Santiago de Cuba, pionero de la orientación profesional en Cuba
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2024.8.1.2027Keywords:
regulations, stages, trades, professions, institutionalizationAbstract
The research presented aimed to analyze the stages of professional guidance (OP) in Cuba and its particularities in Santiago de Cuba. A descriptive methodology with chronological and qualitative perception was applied, through the analysis of documents specialized in the subject. Theoretical methods were applied such as analysis-synthesis, induction-deduction and the historical-logical method that allowed a chronological analysis of the evolution of the professional orientation process. As main findings, we find that the published works, generally adjudicate the institutionalization of the process to the United States, ignoring background of the eighteenth century in Latin America. literature review evidence, the institutionalization of the process in the american continent, before the institutionalization of the term that defines it. In Cuba, and specifically in Santiago de Cuba, it is significant the creation in 1855 of an institution to guide professionally. In conclusion, he assured himself, that the OP It found special attention in Santiago de Cuba, a territory with the privilege of being the first region of Cuba with a center specifically dedicated to the OP (the General Preparatory School). Activity that will be strengthened with the foundation of the Universidad de Oriente as a public institution of higher level in 1947.
References
Benítez, M., & Cuadréns, A. (2014). Frank País García, maestro. Santiago (Número Especial), 71-83. http://santiago.uo.edu.cu/index.phd/stgo/article/view/1512
Borges, R. (2008). La Universidad de Oriente (1947-1958): historia y tradiciones. Ciencia en su PC, (3), 26-40. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181317862003
Consejo de Ministros. (2020a, 6 de febrero). Decreto No. 364. De la Formación y Desarrollo de la Fuerza de Trabajo Calificada. En: Ministerio de Justicia. Gaceta Oficial de la República de Cuba: Edición Ordinaria: GOC-2020- GOC-2020-107-O10. https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2020-o10.pdf
Consejo de Ministros. (2020b, 6 de febrero). Resolución No. 289/2019. Reglamento de la responsabilidad de las entidades en la formación y desarrollo de la fuerza de trabajo calificada en el nivel medio. En: Ministerio de Justicia. Gaceta Oficial de la República de Cuba: Edición Ordinaria: GOC-2020-108-O10. https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2020-o10.pdf
Consejo de Ministros. (2020c, 6 de febrero). Resolución No. 202/2019. Reglamento de la responsabilidad de las entidades en la formación y desarrollo de la fuerza de trabajo calificada en el nivel superior. En: Ministerio de Justicia. Gaceta Oficial de la República de Cuba: Edición Ordinaria: GOC-2020-109-O10. https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2020-o10.pdf
Delgado, A. A., Mosqueda, E., Vargas, G., & Mosqueda, E. (2024). La orientación profesional en América Latina y el Caribe: (1722-2006). Maestro y Sociedad, 21 (2), 510-518. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6395
Delgado, A., & Leal, Y. (2023). El proceso de OP desde la visión sociológica de José Martí. Varona, (77). http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/2171
Delgado, A., y Mosqueda, E. (2024). Evolución histórica del proceso de orientación profesional y su impacto en Cuba. Varona, (79). Recuperado a partir de http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/2183
Dillon, F., Rojas, D., Lara, E., & Freire, I. (2022). Vocational and professional guidance as an alternative in the choice of university careers. Revista Cátedra, 6 (1). https://doi.org/10.29166/catedra.v6i1.4109
Estévez, S. (2015). El amigo de los cubanos. Juan Bautista Sagarra y Belez. En: Santiago de Cuba cinco siglos de Historia. Ediciones Alqueza. https://isbn.cloud/9789597181118/santiago-de-cuba-cinco-siglos-de-hist Santiago de Cuba, pionero de la orientación profesional en Cuba, un estudio de revisión de la literaturaoria/
Hernández, O., Ramírez Berdut, L., & Hernández Ramírez, L. (2019). La evolución histórica del proceso de orientación profesional. Revista Atlante, 1909. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/09/proceso-orientacion-profesional.html//hdl.handle.net/20.500.11763atlante1909proceso-orientasion-profesional
Inda, D., Lauzurica, A., & Garriga, N. (2024). Orientación profesional vocacional hacia la carrera de Medicina en estudiantes de preuniversitario. Revista Médica Electrónica, (56). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=s168418242024000100029&script=sci_arttext
Mañas, L., Jiménez-Gómez, I., & Olivares-Santamarina, J. P. (2023). Orientación profesional en la Universidad: Diseño y evaluación de una App Interactiva. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 34 (1), 63-82. https://doi.org/10.5944/reop.vol.34.num.1.2023.37416
Matos, Z. (2004). La orientación profesional en Cuba. Algunas consideraciones sobre su evolución histórica. EduSol, 4(10), 46-51. https://www.google.com/url?q=https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6126880.pdf&sa=U&ved=2ahUKEwjstdDh8cqFAxUxgoQIHfa4ANQQFnoECA8QAQ&usg=AOvVaw1nX34w6MaOmK2pGtN5_dU4
Meliá, R. (2022). Estrategia pedagógica para la orientación profesional de los adolescentes en secundaria básica (Original). Roca, 19 (1), 300-322. http://revistas.udg.co.cu/index.phd/roca/article/view/3784
Mosqueda, E., Hernández, D., Ibatao, C. (2023). Estrategia para la formación vocacional y orientación profesional en la Universidad de Oriente. En: Entre teorías y prácticas. La orientación profesional y sus facetas sociales. InBlue Editorial. https://inblue-editorial.gitbook.io/inblue-editorial-servicios-editoriales/libros-publicados/ciencias-sociales/entre-teorias-y-practicas
Mosqueda, E., Moncada-Santos, M., Téllez-Rivera, V. (2018). El deber Ser se la Orientación Profesional: aspectos normativos. Santiago, (Número Especial, Sociología y Universidad), 3-17. http://santiago.uo.edu.cu/index.phd/stgo/article/download/4445/3805/13816
Navarro, M. (2021). La teoría de construcción de carrera y diseño de vida, las críticas que se le hacen y su posible aplicación para la orientación vocacional de grupos en América Latina, complementándola con la pedagogía crítica de Freire. Revista Costarricense de Orientación 1(1), 1-17. https://doi.org/10.54413/rco.v1i1.17
Raules, A., & Matos, Z. (2024). orientación profesional vocacional integral para estudiantes de naturoterapía en los Institutos Superiores Universitarios de Ecuador. EduSol, 24 (86), 109-123. http://scielo.sld.cu/scielo.phd?pid=S172980912024000100109&script=sci_arttext&tlng=en
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Arnaldo Alfredo Delgado Fernández, Daniela Hernández Cardoza, Erich Mosqueda Mosqueda, Yanet Leal Cosme
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.