Zona Próxima. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/zona/article/view/8377
Moreno y Forero (2016). Estudio comparado sobre el concepto de creatividad entre estudiantes universitarios de pedagogía de Chile Y Colombia. Iberoamericana Corporación Universitaria. https://horizontespedagogicos.ibero.edu.co/article/view/18202/898
Mosteiro, M. y Porto, A. (2017). La investigación en educación. Editora UESC. http://books.scielo.org/id/yjxdq/pdf/mororo-9788574554938-01.pdf
Neves, M. y Branco, A. (2015). Creatividad en la educación infantil: contribuciones de la psicología cultural para la investigación de concepciones y prácticas de educadores. Estudos de Psicologia UFRN. https://doi.org/10.5935/1678-4669.20150018.
Núñez, L., Gallardo, D., Aliaga, A. y Díaz, J. (2020). Estrategias didácticas en el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de educación básica. Revista Iberoamericana de Desarrollo Humano y Social - Eleuthera. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/eleuthera/article/view/2560
Rojas, D., Vilaú, Y. y Camejo, M. (2018). La instrumentación de los métodos científicos en los investigadores potenciales de las carreras pedagógicas. Mendive, revista de educación. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962018000200238
Sánchez, F. (2018). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: Consensos y disensos. Revista digital de investigación en docencia universitaria. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2019.644
Sánchez, M. (2020). La Influencia de la Creatividad en la Enseñanza-Aprendizaje de las Matemáticas en Educación Infantil. Revista Iberoamérica sobre Calidad, Eficacia y Cambio en la Educación REICE. http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol10num2/art5.pdf
Sosa A. (2019). Una mirada a la creatividad del docente desde una práctica pedagógica reflexiva. Cultura Educación y Sociedad. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.10.2.2019.11
Suarez, N., Delgado, K., Pérez I. y Barba M. (2019) Desarrollo de la creatividad y el talento desde las primeras edades. Componentes curriculares de un programa de maestría en educación. Formación Universitaria. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000600115
Tunjo, L. López, V. y Llamas, F. (2017). Estudio comparativo entre las metodologías creativas: «lista de chequeo» y «enseñar por curiosidad» para la mejora de la creatividad desde las ciencias naturales. Praxis Pedagógica. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.17.21.2017.37-63
Villalobos, V., Ávila, J. y Olivares, O. (2016). Aprendizaje Basado en Problemas en química y el pensamiento crítico en secundaria. Revista mexicana de investigación educativa. https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/79
Valero, J. (2019). La creatividad en el contexto educativo: Adiestrando capacidades. Tecnología, ciencia y educación. https://doi.org/10.51302/tce.2019.289
Violant, V. Zwierewicz, M. y Bortolanza, M. (2020) Escuelas creativas, justicia social y transdisciplinariedad: revisión sistemática. Poliphonía. https://doi.org/10.5216/rp.v31i1.66945
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.