Petracomline Strategy in Entrepreneurial Soft Skills in Students of the IESTP "Andrés Avelino Cáceres Dorregaray", Huancayo

Authors

  • Mariella Salcedo Núñez Universidad Nacional de Huancavelica
  • Zeida Patricia Hoces La Rosa Universidad Nacional de Huancavelica
  • Carlos Fernando López Rengifo Universidad Nacional del Centro del Perú
  • Lizardo Chachi Montes Universidad Nacional de Huancavelica

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.23.1472

Keywords:

Soft skills, entrepreneurial strategies, knowledge management

Abstract

In the investigation, it was contrasted to hypothesize "The application of the PETRACOMLINE strategy significantly improves the level of knowledge of the entrepreneurial soft skills of two students of a Public Technological Higher Education Institute of the Junín region". It was investigated with a quantitative approach and with a quasi-experimental design, in a sample of 60 students. Six sessions were held, with six extracurricular tasks, to develop six skills, applying a test to measure or knowledge about soft skills at the end of the experiment, obtaining as a result that the experimental group presented a better level of knowledge than the control group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mariella Salcedo Núñez, Universidad Nacional de Huancavelica

    Mariella Salcedo Núñez, Universidad Nacional de Huancavelica/ Programa de doctorado en Ciencias de la Educación; Escuela de Posgrado de la Facultad de Ciencias de la Educación; Huancavelica, Huancavelica, Perú.

  • Zeida Patricia Hoces La Rosa, Universidad Nacional de Huancavelica

    Zeida Patricia Hoces La Rosa, Universidad Nacional de Huancavelica; Carrera Profesional Ciencias Sociales y desarrollo rural / Programa de Doctorado en Ciencias de la Educación de la Facultad de Ciencias de la Educación; Huancavelica, Huancavelica, Perú.

  • Carlos Fernando López Rengifo, Universidad Nacional del Centro del Perú

    Carlos Fernando López Rengifo, Universidad Nacional del Centro del Perú, Carrera Profesional de Ciencias Matemáticas e informática/ Programa de Doctorado en Educación, Departamento de Educación; Huancayo, Junín, Perú.

  • Lizardo Chachi Montes, Universidad Nacional de Huancavelica

    Lizardo Chachi Montes, Universidad Nacional de Huancavelica/ Programa de doctorado en Ciencias de la Educación; Escuela de Posgrado de la Facultad de Ciencias de la Educación; Huancavelica, Huancavelica, Perú.

References

Cáceres, E., Peña, P., y Ramos, L. (2018). Las habilidades blandas y el desempeño laboral: un estudio exploratorio del impacto del aprendizaje formal e informal y la Inteligencia Emocional en el desempeño laboral de colaboradores de dos empresas prestadoras de servicios en el Perú. Universidad del Pacífico.

Cori, S., Oseda, J., y Vila, M. (2008). Metodología de la investigación. Pirámide.

Guerra, S. P. (2019). Una revisión panorámica al entrenamiento de las habilidades blandas en estudiantes universitarios. Psicología escolar y educacional. http://orcid.org/0000-0001-5367-5069

Hang, T., Laura, R., y Shaw, K. (2018). The Importance of Developing Soft Skill Sets for the Employability of Business Graduates in Vietnam: A Field Studyon Selected Business Employers. Journal of Education and Culture Studies, 32-45.

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill Education.

Illescas, J. M. (2019). Desarrollo de habilidades blandas como estrategia de mitigación a la automatización de la mano de obra en las empresas [Tesis de licenciatura]. Universidad del Azuay. http://dspace.uazuay.edu.ec/bitstream/datos/9506/1/15145.pdf

Marín, M. (2017). Estrategias para el fomento del espíritu emprendedor de los estudiantes de la Universidad Nacional Experimental Sur del Lago. UNESL.

Mejía, E. (2005). Técnicas e instrumentos de investigación. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Ortega, T. (2016). Desenredando la conversación sobre habilidades blandas. Banco de Desarrollo de América Latina.

Salcedo, M. (2019). Estrategia Petracomline. Universidad Nacional de Huancavelica.

Vargas, Z. (2009). La investigación aplicada: una forma de conocer las realidades con evidencia científica. Red de Revistas Científicas de América Latina, 33(1), 155-165.

Vera, F. (2016). Infusión de habilidades blandas en el currículo de la educación superior: clave para el desarrollo de capital humano avanzado. Revista Akademeia. 7(1), 53-73. http://revistas.ugm.cl/index.php/rakad/article/view/137

Published

2022-06-25

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

Petracomline Strategy in Entrepreneurial Soft Skills in Students of the IESTP "Andrés Avelino Cáceres Dorregaray", Huancayo. (2022). Horizonte De La Ciencia, 12(23). https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.23.1472