Engagement and academic performance in students of the Faculty of Applied Sciences of Universidad Nacional del Centro del Perú

Authors

  • Marco Antonio José Paredes Pérez National University of the Center of Peru
  • Carla Fiorella Gonzales Peralta National University of the Center of Peru
  • Christian Efrain Raqui Ramirez National University of the Center of Peru
  • José Francisco Daza Huanca National University of the Center of Peru

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2018.15.868

Keywords:

Academic engagement, Academic performance, University student, Academic burnout

Abstract

Academic commitment is a topic of international concern and importance related to the development of students at different academic levels; demotivation and low involvement increase the desertion levels in all the stages of the academic activity. The engagement study (vigor, dedication and absorption) has become one of the main topics of research in academic contexts; The objective of this research was determining the relationship between engagement and academic performance.

A census was carried out to 298 students enrolled in the 2018-I academic year, from Business Administration, Hotel Management and Tourism and Agroindustrial Engineering; the instrument used was the UWES scale on academic engagement; in the case of performance, the consolidated results of the three professional careers were used.

The results indicate that there is no significant correlation between the variables studied engagement and academic performance, being the level of significance of 35% which in turn indicates a high margin of error being permissible to the most 5%. The Spearman correlation shows a relationship level of 12.3%; This indicates that students perform with personal internal motivation levels; The main conclusion is that in spite of adverse conditions and demotivation maintain a balanced academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berbosa Honrado, R. (2017). Estrés académico, engagement y resiliencia en estudiantes de enfermería. Valladolid: Universidad de Valladolid.

Blanco Pineda, J. (15 de febrero de 2018). s/n. Obtenido de s/n: http://ri.ufg.edu.sv/jspui/bitstream/11592/6360/3/371.262-B634f-CAPITULO%20II.pdf

Blanco, Córdova & Guerrero. (2005). Factores psicosociales que afectan el rendimiento académico de los estudiantes de bachillerato de los Institutos José Damián Villacorta, Walter Soundy y los Colegios Santa Inés e Inmaculada Concepción turno diurno del Municipio de Santa Tecla. San Salvador: Universidad Francisco Gavidia.

Borges del Rosal, Á., Hernández-Jorge, C. M. & González Sierra, M. A. (2012). Achievement predictors in a secondary students’ sample. Quality & Quantity, 46(6), 1687–1697. https://doi.org/10.1007/s11135-011-9547-5

Bravo Sanzana, M., Salvo, S., Mieres, M., Mansilla, J., Hederich, C., Bravo Sanzana, M., … Hederich, C. (2017). Perfiles de desempeño académico: la importancia de las expectativas familiares. Perfiles Latinoamericanos, 25(50), 361–386. https://doi.org/10.18504/pl2550-016-2017

Caballero D., Carmen Cecilia; Hederich G., Christian; García P., A. (2015). Relación entre burnout y engagement académicos con variables sociodemográficas y académicas. Psicología desde el Caribe, 32(2), 254–267. Retrieved from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21341030005

Caballero, Abello & Palacio. (2006). Burnout, engagement y rendimiento académico entre estudiantes universitarios que trabajan y aquellos que no trabajan. Psicogente, 11-27.

Caballero, Hederich & Garcia. (2015). Relación entre burnout y engagement académicos con variables sociodemograficas y academicas. Psicología desde el caribe, Vol. 32, n.° 2, 254-267.

Caruso Holgado, M. J. (2011). Estudio del estrés, engagement y rendimiento académico en estudiantes universitarios de Ciencias de la Salud. Malaga: Universidad de Málaga, Servicio de Publicaciones.

Cavazos Arroyo, J. & Encinas Orozco, F. C. (2016). Influencia del engagement académico en la lealtad de estudiantes de posgrado: un abordaje a través de un modelo de ecuaciones estructurales. Estudios Gerenciales, 32(140), 228–238. https://doi.org/10.1016/j.estger.2016.07.001

Compagnucci, E., Cardós, P., Denegri, A. & Barboza, C. (2002). El adolescente frente al conocimiento. Orientación y Sociedad, 3, 93–104. Retrieved from http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-88932002000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Córdoba Reyes, N. J. (2015). Niveles de engagement en los colaboradores de una industria de detergentes ubicadas en Escuintla. Escuintla: Universidad Rafael Landívar.

Edel Navarro, R. (2003). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 0.

Erazo, O. (2012). El rendimiento académico, un fenómeno de multiples relaciones y complejidades. Revista Vanguardia Psicológica Clínica Teórica y Práctica; Volumen 2, Número 2, 144-173.

