Narrative method - biographical in the educational investigation
Keywords:
Investigación educativa, arrativa, Narrativa, Experiencia educativaAbstract
The narrative-biographical method allows us to explore our knowledge about teaching practice and education in a different way, this method allows us to capture the genuine knowledge that a subject builds from his experience lived in different spaces and times, allowing us to understand the true essence of education. In this article we address the beginnings of the narrative - biographical method, from the perspective of the Chicago school, the essence of narrative and the importance in education, as well as the contributions it provides and finally the limitations in the field of research as a different way of generating knowledge.
References
Arfuch, L. (2007). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. México: Fondo de Cultura Económica.
Bolivar, A. (2002). ¿De nobis ipsis silemus?: Epistemología de la investigación biográfica-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(1). Recuperado de http://redie.uabc.mx/ redie/article/view/49/91.
Bolivar, A. (2014). Las historias de vida del profesorado. Voces y contextos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 62(19), 711-734.
Bolívar A. (2012). Pesquisa biográfica e narrativa: fundamentos epistemológicos y metodológicos. Pesquisa (auto) biográfica: lugares, trajetos e desafíos. V Congresso Internacional de Pesquisa (Auto) Biográfica (V CIPA) . Abrahao MH (Org.). Porto Alegre, (pp.4-17).
Boud, D., Cohen, R. y Walker, D. (eds.) (2011). El aprendizaje a partir de la experiencia. Interpretar lo vital y cotidiano como fuente de conoci- miento. Madrid: Narcea.
Camas, V. (2001). Olvido y vigencia de El Campesino polaco en Europa y América. Empiria. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 4. Recuperado de http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:Empiria-2001-94F0D29B-9E9F-E049-DD3E-6BFB62F4A095/Documento.pdf
Connelly, M. y Clandinin, J. (1995). Relatos de experiencia e investigación educativa. En J. Larrosa et al. (comps.), Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación (pp. 11-59). Barcelona: Laertes/ Psicopedagogía.
Contreras. J. y Pérez, N. (2010). La experiencia y la investigación educativa. En J. Contreras y N. Pérez (comps.), Investigar la experiencia educa- tiva (pp. 21-86). Madrid: Morata.
Cornejo, M. (2008). La investigación con relatos de vida: pistas y opciones del diseño metodológico. Psykhe (pp. 29-39). Recuperado de: http://www.academia.edu/9604989/La_Investigaci%C3%B3n_con_Relatos_de_Vida_Pistas_y_Opciones_del_Dise%C3%B1o_Metodol%C3%B3gico
Larrosa, J. et al. (comps.). (1995). Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Laertes/Psicopedagogía.
Moriña, A. (2017). Investigar con historias de vida. Metodología biográfico- narrativa. Madrid: Narcea.
Pons, L. y Hernández, N. (coords.). (2013). Narrativas sobre la escuela. Voces, significados y experiencias de vida en instituciones educativas chiapanecas. México: Universidad Autónoma de Chiapas.
Pujadas, J. (1992). El método biográfico: el uso de las historias de vida en ciencias sociales. España: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Reséndiz, R. (2015). Biografía: proceso y nudos teóricos metodológicos. En M. Tarrés (coord.), Observar, escuchar y comprender sobre la tradición cualitativa en la investigación social (pp.127-158) México: Flacso y El Colegio de México, A.C.
Ricoeur, P. (2013a). Tiempo y Narración I. Configuración del tiempo en el relato histórico. México: Siglo XXI.
Zemelman, H. (2002). Necesidad de conciencia. Un modo de construir cono- cimiento. México D.F.: El Colegio de México, A. C., Anthropos. https://doi.org/10.2307/j .
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Elizabeth Antonieta Pérez Pucuhuayla
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.