The intervention of social work in the educational institutions of the Junín región
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2017.14.702Keywords:
Social Work Intervention, Object of Work, FunctionsAbstract
The objective was to characterize the intervention of social work in the educational institutions of the Junín region. The type is basic, of descriptive level, and non-experimental, transactional, descriptive design. The units of analysis were social workers labouring in public and private educational institutions and the sample was 15 female social workers, the sample was the same as the popullation. The instrument was the validated questionnaire using the coefficient of V agreement of Aiken, where all the indicators of the measuring instrument are valid from 0.72 to 0.99 which indicates the validity of the content and the technique was the survey.
The results revealed that 79 % of social workers stated that the object of intervention in the educational institutions of the Junin region are the problems and/or social needs of the students; the objective of intervention is the integral formation of the students. 79 % considers that the most frequent functions are the assistance (immediate attention and other) and administrative. 100 % stated that the most predominant forms of intervention are group and individual, in addition, 80 % considered that the intervention process is the diagnosis, planning, execution and evaluation of activities. The conclusion is that social work predominantly is administrative, assistance and social education.
Downloads
References
Amador J. (2007) La intervención del trabajo social en los conflictos escolares que se presentan en el nivel secundario, Universidad de Colima Facultad de Trabajo Social. México.
Aguilar, M.(2013) Trabajo Social, concepto y metodología , consejo general del Trabajo Social, Editorial Paraninfo. España.
Ander –Egg (2009) Introducción al Trabajo Social, Buenos Aires Argentina. 02/02/2017.Recuperado de: https://trabajosocialudla.files.wordpress.com/.../introduccion-al-trabajo-social-ezequiel
Aylwin N., (1980) El objeto del trabajo Social – artículo de revista de trabajo Social. Recuperado en 25/10/2017. https://repositorio.uc.cl/bits-tream/handle/11534/6194/000379758.pdf?se-quence=1
Barranco, C. y López G. (2009). El sentido del Trabajo Social en Educación: reflexiones sobre la experiencia profesional en los EOEPS, España.
Ballesteros A., Vizcarret, J.,Uriz, M., (2013) Funciones profesionales de los trabajadores sociales en España, Cuadernos de trabajo Social.Vol.26-I (2013) 127-138, ICCN: 0214-0314.
Beltrán E., Jhon E. (2010) Reflexiones en torno al debate formativo y profesional, Universidad Nacional de Colombia.
Córdova S. y Patricia (2011) El trabajo Social en el Chile del siglo XXI, satisfacciones y descontentos y desafíos en la ejecución de la profesión, Santiago de Chile.
Cajamarca F. (2015) El trabajo social y la educación del bachillerato general unificado, Universidad de Cuenca, Facultad de Jurisprudencia, Escuela de Trabajo Social y Orientación Familiar. Cuenca Ecuador .
Castro C. G.; Chávez C. y Vásquez G. (2014) Epistemología y trabajo social, Universidad Autónoma de Sinaloa.
ESPINOSA, M., (1990) Análisis de funciones del Trabajador Social en el campo educativo, España.
Flores S. C. (s/f) Hacia una concepción del trabajo Social contemporáneo en México, Universidad Autónoma de México.
Fernández R., y otros (2002) Intervención del trabajo Social en el Área Educativa en 14 colegios de Bogotá, Universidad Monserrat.
Maya, E.,(2008) Objeto y modo de actuación del Trabajador Social, Boletín electrónico Surá N#154, Escuela del Trabajo Social Universidad de Costa Rica. Recuperado en 25/10/2017 http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/icap/unpan048763.pdf
Murcia D., Martínez V. y Ortiz J. (2007) La intervención del trabajo social desde la práctica de entretenimiento profesional en instituciones educativas, Facultad de Trabajo Social, Universidad de la Salle.
Pedraza J., Vela A. y Sicail J. (2006) La intervención del trabajo social en programas educativos de la región Junín Universidad de la Salle.
Salvador E.(2010) Procesos de intervención profesional en instituciones educativas de nivel maternal, inicial y primaria, revista de Trabajo Social - FCH- UNCPBX.
Silva, L.,(1996) Teoría del trabajo social y práctica de comunidad: Un análisis del método básico de Ma. Angélica Gallardo ClarK, México
Tibana, D; y Rico J. (2009) Fundamentación de la Intervención del trabajo social. Sistema conceptual y avances, Universidad de la Salle, Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, programa de Trabajo Social, Bogotá.
Tobón M., Rottier N.,y Manrique A., (1998) La práctica profesional del trabajo social. Guía de análisis - CELATS Editorial Humanitas Argentina. Recuperado 25/10/2017 http://www.academia.edu/8475817/la_practica_profesional_del_trabajador_social
Him A. (2013) El quehacer de los trabajadores sociales de educación del control del ausentismo a la inclusión educativa. Universidad Nacional de la Plata Argentina.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Eugenia Fabián Arias Vda. de Rivera, Luz María Vilcas Baldeón, Nina Noris Vilcapoma Flores, Nidia Gladys Matos Maldonado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta Revista es de acceso abierto a su contenido a través del Internet, poniendo a disposición de la comunidad científica los resultados de la investigación, de manera gratuita, para el intercambio del conocimiento desarrollado.
El contenidos de la Revista se distribuyen bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.