Fenollar, Cuestas & Román. (2008). Antecedentes del rendimiento académico: Aplicacion a la docencia en marketing. Revista Española de Investigación de Marketing ESIC; Vol. 12, n.º 2 (7-24), 7-25.

Garbanzo Vargas, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la educación, vol. 31, núm. 1, 43-63.

García Rodriguez, J. J. (2013). Estrés, engagement y rendimiento académico de los estudiantes de enfermería en las prácticas clínicas. Málaga: Universidad de Málaga.

Garzon, Rojas, Riesgo, Pinzon & Salamanca. (2010). Factores que pueden influir en el rendimiento académico de estudiantes de bioquímica que ingresan en el Programa de Medicina de la Universidad del Rosario Colombia. EDUC MED 2010; 13 (2): 85-96 Viguera Editores SL, 85-96.

Gonzáles, Caso, Diaz & López. (2012). Rendimiento académico y factores asociados. Aportaciones de algunas instituciones a gran escala. Bordón 64 (2), 2012, 51-68.

Gonzáles, Hernández, Soberanes & Sanchez. (s.f.). Estudio del burnout y engagement académico en estudiantes universitarios. Primer Congreso Internacional de Educacion “Construyendo Ineditos Viables”.

Guàrdia, J., Freixa, M., Peró, M., Turbany, J., Cosculluela, A., Barrios, M., & Rifà, X. (2006). Factors related to the academic performance of students in the statistics course in psychology. Quality & Quantity, 40(4), 661–674. https://doi.org/10.1007/s11135-005-2072-7

Holgado, C. & Jesús. (2011). Estudio del estres, engagement y rendimiento en estudiantes universitarios de Ciencias de la Salud. Málaga: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Málaga.

Lavaggi. (2017). Cansancio emocional y engagement en estudiantes de una universidad privada de Lima. Lima: Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas.

Marroquin. (15 de febrero de 2018). s/n. Obtenido de s/n: http://www.une.edu.pe/Sesion04-Metodologia_de_la_investigacion.pdf

Martínez & Salanova. (2003). Niveles de Burnout y engagement en estudiantes universitarios. Relación con el desempeño y desarrollo profesional. Revista de Educación. núm. 330, 361-384.

Medrano, P. & Adrián, L. (2015). Medición del engagement académico en estudiantes universitarios, 2, 114–124. Retrieved from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=459645432012

Medrano, Moreti & Ortiz. (2015). Medición del engagement académico en estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación, 114-123.

Ocaña Fernández, Y. (2011). Variables académicas que influyen en el rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Investigación Educativa. Vol. 15 N.º 27, 165-179.

Orezolli Hoyle, C. E. (2017). Engagement académico en estudiantes de clases espejo en una universidad privada del Perú, durante el año 2016. Trujillo: Universidad Privada del Norte.

Parada & Pérez. (2013). Relación del engagement académico con características académicas y socioafectivas en estudiantes de Odontología. Educ Med Super, 199-215.

Parada Contreras, M. & Pérez Villalobos, C. E. (2014). Relación del engagement académico con características académicas y socioafectivas en estudiantes de odontología. Educación Médica Superior, 28(2), 199–215. Retrieved from http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Park, J.-H., Rojewski, J. W., & Lee, I. H. (2018). Determinants of adolescents’ career development competencias in junior secondary schools of South Korea. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 18(1), 1–25. https://doi.org/10.1007/s10775-017-9342-5

Rojas, E. (2000). El Hombre Light: Una vida sin valores. Buenos Aires: Planeta.

Tellez & Torres. (2013). Desempeño académico, burnout y engagement en los estudiantes de la Facultad de Ciencias Médicas de la UNAN. Leon: Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, León.

Vásquez Roca, A. (2008). Zygmunt Bauman: Modernidad liquida y fragilidad humana. Nomadas: revista de criticade ciencias sociales y juridicas, 1.

Vizoso & Arias. (2016). Engagement, burnout y rendimiento académico en estudiantes universitarios y su relación con la prioridad en la eleccion de la carrera. Revista de Psicología y Educación, 11(1), 45-60.

Downloads

Published

2021-02-21

Issue

Section

Area V - Ciencias Sociales

How to Cite

Engagement and academic performance in students of the Faculty of Applied Sciences of Universidad Nacional del Centro del Perú. (2021). University Prospective in Engineering and Technology, 15(1), 179-185. https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2018.15.868