Design and Validation of an Instrument on the Understanding of Historical Time in High School Students

Authors

  • Javier Carrillo Cayllahua Universidad Nacional de Huancavelica

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.22.1073

Keywords:

History, understanding, historical time, temporal concepts

Abstract

The objective of the research is to design and validate an instrument for the evaluation of the understanding of historical time in high school students, based on the Critical Theory of History and based on the proposal of a theoretical model of historical time, which includes eight temporal concepts: 1) Chronology, 2) Periodization, 3) Succession, 4) Causality, 5) Duration, 6) Simultaneity, 7) Change 8) Continuity. The results of the validation and reliability of the instrument called Questionnaire on the understanding of historical time in high school students are presented. Validation was done through item - test correlation in a sample of 302 students, and the validity coefficient was established using Pearson's product moment formula. Reliability was obtained through the test - re test, applied to a sample of 100 students; establishing the reliability coefficient by means of the Pearson r formula and Student's t. It is concluded that the questionnaire has validity and reliability, so it is an instrument that allows evaluating the understanding of historical time as a mega-concept that integrates a set of temporal concepts of history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Javier Carrillo Cayllahua, Universidad Nacional de Huancavelica

    Javier Carrillo Cayllahua es docente e investigador en ciencias sociales, educación, currículo y didáctica. Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad Nacional del Centro del Perú, ciudad de Huancayo.

References

Aguirre, C.A. (2003). Antimanual del mal historiador o ¿cómo hacer una buena historia crítica? Tercera edición. Editorial Prehistoria. https://www.academia.edu/10447478/ANTIMANUAL_DEL_MAL_HISTORIADOR-CARLOS_AGUIRRE

Ariztegui, C. (2014). Desarrollo didáctico de una categoría del tiempo histórico: la simultaneidad. Una comparación del franquismo y otros regímenes dictatoriales contemporáneos. [Trabajo de fin de master. Master de formación del profesorado de educación secundaria. Universidad Pública de Navarra]. http://academica-e.unavarra.es/bitstream/handle/2454/14548/81262_Ariztegui%20Ibiricu,%20Carlos.pdf?sequence=1

Aróstegui, J. (1995). La investigación histórica: teoría y método. Editorial Crítica.

Blanco, A. (2008). La representación del tiempo histórico en los libros de texto de primero y segundo de la enseñanza secundaria obligatoria. Revista de investigación Enseñanza de las Ciencias Sociales, 7, 77-88. http://www.raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/126358/237116

Braudel, F. (1989). El Mediterráneo. El espacio y la historia. Editorial Fondo de cultura económica

Carretero, M.; Pozo, I. y Asensio, M. (1989). La enseñanza de las Ciencias Sociales. Gráficas Rogar.

Henao, B. (2002). A propósito de la relación ciencias sociales – tiempo. Revista Educación y Pedagogía, vol. XIV, mayo-agosto, 113-118. http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/view/5925/5335

Hernández, S. M. (2010). La historia en educación primaria. Innovación y experiencias educativas, 3 (31), 1-9.

Pagés, J. (1999). Las representaciones previas de los estudiantes de maestro de ciencias sociales, geografía e historia. Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, Nº 4, 161-178. http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/23928/1/num4_joan_pages. pdf

Pagés, J. y Santisteban, A. (1999). La enseñanza del tiempo histórico: una propuesta para superar viejos problemas. Universidad Autónoma de Barcelona/Universidad de Rovira. http://201.144.232.205/cired/docs/ae/pp/hs/aepphspt01pdf01.pdf

Pagés, J. y Santisteban, A. (2010). La enseñanza y el aprendizaje del tiempo histórico en la Educación Primaria. Cad. Cedes, Campinas, vol. 30 (82), 281-309. http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v30n82/02.pdf

Prats, J. (2001). Enseñar historia: Notas para una didáctica renovadora. Artes gráficas Rejas.

Santisteban, A. (2007). El tiempo histórico: representaciones y enseñanza. Estudio de casos de estudiantes de formación inicial. Asociación Universitaria del Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales.

Teruel, M. P. (1998). Sobre la comprensión de las nociones temporales en la educación secundaria obligatoria. Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia. Íber, 2 (15), 93-98.

Trepat, C. A. (1995). Procedimientos en Historia. Un punto de vista didáctico. Editorial Grao.

Trepat, C. A. (2006). Aplicación de categorías temporales y de tiempo histórico. Procedimientos en historia. Grao/Instituto de Ciencias de la Educación, Universidad de Barcelona, 233-247. http://rubenama.com/articulos/aplicacion_categorias_temporales_trepat.pd f

Torres, P. A. (1997). Concepciones temporales del profesor de Ciencias Sociales, Geografía e Historia del segundo ciclo de enseñanza secundaria obligatoria de la Comunidad Autónoma de Madrid. [Tesis doctoral. Universidad Nacional de Educación a Distancia UNED]. http://www.mastesis.com/tesis/concepciones+temporales+del+profesor+de+ciencias+sociales-2C:62962

Tuñón de Lara, M. (1991). Por qué la Historia. Editorial Salvat.

Ugarriza, N. (2001). Instrumentos para la Investigación Educacional. Editorial UNMSM.

Vilar, P. (1980). La Historia Hoy. Editorial Avance.

Published

2022-01-01

Issue

Section

Investigación en Educación

How to Cite

Design and Validation of an Instrument on the Understanding of Historical Time in High School Students. (2022). Horizonte De La Ciencia, 12(22), 123-131. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.22.1073