Job satisfaction and productivity in teachers of the Faculty of Nursing of the UNCP. Huancayo, 2016

Authors

  • Guillermina Delia Pérez Gutarra National University of the Center of Peru
  • Rossana Mirtha Scarsi Maratuech National University of the Center of Peru.
  • Alicia Lourdes Merino Lozano National University of the Center of Peru.
  • Bruno Habich Scarsi

DOI:

https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2017.14.682

Keywords:

Satisfaction, Productivity, Scientific Production

Abstract

One issue of great interest to management researchers is the relationship between satisfaction and productivity. The usual question is whether the satisfied workers are more productive than the dissatisfied, it is understood that productivity is an indicator of the efficiency and competitiveness of the institution. The general objective of the present investigation is: determining the relation of the labor satisfaction and the productivity of teachers of the Nursing Department of the UNCP. The sample consited of 26 teachers from the nursing department who answered the job satisfaction questionnaire and the productivity questionnaire. The conclusions were: the lecturers of the Nursing Department (38 %) have an average level of job satisfaction, and 30 % have a low level of satisfaction compared to 30 % who have a high level of job satisfaction. The research productivity of nursing department is low, although annual researches are carried out, the weakness lays in the publication of the same in indexed or prestigious journals, with little or nil publication in many cases. It has been verified that there is no relation between lecturers’ job satisfaction and the low productivity they have; regardless of the satisfaction level, the majority have low productivity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Guillermina Delia Pérez Gutarra, National University of the Center of Peru

    National University of the Center of Peru

    Faculty of nursing

References

Álvarez, R. (1984). Universidad: Investigación y productividad. Ediciones Paral. Caracas, 226 p.

Arnao de U., D. (1984). Hacia una forma distinta de valorar las actividades de investigación en Venezuela. CONICIT. O.E.A. CENDES. Caracas, 72 p.

Ávila, J. (1982). La productividad de nuestra investigación biomédica. En: los objetivos y la productividad de nuestra investigación biomédica. Publicaciones de la Facultad de Medicina, U.C.V. NEIR Contreras, pp. 73-76.

Bravo C., & Jiménez-Figueroa A. (2011). Bienestar psicológico, apoyo organizacional percibido y satisfacción laboral en funcionarios penitenciarios de Chile. Revista Esp. Sanid Penit, Universidad de Talca, Chile.

Bain, R. (2003), La productividad. 2ª. Edición. Editorial McGraw Hill. Colombia

Belkis Jiménez de Vargas Bravo, M. (2001). Productividad en investigación del docente universitario. Disponible en: http://www.revistaespacios.com/a93v14n03/40931403.html#*

Galaz J. (2002). La satisfacción en el trabajo de académicos en una universidad pública estatal. Revista Perfiles Educativos, México. Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. México.

Gaither, N. y Frazier, G. (2000), Administración de producción y operaciones. México International Thomson Editores.

Hellriegel D. & Slocum Jr. J. (2004). Comportamiento organizacional. Los individuos en las organizaciones, México, Ed. Thomson

Jiménez DE V., B. (1993). Evaluación de la productividad en investigación del docente universitario. Universidad “Simón Bolívar”. Camurí Grande. Mimeografiado. 54 p.

Keith D., J. (2002). Comportamiento humano en el trabajo. Actitudes de los empleados y sus efectos. México: Mc-Graw-Hill.

Lindarte, E. (1978). Determinantes del desempeño entre investigadores de la región centro occidental. CONICIT - FUDECO. Barquisimeto, 160 p.

López M. (2009). Consecuencias sicosociales en del trabajo en personal de enfermería como indicadores subjetivos de rendimiento desde el enfoque de la gestión de recursos humanos. Tesis Doctoral. Universidad de Murcia, España.

Márquez M. (2002). Satisfacción laboral. Boletín electrónico AEG, publicación abril. Asociación de Egresados y Graduados de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Núñez B., Miguel (2007). Material de apoyo del seminario Gestión de la Productividad. Doctorado en Ciencias de la Ingeniería, mención Productividad. Universidad Nacional Experimental Politécnica “Antonio José de Sucre”. Barquisimeto, Venezuela.

Peña y Lillo. A. DE S/F. Factores que afectan la productividad científica de las unidades de investigación. CONICET. Buenos Aires. 20 p.

Rivas E., & López F. (2011). Psicología social de las organizaciones. Centro de Documentación de Estudios y Oposiciones, CeDe. 130. Recuperado de: http://www.pir.es/temas_muestra_2011/11.SOCIAL.pdf

Robbins S. (2004). Comportamiento organizacional. Valores, actitudes y satisfacción con el puesto. México: Pearson Education.

Robbins, S. y Coulter, M. (2005), Administración. México. Prentice-Hall Hispanoamericana, S.A.

Roche, M. (1981). La Productividad de nuestra investigación biomédica. Publicaciones de la Facultad de Medicina. U.C.V. NEIR Contreras, Caracas, pp. 70-72.

Sánchez S., Artacho. C., Fuentes F., & López-Guzmán, T. (2007). Análisis de los determinantes estructurales de la satisfacción laboral. Aplicación en el sector educativo. Estudios de economía aplicada, Área de Organización de Empresas Universidad de Córdoba.

Solanes A., & Zaragoza B. (2010). Trabajo de preferencia o contrato indefinido? Un análisis de su impacto sobre el estado del contrato psicológico. Revista Acciones e Investigaciones Sociales.

Salomón Y, Benítez L, Saladrigas H, Martínez A. Análisis métrico de la producción científica en comunicación social en Cuba. Rev. Acimed. 2006; Vol.14 N°4. [En línea]. URL disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=18928

Downloads

Published

2020-08-08

Issue

Section

Area I - Health Sciences

How to Cite

Job satisfaction and productivity in teachers of the Faculty of Nursing of the UNCP. Huancayo, 2016. (2020). Prospectiva Universitaria, 14(1), 11-12. https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2017.14.682