Logical mathematical intelligence and academic achievement in Faculty of engineering and human sciences - UNCP
DOI:
https://doi.org/10.26490/uncp.prospectivauniversitaria.2012.9.19Keywords:
Intelligence, Mathematics, mathematical logic intelligence, academic performanceAbstract
The research arises from the question What is the relationship between logical mathematical intelligence and academic achievement in students of the Faculty of Engineering and Humanities of the UNCP?. The research was the descriptive, correlational design. For the measurement of logical mathematical intelligence test was applied to teaching and academic performance was used the database of the Faculty of Engineering and Humanities of the half UNCP 2011-II. Data analysis was performed using descriptive statistics, correlation “r” Pearson and inferential proof “t” student. The sample consisted of 91 students from the Faculty of Engineering and Humanities of the UNCP selected with a probability sample, concluding that logical mathematical intelligence, has a high positive correlation with academic performance.
Downloads
References
Almeida, Á. (2006). . La intervención de la memoria de trabajo en el aprendizaje del cálculo aritmético. Tesis Doctoral, Universitat Autónoma de Barcelona.
Asociación educativa Trilce (2005) Logica – Psicología Lima – Perú
Asociación de docentes para postulantes a la Universidad Nacional de Ingeniería Aduni (2001) Razonamiento Matemático Lima: Lumbreras
Baddeley, A. D. (1998). . Memoria Humana. Teoría y Práctica. Madrid: McGraw-Hill.
Baddeley, A. D. (2003). Working memory: looking back and looking forward. En: . Neuroscience, Vol. 4; 829-839.
Beltrán, J. (1993). . Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Editorial Síntesis.
Cornelio, A. (2008) . Relación entre la gestión pedagógica y el aprendizaje del área lógico matemático de los alumnos del curto grado de primaria de menores de la I.E. Sor Ana Ángeles del Callo.
Etchepareborda, M.C. y Abad-Mas, L. (2005). Memoria de trabajo en los procesos básicos del aprendizaje. Revista de Neurología, 40 (supl.1).
Consultado el 22 de junio de 2008 en: http://campusvirtual.uma.es/psicoev/Profesores/25. Romero/Documentos/MT%20y%20aprendizaje.pdf
Fernández, E. A. (2001). . La Inteligencia Emocional y su relación con los Valores Interpersonales en los estudiantes del 5to año de educación secundaria Tesis de Maestría, UNMSM, Lima
Gardner, H (1999) Las Inteligencias multiples estructura de la mente (3ra reimpresión) Colombia Nomos S.A.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, P. (2003). Metodología de la Investigación (3ra. Ed.). México: McGraw-Hill Interamericana..
Instituto Nacional de Estadística e Informática Inei (2009) Guía para la presentación de gráficos estadísticos Lima
Ministerio de Educación. (2004). Documento de trabajo UMC 11. La evaluación de la alfabetización lectora de PISA y el rendimiento de los estudiantes peruanos. Lima: UMC - MINEDU.
Mendoza C. A (2006). . La relación entre inteligencia emocional y rendimiento académico de los estudiantes de la Facultad de Ciencias Naturales y Matemáticas de la Universidad Nacional Federico Villarreal” Tesis de maestría UNFV
Mendoza C. A (2008). Inteligencias múltiples y rendimiento académico en los estudiantes de la Escuela Profesional de Matemática y Estadística de la Facultad de Ciencias Naturales y Matemática de la Universidad Nacional Federico Villarreal Tesis de Doctorado UNFV
Muños M. L (2008). Críticas de la evaluación censal de estudiantes 2007. Lima: UMC - MINEDU.
Munguía, U. (2003). . Relación entre la inteligencia emocional y las estrategias de aprendizaje como predictores del rendimiento académico en estudiantes universitarios Tesis de Maestría UNFV
Navarro, R (2003) El rendimiento académico; concepto, investigación y desarrollo España: Red Iberoamericana año/vol 1 número 002
Newman, J (1985) Sigma el mundo de la matemáticas. España: Grijalbo
Luca, S (2002) El docente y las inteligencias múltiples Buenos aires, Revista Iberoamericana de Educación
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 admin admin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta Revista es de acceso abierto a su contenido a través del Internet, poniendo a disposición de la comunidad científica los resultados de la investigación, de manera gratuita, para el intercambio del conocimiento desarrollado.
El contenidos de la Revista se distribuyen bajo la licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.