Epistemological Foundations of Quality in Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.alboradaciencia.2023.3.1778

Keywords:

Quality of education, Theory of education, Epistemology, Teacher, Conceptualization

Abstract

The epistemological foundations of Quality in Teacher Education are the basis of institutional decisions a posteriori. With the methodology of Theory based on a qualitative approach following the route of data collection, codification, delimitation of the theory, the place in literature, communication of results and substantive formal theory, the emerging concept is evident: Educational quality is epistemologically founded as a theoretical-practical process with satisfactory results that outlines clear objectives, seeks solutions to society's problems, and is committed to quality, taking into account the curricular structure, its resources, and the pedagogical procedures to achieve satisfactory results. That represents the teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bénard, S. (2016). La teoría fundamentada. Una metodología cualitativa. In Journal of Petrology (Vol. 1, Issue 1). https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Cedillo, C., Cabrera, F., & Japón, Á. (2020). Concepciones de calidad educativa desde la perspectiva docente en la Universidad de Cuenca – Ecuador. Revista Actualidades Investigativas En Educación, 20(2), 1–22. https://doi.org/10.15517/aie.v20i2.41641

Chavez, H., & Ordoñez, I. (2020). Cavilaciones sobre la evaluación y la calidad educativa en Colombia. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, V(9), 66–85. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i9.267 Cavilaciones

Decreto supremo n° 008-2020-SA. Decreto Supremo que declara en Emergencia Sanitaria a nivel nacional por el plazo de noventa (90) días calendario y dicta medidas de prevención y control del COVID-19, Decreto supremo n° 008-2020-SA 6 (2020). https://busquedas.elperuano.pe/download/url/decreto-supremo-que-declara-en-emergencia-sanitaria-a-nivel-decreto-supremo-n-008-2020-sa-1863981-2

Gallego, A., Pelaez, O., Pino, J., González, R., & Arroyave, L. (2020). Contexto , didáctica y reflexión : desafíos para la Calidad Educativa. Revista Espacios, 41(18), 6. https://www.revistaespacios.com/a20v41n18/a20v41n18p06.pdf

García Hernández, G., & Manzano Caudillo, J. (2010). Procedimientos metodológicos básicos y habilidades del investigador en el contexto de la teoría fundamentada. Iztapalapa: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 69, 17–39.

Ministerio de Educación de Chile. (2020). Plan de aseguramiento de la calidad de la Educación 2020 -2023. https://www.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/19/2020/07/SAC-2020-2023_vf.pdf

Rodriguez, W. (2010). El concepto de calidad educativa: Una mirada crítica desde el enfoque históricocultural. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas En Educación,” 10(1), 1–28. https://www.redalyc.org/pdf/447/44713068015.pdf

Saquicuya, J., Urgilez, C., & Lopez, M. (2019). Perspectiva de los docentes sobre la escuela de calidad. Espacios, 40(39), 7. https://www.revistaespacios.com/a19v40n39/a19v40n39p07.pdf

Sistema Nacional de Evaluación Acrediación y Certificación de la Calidad Educativa - SINEACE. (2020). Informe de evaluación de resultados del Plan Estratégico Institucional 2017 - 2019 (Vol. 00). http://www.sineace.gob.pe/wp-content/uploads/2020/03/Informe-de-Evaluacion-Resultados-PEI-2017-2019.pdf

Vasilachis, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona Gedisa, 2002, 1–22. https://doi.org/10.15713/ins.mmj.3

Published

2023-12-02

How to Cite

Javier Ninahuaman, H. J. (2023). Epistemological Foundations of Quality in Education. lborada e a iencia, 3(3), 10–17. https://doi.org/10.26490/uncp.alboradaciencia.2023.3.1778

Issue

Section

Artículos Científicos