Impact of economic factors- social and method of entry academic achievement: 2005-2010 faculty of economics
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2012.9.42Keywords:
economic factors, academic performanceAbstract
This research work was formulated for the purpose of determining the effect of the factors socioeconomic and mode of entry into the academic performance of students of the faculty Economy evaluated in two cohorts of 2005 and 2008, taking into consideration that the formation of our students, not only is a result of what happens in the classroom, but also influence others factors related to socioeconomic aspects, so it is of paramount importance to know the profile our entrants and contrast it with the profile required. For this purpose we used an ex post facto design, taking information from the transcripts of the selected in the sample provided by the Office of Academic Records of the College Students and records of their socioeconomic chips. Two regressions were made, one for performance academic in note in the first semester of study, and the other with the weighted average last semester
studied at the cutoff date of the analysis, finding different results in each case. It was found that the variable input mode does not affect the academic performance of students of the faculty Economy. When students are in the process of adaptation to college life, the variables that influence their academic performance are: the age of entry and shift studies. Once this stage adaptation arise other variables to explain the academic performance of students of the faculty Economy, they are the type of school where coursed secondary education and the place of origin.
Downloads
References
CANALI Lidia (2007). Fortalezas y debilidades de la docencia universitaria. II encuentro nacional de docentes universitarios católicos. Argentina.
CANO GARCÍA E. (2000). ¿Qué significa evaluar?. Revista Innovación educativa. Universidad de Málaga.
FERNANDEZ Adrián, Carolina FIRPO y Marcelo PERERA (2000). Proyección de la matrícula universitaria periodo 2000-2030. Documento de trabajo Universidad de la República. Uruguay.
HUARINGA Miguel et al (2005). La Evaluación para el Ingreso a la UNCP.
HUARINGA M. María Aliaga (2010). Efecto de los agentes educadores y modalidad de ingreso en el rendimiento académico de los estudiantes de la UNCP. Caso: Facultad de Economía.
IDROVO Byron. (2007) ¿Son las escuelas particulares subvencionadas mejores que las municipales? Estimación de la ecuación de logro escolar para Chile. Tesis Magister. Universidad de Chile.
MOLNAR Gabriel: (2008). Concepto de evaluación aplicada.
PULIDO San Román (2003). Propuesta metodológica para le evaluación de la calidad docente e investigadora. Universidad Autónoma de Madrid.
QUEZADA ZEVALLOS Jenny (2004). Retos en la docencia universitaria del siglo XXI. UNIFE. Centro de Orientación Pedagógica.
VELEZ Eduardo, Ernesto SCHIEFELBEIN, Jorge VALENZUELA (1995). Factores que afectan el rendimiento académico. Revisión de Literatura América Latina y El Caribe.
ZABAL Antoni, Laia ARNAU (2008). Como aprender y enseñar competencias. Tercera Edición. Editorial GRAÓ. Barcelona
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Miguel Huaringa Sánchez##common.commaListSeparator##María Aliaga Guerra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta Revista es de acceso abierto a su contenido a través del Internet, poniendo a disposición de la comunidad científica los resultados de la investigación, de manera gratuita, para el intercambio del conocimiento desarrollado.
El contenidos de la Revista se distribuyen bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.