The intervention of social work in the educational institutions of the Junín región

Authors

  • Eugenia Fabián Arias Vda. de Rivera National University of the Center of Peru
  • Luz María Vilcas Baldeón National University of the Center of Peru
  • Nina Noris Vilcapoma Flores National University of the Center of Peru
  • Nidia Gladys Matos Maldonado National University of the Center of Peru

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2017.14.702

Keywords:

Social Work Intervention, Object of Work, Functions

Abstract

The objective was to characterize the intervention of social work in the educational institutions of the Junín region. The type is basic, of descriptive level, and non-experimental, transactional, descriptive design. The units of analysis were social workers labouring in public and private educational institutions and the sample was 15 female social workers, the sample was the same as the popullation. The instrument was the validated questionnaire using the coefficient of V agreement of Aiken, where all the indicators of the measuring instrument are valid from 0.72 to 0.99 which indicates the validity of the content and the technique was the survey.

The results revealed that 79 % of social workers stated that the object of intervention in the educational institutions of the Junin region are the problems and/or social needs of the students; the objective of intervention is the integral formation of the students. 79 % considers that the most frequent functions are the assistance (immediate attention and other) and administrative. 100 % stated that the most predominant forms of intervention are group and individual, in addition, 80 % considered that the intervention process is the diagnosis, planning, execution and evaluation of activities. The conclusion is that social work predominantly is administrative, assistance and social education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Eugenia Fabián Arias Vda. de Rivera, National University of the Center of Peru

    Teacher of the Faculty of Social Work

  • Luz María Vilcas Baldeón, National University of the Center of Peru

    Teacher of the Faculty of Social Work

  • Nina Noris Vilcapoma Flores, National University of the Center of Peru

    Student of the Faculty of Social Work

  • Nidia Gladys Matos Maldonado, National University of the Center of Peru

    Teacher of the Faculty of Social Work

References

Amador J. (2007) La intervención del trabajo social en los conflictos escolares que se presentan en el nivel secundario, Universidad de Colima Facultad de Trabajo Social. México.

Aguilar, M.(2013) Trabajo Social, concepto y metodología , consejo general del Trabajo Social, Editorial Paraninfo. España.

Ander –Egg (2009) Introducción al Trabajo Social, Buenos Aires Argentina. 02/02/2017.Recuperado de: https://trabajosocialudla.files.wordpress.com/.../introduccion-al-trabajo-social-ezequiel

Aylwin N., (1980) El objeto del trabajo Social – artículo de revista de trabajo Social. Recuperado en 25/10/2017. https://repositorio.uc.cl/bits-tream/handle/11534/6194/000379758.pdf?se-quence=1

Barranco, C. y López G. (2009). El sentido del Trabajo Social en Educación: reflexiones sobre la experiencia profesional en los EOEPS, España.

Ballesteros A., Vizcarret, J.,Uriz, M., (2013) Funciones profesionales de los trabajadores sociales en España, Cuadernos de trabajo Social.Vol.26-I (2013) 127-138, ICCN: 0214-0314.

Beltrán E., Jhon E. (2010) Reflexiones en torno al debate formativo y profesional, Universidad Nacional de Colombia.

Córdova S. y Patricia (2011) El trabajo Social en el Chile del siglo XXI, satisfacciones y descontentos y desafíos en la ejecución de la profesión, Santiago de Chile.

Cajamarca F. (2015) El trabajo social y la educación del bachillerato general unificado, Universidad de Cuenca, Facultad de Jurisprudencia, Escuela de Trabajo Social y Orientación Familiar. Cuenca Ecuador .

Castro C. G.; Chávez C. y Vásquez G. (2014) Epistemología y trabajo social, Universidad Autónoma de Sinaloa.

ESPINOSA, M., (1990) Análisis de funciones del Trabajador Social en el campo educativo, España.

Flores S. C. (s/f) Hacia una concepción del trabajo Social contemporáneo en México, Universidad Autónoma de México.

Fernández R., y otros (2002) Intervención del trabajo Social en el Área Educativa en 14 colegios de Bogotá, Universidad Monserrat.

Maya, E.,(2008) Objeto y modo de actuación del Trabajador Social, Boletín electrónico Surá N#154, Escuela del Trabajo Social Universidad de Costa Rica. Recuperado en 25/10/2017 http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/icap/unpan048763.pdf

Murcia D., Martínez V. y Ortiz J. (2007) La intervención del trabajo social desde la práctica de entretenimiento profesional en instituciones educativas, Facultad de Trabajo Social, Universidad de la Salle.

Pedraza J., Vela A. y Sicail J. (2006) La intervención del trabajo social en programas educativos de la región Junín Universidad de la Salle.

Salvador E.(2010) Procesos de intervención profesional en instituciones educativas de nivel maternal, inicial y primaria, revista de Trabajo Social - FCH- UNCPBX.

Silva, L.,(1996) Teoría del trabajo social y práctica de comunidad: Un análisis del método básico de Ma. Angélica Gallardo ClarK, México

Tibana, D; y Rico J. (2009) Fundamentación de la Intervención del trabajo social. Sistema conceptual y avances, Universidad de la Salle, Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, programa de Trabajo Social, Bogotá.

Tobón M., Rottier N.,y Manrique A., (1998) La práctica profesional del trabajo social. Guía de análisis - CELATS Editorial Humanitas Argentina. Recuperado 25/10/2017 http://www.academia.edu/8475817/la_practica_profesional_del_trabajador_social

Him A. (2013) El quehacer de los trabajadores sociales de educación del control del ausentismo a la inclusión educativa. Universidad Nacional de la Plata Argentina.

Downloads

Published

2020-08-08

Issue

Section

Area V - Ciencias Sociales

How to Cite

The intervention of social work in the educational institutions of the Junín región. (2020). Prospectiva Universitaria, 14(1), 73-81. https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2017.14.702