Application of bibliographic managers for the production of academic texts in students of an institute

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2022.6.2.1571

Keywords:

managers, bibliography, strategy, bibliographical citations, bibliographical references

Abstract

The objective of this work was to determine the effect of the application of bibliographic managers as a strategy for the production of academic texts in students of the Instituto de Educación Superior Tecnológico Público Federico Uranga, Pisco. For this, the following methodology was obtained; the type applied, explanatory level, pre-experimental design and quantitative approach. We worked with 38 students from the first semester 2021 -1 in the Production and Interpretation of Texts course in the Food Industries Study Program. For the contracting of hypotheses, the Wilcoxon signed rank test was obtained. The results indicated that when comparing the mean range pre-test 35.92 and post-test 85.74 that there is a statistically significant difference. It was concluded that the use of bibliographic managers significantly influences the production of academic texts.

References

Avello, R. (2021). Zotero, más allá de un gestor bibliográfico. Una experiencia con los docentes y nuevas metas. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, (25), 1-13. https://raco.cat/index.php/DIM/article/view/269843

Beatrizoli, B., Alves, L., y Mattedi, A. (2021). Tecnologías y alfabetizaciones digitales: Obra Digital, 21, pp. 17–32. https://doi.org/10.25029/OD.2021.255.21

Caldera, R., y Bermúdez, A. (2007). Alfabetización académica: comprensión y producción de textos. Revista Educere, 11(37), 247-255. https://www.redalyc.org/pdf/356/35603710.pdf

Caluña, E. y Capelo, F. (2019). Utilización de Zotero como gestor bibliográfico web en estudiantes universitarios. Revsita la Ciencia al Servicio de la Salud, 10, 397-405. http://revistas.espoch.edu.ec/index.php/cssn/article/view/301

Contreras, L., Bravo, T., y Durañona, L. (2022). Gestores de referencias bibliográficas y su impacto en las investigaciones. Revista E-Ciencias de La Información. https://doi.org/10.15517/ECI.V12I1.47067

Díez, J., Gullón, P., y Fernández, E. (2019). El estilo bibliográfico de Gaceta Sanitaria en los gestores de referencias bibliográficas. Revista Gaceta Sanitaria, 33(3), 300–301. https://doi.org/10.1016/J.GACETA.2018.06.012

Enoc, C., Paredes, P., Paul, M., Agurto, C., Fernando, D., y Macas, J. (2021). Herramientas tecno-educativas del siglo XXI: fortaleciendo competencias digitales docentes para la enseñanza y aprendizaje. Sociedad & Tecnología, 4(S2), 335–349. https://doi.org/10.51247/ST.V4IS2.155

Fernández, F. (2018). Una aproximación a los instrumentos metodológicos digitales: los gestores bibliográficos. The Journal of the Association of European Research Libraries, 11(2), 121–127.https://doi.org/10.18352/lq.7638

Gallegos, M., Peralta, C. y Guerrero, W. (2017). Utilidad de los Gestores Bibliográficos en la Organización de la Información para Fines Investigativos. Formación Universitaria, 10(5), 7–87. https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000500009

García-Puente, M., Alter, B., Fundación, B., Díaz, J., y Madrid, E. (2021). Colaboración especial Gestores de referencias como herramientas del día a día. Zotero. Pediatría Atención Primaria, 22(85), 95-101 https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322020000100022

Knapp, T. (2016). Why Is the One-Group Pretest–Posttest Design Still Used?. Clinical Nursing Research, 25(5), 467–472. https://doi.org/10.1177/1054773816666280

Manuel, C., y Castañeda, V. (2017). Gestores bibliográficos: recomendaciones para su aprovechamiento en la academia. ISBN 978-958-56233-0-9 https://doi.org/10.25012/isbn.9789585623309

Morales E. y Alatamirano, F. (2019). Utilización de Zotero como gestor bibliográfico web en estudiantes universitarios. La Ciencia al Servicio de la Salud, 10, p. 397-405. http://revistas.espoch.edu.ec/index.php/cssn/article/view/301

Rodríguez, L., y Sandra, Z. (2021). Entrenamiento de los doctorandos para el dominio del gestor bibliográfico EndNote en un nivel avanzado. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 32(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132021000100016

Turcios, R. S. (2015). Prueba de Wilcoxon-Mann-Whitney: mitos y realidades. Revista Mexicana de Endocrinoogía, Metabolismo & Nutrición, 2, 18-21. https://biblat.unam.mx/hevila/Revistamexicanadeendocrinologiametabolismo&nutricion/2015/vol2/no1/3.pdf

Valerio, O., Del Carmen, M., González, J., Del Carmen, A. y Toto, L (2019). Software bibliográfico como herramienta de apoyo para el desempeño del docente e investigador. Implementación de sifón hidráulico san mateo en el sistema de riego tepetitlán estado de méxico, generando sustentabilidad y aprovechamiento del ciclo productivo. Revista Ciencia Administrativa, 1 (5), 127-145. https://www.uv.mx/iiesca/files/2019/10/Volumen-5Ligas.pdf#page=129

Zanotto, M., Monereo, C., y Castelló, M. (2011). Estrategias de lectura y producción de textos académicos: leer para evaluar un texto científico. Perfiles educativos, 33(133), 10-29. https://www.redalyc.org/pdf/132/13219088002.pdf

Published

2022-08-08

How to Cite

Application of bibliographic managers for the production of academic texts in students of an institute. (2022). RSocialium, 6(2), 58-66. https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2022.6.2.1571

Similar Articles

21-30 of 106

You may also start an advanced similarity search for this article.